Motorsåg och handhållet

Drar bjök med sand i saven?

18 inlägg 6242 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Drar bjök med sand i saven?

4x4  
#782632
r93 skrev:Frågan är om det är kisel, när jag började på snickeri för väldigt många år sedan och skulle bearbeta teak så skulle man helst undvika att hyvla detta då det slöade stålen rejält, såga sedan slipa om det gick i första hand, jag vill minnas att det berodde på hög halt av kisel i det (?)


Sant, asp, mahogny och teak innehåller "mycket" kisel
Taggarna på brännässlor består i det närmaste av ren kisel förmodligen för att hårdheten gör dom effektiva vilket vi alla säkert kännt av.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Drar bjök med sand i saven?

svampbob  
#782633 Min teori är att sand och jorddamm fastnar bättre på barken på vissa trädslag.
Jag fick som barn lära mig att barka aspen med yxan innan jag gav mig på stammen med sågen. Jag trodde att det var skrock så började fuska med bakningen men den tiden jag sparade var mindre än tiden för att slipa kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Drar bjök med sand i saven?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782636 Vissa trädslag trivs ju bra längs åkerkanter, skogsbryn och vägkanter. Dessa träd brukar också ha en rik lavflora, som gynnas av näringsrikt damm från vägar och bar åkerjord. Detta damm lär ju innehålla en del kisel, som effektivt slöar ner kedjor och klingor.

Hur vida detta damm kan ta sig ända in i själva veden, låter jag vara osagt. Men det är nog ett klokt råd att, som vid vindfällen, först yxa av barken där träden ska fällas.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).