lör 05 feb 2011, 20:02#117683
Nonkan skrev:Har man rätt teknik, vilket du uppenbarligen har, så är det helt rätt med att Trio-Brake är onödig. Det är bara att gratulera, till dig och den som lärt dig köra. Dock får man säga att du hör till undantagen
Jag tror knappast jag hör till undantagen vad det gäller professionella huggare. Arbetar man inte på ett säkert sätt straffar det sig förr eller senare och då förmodligen förr än senare. Men däremot för vanligt folk som inte har en aning är det väl bra, vilket jag har hävdat tidigare.
Nonkan skrev:Ja, jag marginaliserar eftersom jag inte tycker 100:- är så mycket, eller att ett halvt hekto eller vad det väger är något som knäcker ryggar. I förhållande till en sågskada är det ingenting helt enkelt
Förvisso är en sågskada ett dyrt pris att betala för att inte ha en såg med Trio-Brake men finns det någon som helst undersökning som visar att professionella användare som använder Trio-Brake har lägre risk att skada sig med sågen?
Som jag ser kan det ge motsatt effekt; "Äsch, jag ska bara dra bort den här grenen med vänster hand medan jag sågar med höger hand, jag har ju ändå Trio-Brake".
Kan nämna att jag såg en gång en "konkurrent" som stod på stege och nådde precis att såga om han sträckte sig och bara höll i det bakre handtaget. Han hade Trio-Brake och tänkte nog i ovanstående banor.
Från mitt perspektiv handlar det inte om pengarna och inte heller vikten utan bara att det är en onödig pryl som jag inte ser en poäng med, för professionella användare. Och hur många aningslösa amatörer köper 346:or för att såga lite ved eller ta ned något träd? Sen om den aningslösa amatören bestämmer sig för att ta ned ett träd och får det på sig eller över någon annan, vad hjälper då Trio-Brake? För jag skulle nog tippa på att de flesta skador och olyckor med motorsågar inblandat inte har med själva sågen att göra utan med det fallande trädet.
445 med Trio-Brake - jättebra, 346 med Trio-Brake - varför då egentligen?