Motorsåg och handhållet

Motorsag til vedhugging

78 inlägg 28373 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#439509 kunne godt tenkt meg kjøpe brukt, men vanskelig finne så store sager som er noe å ha på bruktmarkedet...

Ser for meg Stihl 362, 441 eller HQ 562 eller 372...

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439517 Bruktmarkedet etter noke sånt, det er ikkje lett iverfall ikkje her i Norge. Trur eg ville hørt med ein vetig forhandlar kva dei skal ha for ei sånn sag. Trur faktisk eg ville gått for ei 372, men det er nå meg da.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Ferguson system  
#439520 Jeg vil også anbefale deg ei 70cc sag.
HVA 372/Jonsered 2172 er ei super sag.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#439952 Hva alternativer til MS200 saga finnes forresten idag ?
MS201 er jo en åpenbar mulighet, men har ikke HQ eller Jred noe tilsvarende i det hele tatt lengre ?
Var en modell som het HQ339 når jeg kjøpte min, som ikke var kjent for være HQ sin beste modell...
Ser også det er noe som heter HQ439, er det en US modell av noe slag ?

Syns fortsatt Stihl 193 ser litt veldig mye plastic-fantastic ut, men kunne absolutt tenke meg ha 2 sager når jeg sager langs jordekanter, på steinrøyser mv...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439993 jo 339 xp var ei veldig bra sag, i dag er fyrste skikkelige hva sag 550 xp

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439994 Er forøvrig enig med deg om å ha ei sag nr 2 til sånt bruk som du beskriv. Men viss du ikkje er så optatt av vekt kjøp ei brukt jonsered stil eller hva ett eller anna på 40 til 50 kubikk.

Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

Sågomanen  
#440024 initium: Husqvarna 439 är en lättare kvistningssåg, se min blogg där jag testar sågar: https://skogsforum.se/blog/view/test-mot ... -7352.html

Husqvarna 339 var en höjdare. Som trådämnet är - vedsåg - så hade jag köpt en Husqvarna 359 om det inte ska kvistas och bärar runt för mycket. Husqvarna 353 är också ett bra och lite lättare alternativ, se min blogg även där.

Vill du ha tryck i grejorna står 357xpg, 372xpg eller 576xpg på schemat men de är mer ägnade åt varierad gro huggning med lite kvistmoment emellanåt. Stihl 361/362 är fina och robusta grejor med mycket vrid för vedhuggning/kapning.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440062 ikkje velg 357, den har eg hatt, var ein tung klamp uten tilsvarande effekt synes eg iverfall.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Hema  
#440093
can skrev:ikkje velg 357, den har eg hatt, var ein tung klamp uten tilsvarande effekt synes eg iverfall.

Nu blev jag sugen på att testa min 357:a, mitt minne säger att den låter o går bra, sålänge kedjan är vass. Fast jag har ju inte jämfört med någon 560.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440100 kunne eg ha valgt så ville eg heller gått for 560, men den andre fungere jo den og, men trur ikkje eg ville kjøpt ei brukt 357, måtte i såfall vært ei uten varme for å spara litt vekt. Men dersom behovet er der for ei større sag så ville eg gått opp til 70 kubikk eller deromkring. Den blir større, men det er så mykje meir krefte i dei og det er fint når ein skal kappa grovt.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Hema  
#440103 Kommer bli intressant i Mars/April då jag kör igång med min ved. Har ju för mig att det är stor skillnad mellan mina 351g/353g och 357xpg.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440197 Går nok bra det, grunnen til at eg mislike ho litt er vel at eg brukte ho ein del til å kvista gran. Da blei ho litt tung. No har eg riktignok brukt ein del 560 og til grankvisting så heilt opp til 560 nivå synes eg ikkje ho er uten at eg kan utdjupa det så mykje meir. Fordelene med 357 er jo at den er " gammaldags " så den som vil og kan skru kan gjera nettopp det.

Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

traktorz  
#440205 Gamla HVA 262 & 357 är ju vanliga trotjänare på vedbacken. Finns gott om sådana fortfarande i bruk hos många skogsbönder. Bra vrid på dessa gamlingar. Kan förstås inte mäta sig med i mångas tycke Husqvarnas värsting-såg HVA 560, som ju levererar den högsta kedjehastigheten.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#440206 Har fått tilbud om en ny/brukt Stihl 361 og det er vel ingen dårlig sag akkurat.

Tror antagelig jeg slår til på den...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

JensSkoog  
#440221
Initium skrev:Har fått tilbud om en ny/brukt Stihl 361 og det er vel ingen dårlig sag akkurat.

Tror antagelig jeg slår til på den...

Det kan jag varmt rekommendera :grin:

Jag körd min MS 361 i några år nu, och jag kvittar mig inte med den så länge den gör jobbet :-BD

Självklart tyngre och klumpigare än min 261, men 361 tar jag fram
när jag kapar på vedbacken och när jag fäller övergrovt löv.
Har 15" Iggesund svärd och 20" Stihlsvärd till den.

Du har fortfarande MS200??
Som en gammal pudding med slitna akslar och armar och dårlig rygg gillar jag den hemskt så den ska jobba för mig så länge den har liv i sig. Har skaffat mig en MS192 som extrasåg, så jag kan växla på och spara på 200'an i skitjobbet i dikeskantar och i trädgårdar. Blev förvånad över hur bra den är :surp:
En gubbe som jag har som läropojk i skogen använder den i vedgallringen, och
kommer att köpa MS193 när hans fru tillåter det :lol:
Passar perfekt för han som är ung. 70, och aldrig har jobbat med såg tidigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).