Motorsåg och handhållet

Motorsag til vedhugging

78 inlägg 28378 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsag til vedhugging

Initium  
#111831 Jeg jager ny motorsag.

Mine referanse sager er Husqvarna 444SG ( verdens beste sag ) Stihl 026 ( verdens beste sag ) samt Husqvarna 242XGP. Har altså brukt disse gamle sagene lenge etter at de gikk av moten.

Mitt bruk er først og fremst vedhugst. Jeg er nok litt mer " dreven " enn vedhuggere flest, som gjør at jeg stiller større krav til saga. Jeg sliter med håndledd / armer, og er nok etterhvert blitt ( ? ) en " fet, utrent kontorist".
Saga bør derfor være lett, og ha brukbare vibrasjonsnivåer.

Har falt ned på følgende alternativer:

Stihl 260 + beprovad, OK pris.... ( ca 4500NOK )
- litt tung

Darkhorse:
Stihl MS200
+ Lett og liten
- Dyr ( ca 6000NOK )

Jonsered CS2240S

+ Lett, rimelig ( NOK 3490 )
- Ingen erfaring med Jonsered etter 535, som var en elendig sag...

Husqvarna 445
+ Kraftig, 45ccm, OK pris ( kampanje, 3000NOK )

Vad ville ni valgt ? Syns 6000kr for den MS200 saga er for mye, ettersom jeg også tar ned endel grøvre trær til ved, og også må kappe noe til verdige vedlengder. Kjøper jeg Husqvarna`en, på 45ccm, kan jeg etterhvert vurdere en liten MS192 som ren kviste / reservesag...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111837 jag har en Stihl 260, och är väldigt nöjd med den, kostade nått sånt som du säger även i svenska pengar..
jag hade en liten husqvarna innan, men den är betydligt bättre att nyttja till vedhuggning :)

MVH kisaved

Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

totte  
#111865 Stihl 200 är absolut för liten, den tar för mycket stryk av den sortens användning, eftersom det ingår att kapa grov ved också.

Dom andra sågarna är nog ganska likvärdiga, under skalet är Jonsered och Husqvarna samma, kan dock inte vilken modell som motsvarar vilken. Viktigast av allt, att du har tillgång till en bra handlare med god service.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111929 Om du vil ha lite vibrasjoner ville jeg valgt en nyere sag en MS260. Har hatt en men syns den vibrere alt for mye, om det ikke var en feil på min. Hva med MS 261 som er en moderne konstruksjon, vist like dyr som MS 200 og kanskje litt tung.

Om du skal ha en Stihl er et godt kjøp nå en MS 250 som også er på vei ut av markedet den får du til ca 3000-3500. Noen liker den ikke, men den virker å holde bra. Iallefall for ikke profesjonell bruk. Men kanskje litt høye vibrasjons verdier.

Ellers er MS 192 en meget bra sag om du ikke hugger for grovt, den orker langt mer en man skulle tro. Og er perfekt for slitne håndledd og arner. Lav vekt og nesten ingen vibrasjoner. En drøm å kviste med. Men du trenger minst en sag til.

Noe mitt i mellom MS211 lave vibrasjoner ok effekt ok pris fortsatt om du ikke hugger for grovt.

Vet ikke hva du mener med grove trær?
Hugger selv mye ved (mest løv), det meste med MS192 eller MS211. Blir det for grovt over 30 cm har jeg en MS 361 som får gjøre jobben. Kapper ikke ved med de 2 minste det får 361 ta seg av.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#111937 Sjelden jeg er over 30cm vil jeg tro, og det beste er antagelig å ha to sager, stor og liten.

Men da er vel 445 saga litt for liten som " storsag " og litt for stor for " lillesag ".

Mener du at det ikke er så stor forskjell på MS192 og MS200 ? Må si den MS-serien facinerte meg, så veldig lette og fjonge ut...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111943 En del forskjell er det nok,
MS 200 er mer holdbar til profesjonell bruk, er mer solid, koster dobbelt så mye og veier 0.5 kg mer.

MS 200 har større motor, MS 192 har smalere kjede. Så ytelses messig går det nok på et ut.

Regner ikke med at en 192 holder like lenge men til min bruk er den iallefall god nok.
Kjøper en til når denne er utslitt.
Har prøvd Ms200 og liker den, men ikke prisen.
Foresten sier ryktene at også denne er på vei ut av markedet, vi får se hva som kommer isteden.

Om du søker litt på forumet finner du mer om MS200 da mange liker den (verdens letteste proffsag) og holder den meget høyt.

Uansett hva det blir, kjøp en moderne sag den vil jeg tro er best til hendene. Lykke til med kjøpet. :smile:

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#111944 Ifølge katalogen er det Stihl 3/8 Pico PMMC3 kjede på begge sagene..
Dog 30cm / 12" på 192" en og 32cm/31" på MS200`en...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111947 Ja det stemmer men i forskjellig bredde, 1.3 mm på MS200 og 1.1 mm på MS192. Men du kan bytte innbyrdes om du vil.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#111949 AHA - nettopp.

Du har nesten overtalt meg, for lett vekt = me like.

Gjenstår bare å ta den " flaue " turen til forhandleren, for å kjøpe den MINSTE modellen de har.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111950 Anbefaler at du prøver om du har mulighet, fordi om den passer meg er det ikke sikkert du liker den.
En viktig ting med disse små sagene, alltid skarpt kjede.
Husk også at det tar noen tanker bensin før den går som den skal, kan virke litt svak i starten.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#111952 Ja, det er liksom litt av problemet da, vanskelig å få testet saga.

Men - i værste fall, at jeg ikke liker den als, kan den vel selges på Finn.no for noen hundrelapper under nypris. Ingen undergang altså..

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#146991 Kjøpte MS200 saga, og har elsket den fra første tank. Perfekt for dårlig trente kontorister, med dårlige håndledd. Vekta oppveier for litt ekstra vibrasjon. Rapp og kvikk å kjøre med. Litt daff til de tyngste kappejobbene, men da kjører meg 026 i stedet. Tanken nå er å skaffe en MS362 til de tyngste jobbene, men naboen anbefalte 261. Vi får se. Det må bli neste år tror jeg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

county  
#147382 jeg ville satsa på en 362 som sag nr 2 til en ms200.

Avatar Fallback

Re: Motorsag til vedhugging

Initium  
#173495 Har kjørt min MS200 i over ett år.
Har hugget anslagsvis 35m3 ved, eller kanskje 18-20m3 virke med den.
Meget fornøyd. Går bra, lett, vibrerer som mange sier litt til, men totalt meget fornøyd

Til såhär stor furu ( tall ) er den lite klen, men med skarpe kjeder går det fint. Furua stammelunnes hel, og kappes til ved, og til det bruket har jeg en 026 fra ca 19-hundre-og-pil & bue.

Kan ikke få fullrost MS200`saga. Ønsker meg no 2 sag med mer krutt, men vet ikke hva jeg kjøper. Har sett på nye MS241, men svært mye tyngre frister lite. Også lyst til å teste nye MS201, mest pga vibrasjon....

Bild
Bild

Bild


Til hugst av "vanlig ved " er den helt perfekt:
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsag til vedhugging

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173500 Tycker du ska på på ms241:an, verkar vara en smidig proffssåg!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).