Motorsåg och handhållet

Motorsag til vedhugging

78 inlägg 28376 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

haqvor  
#173528 Jag tycker att MS200 är lite för klen för vedbobacken. Den är väldigt kapabel och klarar av jobbet men det tar alldeles för lång tid för min smak. Mitt jobb går mycket fortare efter att jag skaffade en HVA 357, enda nackdelen är att den är betydligt tyngre. Nu slipper jag stå och vänta på att sågen ska bli klar.
Jag tror att man ska satsa på minst 60 kubik om man kör mycket kubbar över 30 cm diameter.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

totte  
#173530 Om jag tolkade det rätt så används MS200 för att fälla och kvista träden till ved, sen har han en 026 för att kapa upp stammarna hemma. Så det är väl en lätt och smidig ersättare till MS200 det handlar om.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#173545 Korrekt, til de tunge jobbene, altså kappingen, bruker jeg en gammel 026.

Å bruke en sånn til felling, kvisting har jeg rett og slett ikke armer til. Jeg er mer enn sterk nok, men mine håndledd takler ikke vekta likevel.
Det er dumt det ikke fins fler lettvektssager rundt MS200ens størrelse og fasong. MS200en er kjekk den, men den er ikke spes servicevennlig. Bla.a må kjededekslet som kjent av, før man kan få ut pluggen. Den må ut titt og ofte siden sylinderen er liggende, og lett " dränkes " i bensin om saga blir liggende med sverdet opp og motoren ned....

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#173546 Gamle Husq 242XPG var et veldig godt kompromiss mellom vekt og effekt, men denne fins ikke lengre dessverre....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

totte  
#173566 Ta en titt på Hitachi/Tanaka.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#173570 Nei, andre enn Stihl, Husky og Johnsred finnes ikke for meg.
Orker ikke løpe rundt å lete etter forhandlere. Jeg er 99,99% sikker på at det blir Stihl, da jeg har tre forhandlere i umiddelbar nærhet, og en av de har åpent på lørdagene ( FK-Butikken )

Man mangler ALLTID noe viktig, spesielt på lørdager...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Blivande snickare  
#173572
Initium skrev:Man mangler ALLTID noe viktig, spesielt på lørdager...

Konstigt hur det alltid kan bli så... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

totte  
#173583
Initium skrev:Nei, andre enn Stihl, Husky og Johnsred finnes ikke for meg.
Orker ikke løpe rundt å lete etter forhandlere. Jeg er 99,99% sikker på at det blir Stihl, da jeg har tre forhandlere i umiddelbar nærhet, og en av de har åpent på lørdagene ( FK-Butikken )

Man mangler ALLTID noe viktig, spesielt på lørdager...


Ja, att du har handlare i närheten är ett bra argument, då är det bara att välja modell. Enligt vad du sagt så är det väl 201 och 241 det står mellan, och vill du nåt med mer lite mer kraft än 200 så är det bara 241 kvar.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

SawTroll  
#173588
Initium skrev:Korrekt, til de tunge jobbene, altså kappingen, bruker jeg en gammel 026.

Å bruke en sånn til felling, kvisting har jeg rett og slett ikke armer til. Jeg er mer enn sterk nok, men mine håndledd takler ikke vekta likevel.
Det er dumt det ikke fins fler lettvektssager rundt MS200ens størrelse og fasong. MS200en er kjekk den, men den er ikke spes servicevennlig. Bla.a må kjededekslet som kjent av, før man kan få ut pluggen. Den må ut titt og ofte siden sylinderen er liggende, og lett " dränkes " i bensin om saga blir liggende med sverdet opp og motoren ned....

339xp er et godt alternatv tl MS200/201, med litt mer krefter og et mer ergonomisk grep. Jeg er allikevel skeptisk til en så liten sag til ditt bruk......

MS241 passer bedre, og 543xp skal vissnok være litt lettere, med samme krefter oppgitt - men den må du vente på.

Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173730 Eller se om du får tag på en ms260.. vilken såg ändå, jag vill inte ha nån annan. Den är lätt 4,9 kg och stark 3,5 hk såg med mycket bra bottendrag. Jag har kört tre år med min nu, inte gjort annat än, fyllt bensin och olja,.. den bara går och går.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173741 Skal du ha mer kraft og en Stihl er det vel bare MS241 som er et alternativ.
201 er vel i prinsipp "samme" effekt som 200.
Har du prøvd PS3 kjede på 200'n, i ren ved burde det skjære bedre?
Om du prøver en 241 kan jeg garantere at du liker den, men litt mer vekt blir det 0.8 kg mer en MS201 om du velger enkleste utgave(uten varme eller Quick stopp).
Jeg har en og om en skal sammenligne den mot 026 blir som T-Ford mot en ny Mercedes.
Bra avvibrereing og elektronisk styrt forgasser, om det -20 eller +20 eller øsregn den starter uansett og går noe utrolig bra. Ikke like stor effekt som 026 men utrolig mye kjappere. Tilnærmet en perfekt kviste sag.
Hvor tungt det blir til hendene er vel også et spørsmål om arbeidsteknikk, bortsett fra ren bæring av saga.

Du skulle hørt på meg å kjøpt en MS192, den "drukner" iallefall ikke. ;)
Er det "normalt" at en MS200 drukner om den ligger "feil" veg? Hva sier FK og andre forhandler?
Ingen som har klaget på det tidligere her som jeg har sett.

Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

totte  
#173757 Om den dränks i bensin är det nåt som inte är OK i förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#175505 Ja, kan være tilfeldig.
Har kjørt anslagsvis 18kanner bensin på saga, har vel " druknet " den omlag 2-3 ganger, så noe stort problem er det ikke akkurat.

MS192 saga syntes jeg var for plastig Rank, som vi snakket om. Funderer dog på å kjøpe en i present til fruen, sammen med bukse og støvler, da hun har VELDIG lyst forsøke seg i skogen.

MS241 var jeg supernegativ til når den kom, pga all elektronik. Men - eierne virker lyriske, så jeg må vel motvillig innrømme at ting går forover.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#439471 Saga mi er faktisk rukket å bli over 6 år, og jeg har faktisk ikke byttet hverken plugg eller startsnor enda.

Fantastisk kvalitet, kappet seinest idag store, 40cm stokker med den. Selvsagt litt sped til sånt bruk, men med godt sagkjede går det unna likevel. Jeg funderer riktignok på å kjøpe noe større, da jeg får store mengder ved av en lokal aborist, som er opp til 80cm i diameter....

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439492 då må du øve på ei betydelig større, viss det er mykje sånt ville eg ha satsa på iverfall ei 70 kubikkar sag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).