Motorsåg och handhållet

Motorsåg kapaved

67 inlägg 23260 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Daniel M  
#114530 Julas sågskyddsstövel klass 3 689kr är det någon som kan säga något om dem?
En kompis har troligen byxor som blivit för små,dem kan passa mig.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Phantom  
#114718 Jag hade ett par tidigare och de var helt ok, lite stora i storleken tyckte jag men man får prova ordentligt innan man köper vilket inte jag gjorde. Tror att stöveln är en outdoor accesories. Priset är överkomligt.
Har nu HVA sågskyddsstövel i rätt storlek, men planerar att skaffa kängor i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Daniel M  
#114880 Det blev ett par Husqvarna Functional tillsamman med Sthil Basic skyddsbyxa samt hängsle och
Sthil/peltor hjälmset .
Fick lite rabatt på mitt lilla paketköp, så det blev överkomligt .
Köpte allt på lokala butiken!
Så nu har jag all utrustning som känns viktigast.
Blev ett filset också , så man kan ha bra kedja och arbeta med.

Så nu blir det att kapa ved imorgon ev.

Sen blir det att bjuda över kompisen, som är mera van att röja/fälla.
Tror det är bra att bli guidad på rätt väg!
Så man inte fäller träden tokigt, dem stora kommer jag låta andra fälla!

Mvh
Daniel M

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Daniel M  
#115953 Nu är veden klar.
2055 gick fint,efter att jag filat kedjan.

510sp går inte på tomgång mer än några sec, dålig respons på låga varv.
Läst att det kan vara vaccumslang till soppapumpen i förgasaren.
Rev och kollade vevlager bakom svänghjulet är glappt!.
Så då är garanterat packbocken i dåligt skick.

Går det att köpa packningar till en jonsered 510sp ?.
Lager och packbox går säkert att hitta, värsta fall får jag ta packningslim till bottendelen.
fick denna såg så lite kan man lägga ut om man får den att gå bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

bmbamse  
#115958 Jag har just köpt dessa av min lokala J-red handlare här i Falun! Håller nämligen på att gå igenom en 510.
Tydligen ska just packboxen bakom svänghjulet inte vara någon standarddimension enligt min handlare, den är smalare än så... däremot på kopplingssidan så är det standard... Detta enligt min handlare alltså, och jag har inte hunnit kolla detta än.

Hör av dig om du behöver mer info!

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Daniel M  
#115960 Har hittat mått på packboxarna men inte på lagren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

totte  
#116022 Lagren bör vara standarddimensioner, bör finnas hos alla som säljer kullager med vettigt sortiment. Lika bra att plocka isär sågen och se och mäta vad det är för nåt. Med glappande lager och kass vevaxeltätning är den ju ändå okörbar. Cylinderfoten kan du packa med motorsilikon t ex. Och skaffa slangar och sånt, helst en förgasarsats med om du ändå skall handla grejor, lika bra att renovera ordentligt om du ändå måste riva sågen. Hoppas cylinder, kolv o ringar är OK.

510SP är en mycket trevlig såg att hantera, klart värd att fixa till.

Kul att 2055 går bra

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

drängafan  
#116649 Ja som ni nämt innan så skyddsutrustningen är viktigare än vad man har för såg även om jag aldrig skulle råda någon å köpa något annat än hva eller jonsered!!
Har själv kapat cirka 300m3 med en gammal 2055 duger ypperligt till det dock är ju jonsereds sågar kass i skogen skitsvåra å "sikta" med men ska du kapa ved satsa på riktiga byxor kostar från cirka tusenlappen å stövlar eller kängor med sågskydd från cirka 1000lappen sen kan du börja fundera på vad du ska ha för såg.......

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

bmbamse  
#116712 Men nu får du väl ta och ge dig, drängafan :lol: Nog brukar då jag få ner träna som jag tänkt, oftast. Och när jag INTE gör det så beror det nog oftast på att jag INTE tänkt, kan jag ju säga... Det är BÅGEN man siktar med på en Jonsered, så vida man inte har råkat kroka till den förut... -Men då är det ju inte sågens fel i alla fall! :mrgreen:
dock är ju jonsereds sågar kass i skogen skitsvåra å "sikta" med

Det riktigt sviiider i mitt röda hjärta när jag läser sådana ogrundade uttalanden om ett märke jag älskar! 🤗
-Husqvarna får ni prata så mycket skit om ni vill, förutom 263:an! :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

drängafan  
#116772 Alla har vi olika smak men man måste ta tillfället när de dyker upp å hetsa lite ju å nej de går fan ine å fälla me en jonsered har försökt å tröttnat på å fälla fast bra mycke lättare å sikta efter sträcket på motorkåpan :D

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

totte  
#116788 Det är rätt, Husqvarna åt drängarna, riktiga sågar åt oss andra! :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

bmbamse  
#116796
totte skrev:Det är rätt, Husqvarna åt drängarna, riktiga sågar åt oss andra! :mrgreen: :mrgreen:


Hade inte kunnat uttrycka det bättre själv! :D

Begriper man sig inte på en Jonsered så är man ju tvungen att ha nå't som är sämre... Det är ju synd om dom egentligen! :mrgreen:

-Känns nästan som jag har hittat en själsfrände i dig, totte! -Är du singel? :D

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

totte  
#116810 Nä inte singel, men jag gillar Jonsered, helst gamla :lol: (och Gamla Husqvarna)

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116868
VA100906-Kapning-le_169858h[1].jpg

Så kan det se ut när jag kapar ved ingen skyddsutrustning men en riktig såg SOLO 125 ibland använder jag annat krafs som Huqvarna och Jonsered och det går hyfsat det också.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116873
drängafan skrev:Alla har vi olika smak men man måste ta tillfället när de dyker upp å hetsa lite ju å nej de går fan ine å fälla me en jonsered har försökt å tröttnat på å fälla fast bra mycke lättare å sikta efter sträcket på motorkåpan :D


Det är bara en vanesak, man måste lära sig sågen, träna lite sen är det inget problem med vilken såg som helst...
Har själv både en Husqvarna och en Jonsered, och kan fälla med båda...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).