Motorsåg och handhållet

Behöver tips inför köp av motorsåg

27 inlägg 18779 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

totte  
#114376 Bravo! Du har gjort precis som man skall göra, välja såg efter handlare! Sågarna är rätt likvärdiga, oavsett vad märkesfantasterna säger, dom skillnader som finns märks mycket mer för dom som använder sågen proffsmässigt hela dagarna. Och in en bra butik så skall man få lite bonusgrejor när man köper ny såg rakt av. Gratulerar till den nya sågen!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114378
totte skrev:Bravo! Du har gjort precis som man skall göra, välja såg efter handlare! Sågarna är rätt likvärdiga, oavsett vad märkesfantasterna säger, dom skillnader som finns märks mycket mer för dom som använder sågen proffsmässigt hela dagarna. Och in en bra butik så skall man få lite bonusgrejor när man köper ny såg rakt av. Gratulerar till den nya sågen!


Vist ska man handla där det är bra service. Nu har man ju turen att Husqvarna försäljaren är bäst i stan för tillfället men om jag skulle vilja ha en Jonsered med det raka handtaget, för det är i princip enda större skillnaden på en del modeller, så skulle jag försöka hitta en handlare som är villig att ge bra service även på avstånd. Det går ju att skicka grejjor.

Användarvisningsbild

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114405
Emil N skrev: En 200 kan man ha om man ska ta vara på någon kubik röjningsvirke


Jag använder en 200 för gallring, och gör ca 20-30 kubik per år så har lite svårt att förstå hur du resonerar när du säger att den duger endast till nån kubik "röjningsvirke". Du måste haft en väldigt dålig upplevelse med den.

Ska man såga mer än en 50 kubik, eller göra det professionellt och fälla slutavverkningsträd då är kanske läget ett annat. Om det vet jag ingenting.

Fast som vanligt på det här forumet, utveckla gärna, jag lär mig nåt nytt varje kväll :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114422
Uvskogen skrev:
Emil N skrev: En 200 kan man ha om man ska ta vara på någon kubik röjningsvirke


Jag använder en 200 för gallring, och gör ca 20-30 kubik per år så har lite svårt att förstå hur du resonerar när du säger att den duger endast till nån kubik "röjningsvirke". Du måste haft en väldigt dålig upplevelse med den.

Ska man såga mer än en 50 kubik, eller göra det professionellt och fälla slutavverkningsträd då är kanske läget ett annat. Om det vet jag ingenting.

Fast som vanligt på det här forumet, utveckla gärna, jag lär mig nåt nytt varje kväll :smile:


Nej jag ska inte säga att det går att arbeta upp grövre träd med en 200 för det går. Bara det att jag har för dåligt tålamod för att stå och vänta på att sågen ska göra sitt. Men orkar man inte bära 5kg så är ju läget ett annat.

Användarvisningsbild

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114433
Emil N skrev:
Uvskogen skrev:
Emil N skrev: En 200 kan man ha om man ska ta vara på någon kubik röjningsvirke


Jag använder en 200 för gallring, och gör ca 20-30 kubik per år så har lite svårt att förstå hur du resonerar när du säger att den duger endast till nån kubik "röjningsvirke". Du måste haft en väldigt dålig upplevelse med den.

Ska man såga mer än en 50 kubik, eller göra det professionellt och fälla slutavverkningsträd då är kanske läget ett annat. Om det vet jag ingenting.

Fast som vanligt på det här forumet, utveckla gärna, jag lär mig nåt nytt varje kväll :smile:


Nej jag ska inte säga att det går att arbeta upp grövre träd med en 200 för det går. Bara det att jag har för dåligt tålamod för att stå och vänta på att sågen ska göra sitt. Men orkar man inte bära 5kg så är ju läget ett annat.

:lol: :lol: Jodå, gammal och trött börjar jag bli, fast det är inte så mycket med bärandet som med kvistandet som gör 200 till en favorit.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

marcus_ford 3600  
#114436 ha en 359 och den börjar kännas tung till kvistning :sad:
men till vedkapning perfekt 8) handlar här har bara husqvarna(vill ej köpa hos han som ha stihl/jonsered

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Huggis  
#114447 Jag har gått och röjt ner 1 hektar vitgran med stihl 441 på en dag i regn. Med rätt arbetsställning och kondition så går det utan problem. I detta fallet ville jag bli klar så fort som möjligt, det gick snabbt, och jag slapp åka dit igen. Skulle man göra det varje dag så hade det nog tagit hårt på kroppen, men någon gång för variation gör ju inget.

