Motorsåg och handhållet

Motorsåg kapaved

67 inlägg 23243 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg kapaved

Daniel M  
#114368 Hejsan

Jag är ny här och letar lite uppgifter men hittar inte exakt det jag undrar.

Jag har beställt hem ved till pannan, men pannan är för kort för veden.
Så jag behöver kapa 3 m3 ved.

Har kollat lite på beg sågar på blocket, känns osäker vad man fär utan kunskap.
Nya på Biltema , Jula får en för ca 1300-1800kr (jula har kampanj priser nu)

Hört att man bör ha jonsered eller Husqvarna .

Sen frågan är , jag kommer inte att fälla stora träd på tomten utan endast mindre själv.
Så en motorsåg skulle vara bra.
Tittat även på Vedkapar på biltema jula dem ligger ju runt 1800kr , dem fyller ju bar en funktion.

hur små motorer orkar fälla träd av mindre sort ?
Hittade en jonsered cs2234 med 16" 2000kr Är den på 34cc?

Tacksam för råd.

Kanske någon som har en såg liggandes i Uppsala trakten.

Mvh
Daniel



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114369 Köp hellre en beg såg från din lokala handlare.
Han kan också hjälpa med råd o dåd, filning mm
Avråder fråm B-tema och sk varuhus-sågar

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Daniel M  
#114375 jonsered 2055 turbo är det något att använda som första såg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

totte  
#114377 Alla sågar klarar att fälla träd av mindre storlek. Men mycket små sågar är inget att kapa ved med. Se till att du köper en såg med minst 40 cc i alla fall. Nu vet jag inte om det blir aktuellt för dig att kapa mycket ved framöver, eller om det bara är dom här 3 m3 som du nämner. Men skall man kapa mycket ved bör man inte gå under 50 cc. För enstaka fällningar på tomten och så så duger i stort sett vad som. Men skulle nog avråda från hobbysågarna på Jula och såna ställen, håller med dom som säger att köp en begagnad Husqvarna, Jonsered eller Stihl i 40 - 50 cc klassen.

Och köp inte för gammal såg, max 5 - 10 år, annars är det ofta problem att få tag på reservdelar.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114379 2234 är på 34cc och 1,7hk. Duger säkert till att kapa ett par kubik ved och för att fälla några mindre träd. Kostar 2600kr ny så är det en begagnad för 2000kr så köp en ny istället. Men blir det lite mer vedkapning så ska du nog satsa på en större såg. Husqvarnas profsågar 346, 353 eller dom äldre 242 eller motsvarande jonsered är på 3-3,5hk och kan kosta från 1000-3500kr begagnad.

Skippa kinessågarna. Kass kvalitet och kan rent av bli farliga om inte sökerhetsdetaljer som kastskydd fungerar. Kontrolera alltid kastskyddet om du köper begagnat. Det är den viktigaste delen på sågen.
Senast redigerad av Emil N fre 14 jan 2011, 15:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Daniel M  
#114382 jonsered 2055 turbo är det något att använda som första såg?
skulle få den oche en 510 båda för 2000kr och dem fanns i närheten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Volvopv-65  
#114374 Hej
Mitt råd är att du köper en begagnad proffssåg tex Husqvarna 242 för en billig slant.
Finns på tex Blocket eller hos din lokala handlare för 1500-2000:-
Använd den tills du så att säga blir van att hantera en motorsåg,om du sedan känner för att byta upp/ner dig effekt/åldersmässigt så kan du i princip få igen pengarna på en sådan såg.
Ja som du förstår så tillhör jag kategorin som uteslutande kör/kört Husqvarna,därför blir mitt svar därefter.
Andra föredrar tex Jonsered.
Själv har jag växt upp med Husqvarna pga att vi hade en återförsäljare/serviceverkstad i byn,och de lokala huggarna bytte sågar där.
Just nu har jag:
346 xpg
242 xp
242
Och jag är helnöjd med det. Hoppas du fått en vink om hur du bör tänka.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

totte  
#114389
Daniel M skrev:jonsered 2055 turbo är det något att använda som första såg?
skulle få den oche en 510 båda för 2000kr och dem fanns i närheten.


Duger alldeles utmärkt till det du skall ha den till. Två sågar för det priset är väl helt OK, då har du en reservsåg också.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Daniel M  
#114395 Det blir dem två
Får hoppas att dem håller bra .
ska ju garanterad vara lättare att laga, än något ifrån biltema ,jula.

Ska ev Hämta dem imorgon

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Volvopv-65  
#114397 Ja,där ser du.
Rätt tänkt,bra kvalitet för försvarbar peng,sen gäller samma som för 242:an angående att tex 2055:an håller värdet fast du kört ett tag och kanske vill byta upp dig.:wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

totte  
#114408 Håller med Volvopv! Sågar av kända märken med tillgång på delar och service är bra. Dom där Kinasågarna kan man inte veta om dom går överhuvudtaget och även om man får ny på garanti så är det ju ett ledsamt rappel. Och när nåt går sönder efter ett år eller två så är det kört, kan vara omöjligt att få tag på en skitsak som ett luftfilter.

Dessutom har dina nya sågar rejäla kedjor och inte 3/8" hobby som inte är mycket att ha till vedkapning. Tror du blir nöjd med dom här om dom är i hyggligt skick förstås.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114423 Ja det var nog ett bra köp. 510:an kan du ha som skotersåg när du fiskar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg kapaved

viktor meck  
#114464
Emil N skrev:Ja det var nog ett bra köp. 510:an kan du ha som skotersåg när du fiskar.



eller så tar du en cykel och monterar 510an på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Tosca  
#114476 Nu vet inte jag hur grön du är på motorsågshantering, men skyddsbyxor o stövlar med sågskydd är ett grundkrav även om man "bara" ska kapa ved.
Även en huggarhjälm är att rekommendera, den har så att säga allt du behöver monterat, men du kan klara dig med hörselskydd o glasögon.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg kapaved

Roger A  
#114483 Absolut skyddsbyxor och stövlar.
Det farligaste arbetet med en motorsåg är när man kapar ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).