Motorsåg och handhållet

Husqvarna 357XPG med bågsvärd

8 inlägg 5027 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 357XPG med bågsvärd

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110634 Det skall bli kul att se vad ni tror om detta. Jag har impoterat två bågsvärd till 357an och 65an har inte provat ännu, vet inte om jag våga! Tog hem dom som en kul grej som drar till sej uppmärksamhet i museet och när jag är ute och visar upp mina gammelsågar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357XPG med bågsvärd

träis  
#110645 Förstår ej vad de ska andvändas till ?.Kanske nånting för kedjeröjsågen???

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357XPG med bågsvärd

swe#kipp  
#110646 Dom är tuffa bågsågarna men fel använda väldigt farliga :)

Jag har sett nått clip på youtube där det sågas med båge !!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357XPG med bågsvärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110667 Vart tar kedjefångaren vägen?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357XPG med bågsvärd

Bullarn  
#111525 Förstår inte heller va dom ska användas till? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357XPG med bågsvärd

totte  
#111561 Den modellen på bågsvärd som visas här används huvudsakligen för kapning. Ganska bekvämt att kapa liggande virke, eftersom du kapar med framändan. Men det kräver som alla specialiteter att man behärskar tekniken.

Annars har bågsvärd använts en hel del för röjning, ofta då lite längre och smalare modeller.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357XPG med bågsvärd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111563 Såg ett klipp där en Amerikan visade hur man gör, viktigt med säkerheten om jag minns rätt, Skyddsglasögon var viktigt, ett par bra skor / stövlar skyddade bra mot ormbett, och så var det viktigt med hörselskydd, om inte annat så skyddade det mot frugans tjat...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357XPG med bågsvärd

stegmaster  
#111568 Finns nogra klipp med dessa såger i en av dvd`rna jag kjöpte från maskinskyddarna.se.
Där visas dom endast för att kapa liggande träd. Såg ut at funka mjukt och fint på denna gamla svart/hvitt filmen.
Zixten: Detta var på den tiden era förfedre inte var så uroad for sikkerheten. 8)
Tror det var från sluten av 50 talet(börja av 60talet). Inga skyddbyxor, inga hörselskydd, inga skyddglasögon. :surp:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).