Samma sak med klena sågar, några enstaka träd som är grova är ju inga problem, men är beståndet överlag för stort så sliter det mer på allt och det blir mindre gjort.

Hugger man bara 30-50 kubik om året så spelar det nog ingen roll vilken såg man använder, då hade jag nog faktiskt köpt en ms200 förutsatt att man inte hugger 1 meters ekar lr liknande.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114450
Uvskogen skrev:
Emil N skrev: En 200 kan man ha om man ska ta vara på någon kubik röjningsvirke


Jag använder en 200 för gallring, och gör ca 20-30 kubik per år så har lite svårt att förstå hur du resonerar när du säger att den duger endast till nån kubik "röjningsvirke". Du måste haft en väldigt dålig upplevelse med den.

Ska man såga mer än en 50 kubik, eller göra det professionellt och fälla slutavverkningsträd då är kanske läget ett annat. Om det vet jag ingenting.

Fast som vanligt på det här forumet, utveckla gärna, jag lär mig nåt nytt varje kväll :smile:



En sak till som gjort att jag valt bort 200 mot en tyngre såg är balansen. För det handlar ju inte om att man ska stå där med sågen i handen 8h om dagen. En tyngre såg med bra balans är mindre slitsamt att jobba med än en lättare såg med dålig balans. Detta är något som Husqvarna har jobbat med det senaste.
Åter till motorstyrkan. Är man hemmapulare så räknar man ju inte tiden man står och håller den tunga sågen utan man räknar antal kubik ved som blir klar för att fylla på vedboden med. kan man med en lite tyngre och starkare såg göra jobbet snabbare så gör ju det att man är mindre trött när vedboden är full.

Hoppas inte detta tolkas som att jag idiotförklarar alla som har en 200. 200 kan säkert vara den "rätta" sågen för en del. Den lägre kvaliten uppvägs ju lite med att priset är lägre än en profsåg från Husqvarna/Jonsered.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Wester  
#114469 Skulle vilja att Nonkan som återförsäljare av både Husqvarna och Stihl kunde kommentera påståendet

"Den lägre kvaliten uppvägs ju lite med att priset är lägre än en proffssåg från Husqvarna/Jonsered."

Var mer än i Sverige är Stihl lägre prissatt än Husqvarna ?

Kul för Husqvarna / Jonsered att killar som Emil N finns eller hur Huggarn :wink:

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Nonkan  
#114913 Jag hittar inte påståendet jag skulle kommentera, är det någon som sagt det tidigare i tråden?

Att Stihl är billigare för att det är lägre kvalitet stämmer inte alls. Jag skulle snarare säga att Husqvarna tar lite mer betalt för märket i Sverige just för att de kan, varumärket är oerhört starkt här. Sedan vill såklart Stihl gärna slå Husqvarna på fingrarna på deras hemmaplan, så Sverige är en prestigemarknad.

Båda märkena håller hög kvalitet, med viss övervikt mot Stihl när det gäller slitdelar som svärd, koppling, startapparat m.m, speciellt i de lägre prisklasserna (MS 171/181 vs. HVA 236/240). När man pratar renodlade proffssågar är det svårt att göra en dålig såg för de pengar en sådan kostar. När en proffssåg går sönder är det oftast ett användarfel, t.ex. bristande underhåll och ovarsamhet eller otur (överfällning).

Sedan ska man vara medveten om jämfört med enklare hobbymaskiner, t.ex. Meec, Biltema, Partner, Stiga och nonamesågar så är skillnaden stor om man väljer ett renodlat fackhandelsmärke, precis som det ska vara.

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

Fredrik_8210  
#114947 Självklart är det nästan de som är viktigast. Bra och nära till servicen!

Avatar Fallback

Re: Behöver tips inför köp av motorsåg

drängafan  
#116652 Kan inte låta bli å säga att vi bör värna om våra svenska industi därför är hva ett givet val :P
346xpg är en kanon alroundsåg hugger allt från underröjningar i slutavverkningar till enstaka stora trän med min ett 13" å ett 15" svärd så kommer man lungt visseligen dyrare än du tänkt dig men de är en proffssåg som kommer hålla länge å förhoppningsvis helt utan problem bara man sköter servicen på den!!!

Stihl sicket elände :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).