Motorsåg och handhållet

gammla vs nya 346an

23 inlägg 7974 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

swe#kipp  
#112575
Skogshuggarn skrev:
swe#kipp skrev: jag har kapat stopparna på förgasarskruvarna så jag har full justering på dom vilket jag tror bidrar till att den är lättstartad :)
!


Du har säkert rätt Kippén, men samtidigt är jag tveksam till att det gillats av HVA eller verkstan när den lämnades in för garantiservice och slutligen rekl.


Ja så är det nog, men handlarn i min stad fimpar dom om man vill det när man köper såg om man frågar lite snällt ;)
det vad han som rekomenderade en mattkniv för att kapa stopparna för det tyckte funkade fint och det gör det :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

Nonkan  
#112626
valtra a75 skrev:ingen som har något att säga om priset på den gamla sågen? 4000kr för en såg som har gått ca 3 travar ved?


Beror väl på hur stora travarna är iofs, men jag tycker det är ett helt ok pris om det är inkl moms. Ungefär halverat värde på 4 år, lite som att köpa bil.

Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

Skogshuggarn  
#112628
swe#kipp skrev:
Ja så är det nog, men handlarn i min stad fimpar dom om man vill det när man köper såg om man frågar lite snällt ;)
det vad han som rekomenderade en mattkniv för att kapa stopparna för det tyckte funkade fint och det gör det :)


Säger lokala handlarn/verkstan det så,,,,,
Demonterar man bort något på egen hand?, då gäller helt plötsligt inte garanti/rekl-rätt. :???:

Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

santatorp  
#112636
valtra a75 skrev:ingen som har något att säga om priset på den gammla sågen? 4000kr för en såg som har gått ca 3 travar ved?

Jag köpte ny idag för 6000+m

Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

New holland patu  
#112647 Den gamla 346:an skulle jag prutat lite på, den har ju några år på nacken. Men annars duger den nog väl, mindre som kan strula, ingen purge och extra bensinslangar som kan läcka.

Såg att någon tyckte det var snålt att det inte sitter dekompventil på 346. Det är faktiskt så att dekomp ventilen tar lite effekt, så det är nog anledningen till att den inte sitter på de små xp sågarna.

Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112717 jag tror nog inte att en tät decompventil tar effekt,är den tät så SKA det inte spela nån roll i praktiken.rätta mig om jag har fel!

Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

New holland patu  
#112720 Den tar lite effekt, du får en liten extravolym i hålet ut genom cylinderväggen som gör att kompressionsvolymen ökar. Det skiljer inte mycket men volymökningen blir procentuellt större på en liten cylinder. Varje såg är ju individuell men jag har för mig att man brukar säga att du förlorar 0.1 kw med en dk.

Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

viktor meck  
#117421 här är en fin 346a http://www.blocket.se/jonkoping/Husqvar ... ?ca=15&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).