Motorsåg och handhållet

Motorsåg kapaved

67 inlägg 23241 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

totte  
#116874
Så kan det se ut när jag kapar ved ingen skyddsutrustning men en riktig såg SOLO 125 ibland använder jag annat krafs som Huqvarna och Jonsered och det går hyfsat det också.


Fullpoängare! Bara att erkänna sig besegrad! :grin: :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

bmbamse  
#116931
totte skrev:
Så kan det se ut när jag kapar ved ingen skyddsutrustning men en riktig såg SOLO 125 ibland använder jag annat krafs som Huqvarna och Jonsered och det går hyfsat det också.


Fullpoängare! Bara att erkänna sig besegrad! :grin: :lol:


Japp! Man kan nog säga att Backman vann på knockout... :))
Fy f-n vad gôtt å se!! ^:)^

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Filip_björndahl  
#116942 Men i denna diskussion så måste man komma i håg att en Stihl är samma och fälla med som Husqvarna men lite bättre såg.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Nolltax AB  
#118428 Siktar man fel med en Jonsered bör man uppsöka en optiker....

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Daniel M  
#119837 Nu är 510SP lagad blev båda slangar packboxar och vevlager . allt kostade ca 320kr
Provsågade med den i går, lite förgasarjustering på Lågfarten . nu dor den inte eller har responsvårigheter.

Så nu är det bara 3/4 kvar av granhäcken att fälla , vuxit för mycket.
Några ägare innan mig till huset slutatde skötta om den, enligt grannen så var killen som byggde huset nogrannare med häcken än frisan på huvudet ;) Skulle vist varit extremt tätt endast ca 1,5 hög.
NU gles nertill hänger som den en bit upp och ca 4,5 m hög BORT BORT ska den nu!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

totte  
#119848 Trevligt, då har du fått en riktigt bra såg som är väldigt välbalanserad och fin att köra för ett vrakpris! Varje gammal Jonsered som räddas är en framgång! :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Daniel M  
#120478 Idag när jag skulle fortsätta kapa ner granhäcken så strulade båda sågarna!
Får ingen smörjning till kedjan tagit bort kåper och rensat upp för kanaler utan resultat.
Båda funkade sist jag använde dem.
Biltemas kedjeolja Mineral! körde på den sist med. då kom det olja hela tiden (tror jag)
Ute temp nu runt 0 grader.
Sågarna legat ute förrådet, några dagar i väldigt kyla varit nästan -20 i 5 dagar.

Vad för olja använder ni?
Tips!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

totte  
#120480 In med sågarna i värmen och åk sen och skaffa kedjeolja för vinterbruk. Om du inte får igång det, töm oljetanken häll i en skvätt diesel och kör en stund. Rensar oftast ur kanalerna. Glöm inte att smörja kedjan med en oljekanna om du behöver göra så, tills oljan kommer igång.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

forest.  
#559229
Volvopv-65 skrev:Ja,där ser du.
Rätt tänkt,bra kvalitet för försvarbar peng,sen gäller samma som för 242:an angående att tex 2055:an håller värdet fast du kört ett tag och kanske vill byta upp dig.:wink:


Har en Jonsered 2055 turbo som går jättebra men tyvärr så läker kedjeoljetanken i dess skarv sammanfogning, är det bara att skrota sågen eller är det någon som lagat oljetank?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559230 De går o laga. Finns massor med prudukter o testa. Kemi sidan har utvecklats oerhört sista 20 åren.

Jag använder 2 komponents kemisk metall (epoxy) i fast form som lera.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

forest.  
#559233
Mange skrev:De går o laga. Finns massor med prudukter o testa. Kemi sidan har utvecklats oerhört sista 20 åren.

Jag använder 2 komponents kemisk metall (epoxy) i fast form som lera.


hur kommer man åt runt hel tanken?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559235 Viktigt det blir riktigt rent. Jag brukar skära ned dremmeln ett brett spår nästan igenom till tanken. Yta som slipats får sen en bula av epoxy.
Kan va svårt o lära sig applicera rätt.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

forest.  
#559343
Mange skrev:Viktigt det blir riktigt rent. Jag brukar skära ned dremmeln ett brett spår nästan igenom till tanken. Yta som slipats får sen en bula av epoxy.
Kan va svårt o lära sig applicera rätt.


ok, vet någon vart den svarta kabeln som kommer upp bakom tändspolen fläkthjulet ska sitta har för funktion på en 2055 turbo?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559344 Enda kabel som går till tändspolen förutom tändkabel är dödarkabel och jordledning.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

forest.  
#559345
Mange skrev:Enda kabel som går till tändspolen förutom tändkabel är dödarkabel och jordledning.

vad ska kabeln jag hittat vara till då? går in under fläkthjulet men kommer upp vid tändspolen, kan det vara något med handtagsvärmen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).