Motorsåg och handhållet

GPS problem

4 inlägg 2508 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

GPS problem

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114227 Hittar inte den stora GPS-tråden...

Iaf så har jag en Garmin Etrex och med den medföljde ett program som heter Mapsource.
När jag installerade den så frågade den om jag ville ha en fast startpunkt så jag skrev in Sandviken och kartan öppnas alltid där.
Problemet är att när jag är ute i skogen och markerar startpunkt och sen några WP under en rutt och sen ska beräkna rutten så börjar den alltid i Sandviken!

Hur får jag bort det?!
Använder inte ens Mapsource men GPSen var väl uppkopplad den där första gången, så den finns i grundkartan på nåt vänster. Finns inga WP i Sandviken, varken i GPSen eller Mapsource-programmet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: GPS problem

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114296 Då jag inte har någon Garmin, så kan jag inte hjälpa dig med just detta problem. Dock skulle jag rekommendera att du ställer din fråga på Utsidans navigationsforum, ty där är det nerlusat med Garmin-freaks.

PS! Om du inte hittar någon specifik tråd på Skogsforum, så finns ju alltid Google.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: GPS problem

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116586 Det har löst sig med hjälp av Garmin Support.
Felet var nästan lika pinsamt som när man inte får igång sågen och felsöker i en timme innan man ser att startknappen står i OFF-läge (tur att HVA har återfjädrande stoppknapp förresten!) :oops:

Det är helt enkelt så att jag har haft GPSen påslagen hemma och då har den automatiskt börjat spara spår, sen har jag stängt av den och åkt till jobbet och när jag har slagit på den där så fortsätter den från spåret den hade startat hemma!
Bara att tömma/avsluta spårning innan man slår av manicken eller just innan man ska använda den i terrängen så funkar det hur bra som helst...
Pinsamt var ordet :mrgreen:

Mapsource hade inget med det att göra, trodde bara det för att jag kommer ihåg att jag skrev in Sandviken när jag installerade det.

   TS
Avatar Fallback

Re: GPS problem

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116590 Du har ju i alla fall haft koll på hur långt du haft hem fågelvägen. ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).