Motorsåg och handhållet

Jonsereds 451E

5 inlägg 4119 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsereds 451E

nomis  
#112642 Jag skulle plocka av kopplingskåpan för att kolla vevaxeltätningarna på vår Jonsereds 451E. Hade lite för bråttom, tog mutterdragaren "som vanligt" och missade att den var vänstergängad... ~x(

Den gick av strax innanför där gängan för muttern slutar.

Någon som vet om hela vevaxeln är i i ett stycke? Går det att få tag i delar (troligen inte på Granngården iaf, denna såg slutade tillverkas 1983...)

Skulle inte tro att materialet är svetsbart så att det går att göra någon sådan "fulreparation" Andra tips någon?

Är nämligen en himla go' såg. Använder oftast denna trots att vi har flera modernare varianter.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsereds 451E

totte  
#112643 Det blir nog svårt om du inte kan få tag på en donatorsåg. Vevaxeln är troligen pressad, vilket är underfär liktydigt med att den är i ett stycke, reparationsmässigt sett. Skicka ett PM till Mange här på forumet och hör om han har eller vet om nån.

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds 451E

viktor meck  
#112677 fan vad retsamt sånt är ~x( 😈

Avatar Fallback

Re: Jonsereds 451E

nomis  
#113096 Har nu kluvit sågen och rengjort delarna. Hoppas att jag kommer ihåg hur allt satt nu... 8)

Någon som vet om vevaxeltätningarna är en standardtyp som finns att få tag på? Har inte pillat loss dem ännu.

Har skickat PM till Mange och hoppas kunna få tag på en ny vevaxel. Är det korkat att inte byta lager när allt är isär? De gamla verkar medelmåttiga, inte helt slut iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsereds 451E

johan eriksson  
#113107 Vevaxeltätningar brukar vara standardgrejor, det brukar gå att komma åt att mäta lite innan man demonterar dom, sedan är det bara att ringa till den lokale lagerhandlaren och kolla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).