Motorsåg och handhållet

Husqvarna 372, Stihl 362

5 inlägg 4171 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 372, Stihl 362

Arbor  
#112033 Har idag en Husqvrna 575 för fällning o kapning av rotstockar men tycker den känns otymplig att hantera. Använder även en Jonsered 2156 med katalysator funderar på att byta ljuddämpare är det lönt? Kommer den att piggna till nämnvärt? Använde en 372 för ca 10 års sedan för loss kapning och var nöjd då. Så nu tänker jag på en sådan igen. Ganska stor vikt skillnad mellan 575/372. Men kanske räcker det med en Stihl 362 istället? Träden brukar vara mellan 60- 100 cm i rotskäret och jag använder oftast 18 tum svärd. Skulle vara roligt att läsa någons åsikt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372, Stihl 362

swe#kipp  
#112045 Det blir bra nog skillnad av att byta dämpare på 2156:an, jag körde med 18" och 8pin drev på min 357 med en lite öppnad ljuddämpare :)
Skall du byta bort 575:an mot en 372: ??

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372, Stihl 362

Huggis  
#112117 372 alla gånger i världen. Har prövat 361:an, den är en blek fis i jämförelse. Hur det är med 362 vet jag inte. Men det många pratar om här är sågar, jag vill bort från detta. Prata kedjor. Vilka kedjor är att föredra? Om man har styrkan och orken att släpa på en 372 hela dagarna så ska man satsa på den. Man får mer gjort och det går åt mindre bränsle. Det är ialf min erfarenhet, OM man talar om träd i dom dimensionerna du skriver. Sen vill jag även inflika att stihls 325 kedja är helt otroligt superbra, hur det skulle vara att använda en 362 med 18 svärd och den kedjan, det vet jag inte. Med stihlen så bär man på mindre, bättre vibrationer etc, lättstartad. Kanske är den att föredra, vilka andra sågar använder du, är det värt att blanda märken med allt vad det innebär? Hur mkt sågar du om året? Det finns många faktorer att ta hänsyn till. Ska man arbeta som proffs heltid där man sågar mkt grov som jag gör så tycker/ tror jag att 372 borde vara rätt för dig, förutsatt att du är beredd på att det kommer kräva lite mer fysiskt av dig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372, Stihl 362

swe#kipp  
#112149 372:an är stryktålig och stark, gillar min tokigt mycket och med den och min 346:a klarar jag allt jag springer på i trädväg :)
Tycker att 372:an går väldigt mjukt i trä men det har även en hel del med kedjeval och filning att göra,,,, sågar man med en riktigt bra filad kedja är det nästan som att gå upp en såg storlek tycker jag :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372, Stihl 362

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112233
Huggis skrev:Om man har styrkan och orken att släpa på en 372 hela dagarna så ska man satsa på den. Man får mer gjort och det går åt mindre bränsle. Det är ialf min erfarenhet, OM man talar om träd i dom dimensionerna du skriver.

Är 372:an verkligen så snål med soppan jämfört med en 346:a? Min stora såg (Jonsered 670) gör slut på en tank bara på en enda rejäl gran (och de är kvistrika här nere i södra Sverige :D ) Med en 346 eller 242 kan man ta ner och kvista en likadan gran på mindre än en tank men det tar betydligt längre tid :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).