Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346XPG trio brake

39 inlägg 18386 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111095 Att köra en 346:a utan triobreak är som att den är naken... och jag föredrar naket... :lol:

Skämt å sido. Jag har en 346:a hemma utan triobreak och en på jobbet med. Det spelar inte så stor roll för mig. Den är inte så mycket i vägen, å andra sidan har den aldrig löst ut heller så jag har ingen särskild glädje av den... ännu. Jag upplever att den är lite ivägen när jag ska starta sågen. När jag sätter in högerhantaget mellan benen så är triobreaken lite ivägen men inte mycket.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Bullarn  
#111512 Hej!

Vi kör med triobrake på skolan men utan hemma. Jag tycker den är mest i vägen när man startar sågen mellan knäna, det kan skava rätt så bra om sågen e trögstartad. Annars kan det väl fastna någon kvist i den så den löser ut men det kan det ju göra på det främre kastskyddet me. Men det är ju en säkerhets grej, å de kan man inte få för mkt av säger dom som kan :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117503 Nu har jag kört några tankar med en Trio-Brake såg och kan bara säga att den inte är i vägen. Fördelen man märker av nu är att det blir en mera ergonomisk rörelse att lösa ut bromsen med bakre handen när man t.ex förflyttar sej. Den lilla extra vikten och eventuelt merkostnad det blir tycker inte jag att man ska bry sej om. Säkerheten går först.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Naders  
#117629 Att den (Trio-Braken), inte gör någon nytta då den inte har löst ut är väl bara bra.....
Tanken är ju att den ska lösa ut om risk för olycka föreligger.
Och att den då inte löst ut är väl bara bra...... eller?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117683
Nonkan skrev:Har man rätt teknik, vilket du uppenbarligen har, så är det helt rätt med att Trio-Brake är onödig. Det är bara att gratulera, till dig och den som lärt dig köra. Dock får man säga att du hör till undantagen :)


Jag tror knappast jag hör till undantagen vad det gäller professionella huggare. Arbetar man inte på ett säkert sätt straffar det sig förr eller senare och då förmodligen förr än senare. Men däremot för vanligt folk som inte har en aning är det väl bra, vilket jag har hävdat tidigare.

Nonkan skrev:Ja, jag marginaliserar eftersom jag inte tycker 100:- är så mycket, eller att ett halvt hekto eller vad det väger är något som knäcker ryggar. I förhållande till en sågskada är det ingenting helt enkelt


Förvisso är en sågskada ett dyrt pris att betala för att inte ha en såg med Trio-Brake men finns det någon som helst undersökning som visar att professionella användare som använder Trio-Brake har lägre risk att skada sig med sågen?

Som jag ser kan det ge motsatt effekt; "Äsch, jag ska bara dra bort den här grenen med vänster hand medan jag sågar med höger hand, jag har ju ändå Trio-Brake".

Kan nämna att jag såg en gång en "konkurrent" som stod på stege och nådde precis att såga om han sträckte sig och bara höll i det bakre handtaget. Han hade Trio-Brake och tänkte nog i ovanstående banor.

Från mitt perspektiv handlar det inte om pengarna och inte heller vikten utan bara att det är en onödig pryl som jag inte ser en poäng med, för professionella användare. Och hur många aningslösa amatörer köper 346:or för att såga lite ved eller ta ned något träd? Sen om den aningslösa amatören bestämmer sig för att ta ned ett träd och får det på sig eller över någon annan, vad hjälper då Trio-Brake? För jag skulle nog tippa på att de flesta skador och olyckor med motorsågar inblandat inte har med själva sågen att göra utan med det fallande trädet.

445 med Trio-Brake - jättebra, 346 med Trio-Brake - varför då egentligen?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117686
Naders skrev:Att den (Trio-Braken), inte gör någon nytta då den inte har löst ut är väl bara bra.....
Tanken är ju att den ska lösa ut om risk för olycka föreligger.
Och att den då inte löst ut är väl bara bra...... eller?


Airbag i traktorn, också väldigt bra och framförallt att den inte löst ut. Bevisar ju bara vilken nytta det är med airbag.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117708 Ja jag kan bara hålla med. Kastskydd är skit. Väger massor och är helt onödigt precis som skyddsbyxor. Jag är proffs och får aldrig kast eller sågar mej. Jag har aldrig ens sågat i byxor och kastskyddet löser aldrig ut så varför ska jag ha det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117710 Nä det var säkert ungefär så det lät när dom första sågarna med kastskydd kom, likaså skyddsbyxor. Idag anses man nog ganska vrickad om man skruvar bort kastskyddet på sin såg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117711 Så antingen skall man ha Trio-brake eller så kan man vara utan kastskydd överhuvudtaget?

Undrar om man ens vågar starta en såg utan Trio-brake, nu när det är en så essentiell säkerhetskomponent som sågsskyddsbyxor och vanligt kastskydd...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117718 Naturligtvis kan man rangordna dom olika säkerhetsdetaljerna vid motorsågsanvändning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117722 Och om du då rangordnar dem var hamnar Trio-Brake?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117731 Om vi säger så här, för ungefär samma pengar och vikt får man en eller två kilar. Vilket säkerhetsdetalj är viktigare, extrakilar eller Trio-Brake?

Om du frågar mig är valet självklart.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Naders  
#117758
Mickael skrev:
Naders skrev:Att den (Trio-Braken), inte gör någon nytta då den inte har löst ut är väl bara bra.....
Tanken är ju att den ska lösa ut om risk för olycka föreligger.
Och att den då inte löst ut är väl bara bra...... eller?


Airbag i traktorn, också väldigt bra och framförallt att den inte löst ut. Bevisar ju bara vilken nytta det är med airbag.

Tills den dag då olyckan visar sin fula nia, ja :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117763 Skotare med nya bromsar kan stanna fruktansvärt snabbt. Det har folk fått erfara. Har för mig att det var någon modell som hade samma säkring till torkarna som bromsarna så när det blev kortis i torkarna - tvärnit. Sedan var det en annan som hade något med hydrostaten så att när det börja rulla lite för snabbt i en nedförsbacke så fanns det något säkerhetssystem som slog slint och tvärnitade. Är man inte beredd sitter man i rutan. Då hade ju airbag varit bra

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Naders  
#117764 Känns som om det är så varje gång man ska stanna med Belarusen :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).