Motorsåg och handhållet

gammla vs nya 346an

23 inlägg 7977 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gammla vs nya 346an

Sandström87  
#111980 ha tänkt köpa mig en ny 346a nu efter nyår men så sa min morbror att ja kunde få köpa en av hans sågar och det borde va den äldre modellen av 346an eftersom den är helt orange ingen grå kåpa utan på kopplingen alltså.
Den sågen är det huggit ca 3 travar med.
så min fråga är om jag ska ta chansen å köpa hans såg eller ska jag köpa mig en ny?
är det märkbar skillnad mellan dessa sågar?

Tacksam för svar



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

swe#kipp  
#111985 Ja det är skillnad men inte så brutalt stor skillnad kanske ,,, om det är ett bra pris och skick på den gamla så är det ju helt klart ett bra alternativ om du inte vill ha den ny såg så klart !?!?
Jag har kört med båda modellerna och gillar båda, dom har lite olika karaktär den nya är lite starkare men varvar kanske inte lika mycket, det finns dom tycker den nya är toppen och så finns det dom som föredrar den gamla modellen vet till och med en handlare som fick sätta på gamla cylindrar på nya 346:or för huggaren gillade bättre hur den gick :)

Insåg just att det kanske inte blev så mycket lättare att välja av det svaret ,,,,, ;)

Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

Sandström87  
#111992 klart det är roligare att köpa en ny men om man är smart så kanske man borde se till plånboken för en gångsskull.
sen bero de ju på om man ska ha med eller utan kvitto.
har ju heller inte fått något pris på den äldre sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

viktor meck  
#111993 men om den gammla är i fin skick och det är bra pris på den så köp den. vet inte vad ett bra pris är på en sådan men det kanske någon annan i forumet svara på? men annars så satsa på en ny för jag antar att du ska ha den i många år? men det är alltid roligt att gå till afären och komma hem med en helt ny såg. Jag kmr att få min första såg, den läcker bensin men jag är endå ivrig :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

swe#kipp  
#112020 Om det är bra pris och skick så skulle jag ta den gamla :)

Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

Skogshuggarn  
#112051 3 travar var inte mycket!?!?!.
Vad kan du lugga loss den för?.

Vad du bör ha i beaktande är att gamla 346án saknar "Smart Start"/Primer och ligger några cc under NE/ny såg.

Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

Huggis  
#112113 Den nya är mera lättstartad, är min erfarenhet, om man använder blåsan. Sen tycker jag nog bättre om den gamla jag med, pga rappheten, men det är säkert mest psykologiskt.

Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

Sandström87  
#112129 det står föresten e-tech på ett klistermärke på den fanns det även det på dom äldre? de kanske är den nya han har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

swe#kipp  
#112147 Det fanns Etech på dom gamla med, nått som jag personligen inte gillar för det stryper sågarna enligt min erfarenhet men det är bara ljuddämparen som skiljer på en Etech och en utan Etech så det är lätt löst om man vill :)

Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

Skogshuggarn  
#112159
Huggis skrev:Den nya är mera lättstartad, är min erfarenhet.


Delar din erf,,,,

Köpte ny 346 nollsex, men den startade såpass uruselt att jag lämnade sågen på
disken hos HVA och plockade ut en ny NE istället.
Detta efter 2 garantiservicebesök.
F-n!,,, köper man nytt så ska man inte behöva dra sig trött på eländet, eller
åka som en skottspole till åf/verkstad
Dessutom var det otroligt snålt av HVA, att inte ens ha decomp på såpass dyra
grejor, (trots Nonkans klargörande till orsaken.)

Ne´n startar iaf ungefär som jag är van från "gamla" HVA, :grin: och som sagt,,, med
bonus att den har primer/SmartStart.

Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

swe#kipp  
#112167 Min gamla 346:a startar på tre ryck även om den stått ett längre tag, men jag har kapat stopparna på förgasarskruvarna så jag har full justering på dom vilket jag tror bidrar till att den är lättstartad :)
Har gjort så på några andra 346:or också med gott resultat, tror en hel del är för snålt ställda för att starta lätt när dom är kalla !!

Användarvisningsbild

Re: gammla vs nya 346an

Skogshuggarn  
#112231
swe#kipp skrev: jag har kapat stopparna på förgasarskruvarna så jag har full justering på dom vilket jag tror bidrar till att den är lättstartad :)
!


Du har säkert rätt Kippén, men samtidigt är jag tveksam till att det gillats av HVA eller verkstan när den lämnades in för garantiservice och slutligen rekl.

Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

Sandström87  
#112374 4000kr är det för mycke för den gammla 346an

   TS
Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112377
Skogshuggarn skrev:
Huggis skrev:Den nya är mera lättstartad, är min erfarenhet.


Delar din erf,,,,

Köpte ny 346 nollsex, men den startade såpass uruselt att jag lämnade sågen på
disken hos HVA och plockade ut en ny NE istället.
Detta efter 2 garantiservicebesök.
F-n!,,, köper man nytt så ska man inte behöva dra sig trött på eländet, eller
åka som en skottspole till åf/verkstad
Dessutom var det otroligt snålt av HVA, att inte ens ha decomp på såpass dyra
grejor, (trots Nonkans klargörande till orsaken.)

Ne´n startar iaf ungefär som jag är van från "gamla" HVA, :grin: och som sagt,,, med
bonus att den har primer/SmartStart.

Man får dra i den nya lika mycket som i den gamla.
Och skall man ha lite fart i skrotet då måste man ta till drastiska metoder så som att byta
förgasare ,ljuddämpare , tändmodul. och då fungerar ne som det är tänkt med bra ork och rapp för sågar som man får vänta på dom kan man kasta på tippen.

Avatar Fallback

Re: gammla vs nya 346an

Sandström87  
#112554 ingen som har något att säga om priset på den gammla sågen? 4000kr för en såg som har gått ca 3 travar ved?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).