Motorsåg och handhållet

Motorsag til vedhugging

78 inlägg 28380 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#440224 Ja, har fortsatt min MS200. Elsker den saga, veldig, veldig god til mitt bruk.
Kunne tenkt meg en MS192 etterhvert også, for å ha med TO lette sager til skogs, for kjedene tåler INGENTING på disse små sagene, et gruskorn eller enda værre, en ståltrådbit, så er det kjørt. Jeg hater file på frihånd, liker best sette saga i skruestikka med godt lys når jeg filer, så det hadde ikke vært feil hatt en lett ekstrasag også..

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

JensSkoog  
#440227 Jag har alltid med extrakedjor till sågar jag drar med mig. Snabbt att
byta, och senn kör jag dom i slipmaskin när jag kommer hem :wink:

Har satt 12", 1,3 mm kedja på MS192. Då använder jag samma på dom
båda småsågarna. Går mycket bra med 1,3 på 192'an.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#440250 Er det stor forskjell på MS192 og MS193 ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#440257 PS - er det Oregon 91VXL044E korrekt kjede til min Stihl MS200 ?
Koster 150kr pr stk, mot nærmere 200kr for et Stihl PMC344 1,3mm...

har ikke brukt Oregon kjeder på sikkert 25 år, er det bra greier ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440263 meine det var 91 vxl eg prøvde for nåken år siå, beste 3/8 hobby kjede fra oregon, Men akkurat når det kjeme til kjeder så bryr eg meg ikkje om kva det koster, berre tar det beste eg kan få tak i. Men i dette tilfelle her så trur eg at eg ville valgt oregon, eventuelt kjøpt begge å prøvd. 361 er ei veldig bra sag enkelt og greit.

Användarvisningsbild

MS192/MS193 & MS201

traktorz  
#440301
Initium skrev:Er det stor forskjell på MS192 og MS193 ?

MS192 säljs inte längre. Ersättaren MS193 har en miljöanpassad friskluftsmotor, därmed även med lite bättre vridmoment.
Ibland ser man dessutom ljuddämparmodifieringar (chainsaw muffler modifications), för att få lite bättre drag i 1.3mm kedjor.

MS192/MS193 är med 12" svärden lätta att starta, bära och använda. Själv bytte vi ändå ut MS192 (30cc) mot den starkare MS201 (35cc), för att få en mer allsidig användning av sågen.

Initium skrev:PS - er det Oregon 91VXL044E korrekt kjede til min Stihl MS200 ?

Började använde just Oregon 91VXL044 1.3mm kedja på MS192, men tycker nog att det behövs en MS201 för att verkligen få ut mer av den kedjan. Lätt att skärpa Oregon-kedjan med filen, lätt att få den riktigt vass så den biter bra i virket. Bra kvalitet och prisvärd produkt är vår mening. Men Stihl har ju två alternativ också, 63PS & 63PM.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440332 Viss du går for stihl kjede har eg best erfaring med 63 pm, den har runde hjørner

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#440338 jeg har MS200saga altså, har så langt utelukkende brukt Stihl 63PS3 kjeder med 44 lengde ( original 12" sverd ) på den...

   TS
Användarvisningsbild

Bra snurr på kedjan.

traktorz  
#440411 Noterade att med samma 3/8"P kedja (63PS, 63PM, 91VXL) på MS 193 resp. MS 201, så fås med standard 6 kuggars drivhjul, faktiskt +8% högre nominell kedjehastighet med MS 193! Det kan alltså vara läge för en ljuddämpartrimning hos 193'an, för bättre ork att hålla varvet uppe, speciellt om man kör med 1.3 mm kedjor.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#563362 Jeg har hatt min MS200 i nærmere 9 år, og bruker den ganske mye.
Elsker den saga, har aldri byttet plugg på den engang. Fantastisk !

Vurderer oppgradere til MS201 etterhvert, handlet også en MS 241 i går, for å kjenne på den...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

JensSkoog  
#563379
Initium skrev:Jeg har hatt min MS200 i nærmere 9 år, og bruker den ganske mye.
Elsker den saga, har aldri byttet plugg på den engang. Fantastisk !

Vurderer oppgradere til MS201 etterhvert, handlet også en MS 241 i går, for å kjenne på den...

Grattis till 241'an. :-bd :-bd
Den sågen gillar jag allt mera efter att jag har körd den i ett gott år.
Men jag har modifierad den lite med, och satt på den ett 14", 1,5 mm svärd och nytt kugghjul som passar.
Då använder jag samma kedjorna, 13", som går på min Stihl MS261. Det går eftersom MS241 har lilla svärdfästet.
Använde den senast idag, och kan inte låta bli att förvånas över hur bra den skärer och hur rapp den är. :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Hema  
#563400 Vad för kedjor brukar du Stihl eller hva X-cut?

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#563402 Stihl !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

JensSkoog  
#563409 Jag körer Stihl på MS241, 1,5 mm, och X-cut, 1,3 mm på min MS261.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Avslutat-02  
#563427 Varför kör ni 1.5 mm kedjor för? Är det för att de känns stabilare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).