Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346XPG trio brake

39 inlägg 18384 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 346XPG trio brake

Sandström87  
#110513 Funderar på att köpa denna såg eftersom många lovordar den å då har jag läst lite om trio braken å va de värkar så får man en mera skonsam arbetsställning om man har det, någon som provat å kan rekomendera trio brake? så det ja undrar är om någon av er har någon erfarenhet med denna såg
Är det ett bra val eller ska jag börja snegla på någon annan såg istället?

beskriv gärna för och nackdelar med denna såg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

skog+ terri  
#110521 de är en bra såg o tycker du att handtaget är i vägen så håller du såger fel så de är bara ändra på sig o tuta o kör

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110522 Jag har en med triobrake och det fungerar bra, aldrig i vägen eller så men jag vet inte heller om det är något man "måste ha" på sågen. Som jag ser är det en till grej som kostar, väger och kan gå sönder.

Men ska andra hantera sågen så är det lite en trygghet i att de tvingas jobba rätt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Robertberg  
#110536 Tredje tråden på tre dar om 346an, Inte illa!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Nonkan  
#110559 Finns en bra sökfunktion, du kommer hitta massor.

Kostar mer? En del tar en hundring för den, vi kör samma pris som utan. Kostnaden får man väl se som försumbar. Även vikten, det handlar om gram. Den går inte sönder i någon större omfattning heller, vi har reparerat 1 Trio-Brake sedan det kom på 346, och det var en som fällt över bakre handtaget.

Har du ingen större vana av motorsåg är det ett självklart val med Trio-Brake, du lär dig rätt arbetsställning automatiskt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Sandström87  
#110615 va bra att ja inte fått höra nå mycket dåligt om trio braken eftersom ja tycker tanken är god vad gäller bättre säkerhet.
har även provkört en 346 å jämfört med farsans ms 261 å jag tycker att 346an är lite snivligare å hantera än 261an. då får det nog bli en 346 sen julen är över.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

swe#kipp  
#110630 snivligare ??

gillar nya ord så jag vill gärna veta innebörden ,,, antar att det är nått i stil med smidigare ??

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Sandström87  
#110635 smidigare är en bra översättning

i detta fall så står snivligare för ja smidig, känns som man blir mer ETT med sågen i alla moment. enda som stihlen va bättre på var att den var mer lätt startad men å andra sidan så var ju stihlen ny och 346an hade några år på nacken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

kallen  
#110716 Har en 346xpg trio brake och jag är kär=)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110756
Nonkan skrev:Kostar mer? En del tar en hundring för den, vi kör samma pris som utan. Kostnaden får man väl se som försumbar. Även vikten, det handlar om gram. Den går inte sönder i någon större omfattning heller, vi har reparerat 1 Trio-Brake sedan det kom på 346, och det var en som fällt över bakre handtaget.


Ja, fast du kan ju inte komma ifrån att den kostar mer (inköp och eventuellt reservdelar), väger mer och är ytterligare en sak som kan gå sönder, eller hur? Att du marginaliserar dessa argument gör knappast att de försvinner.

Om man då ställer det mot fördelarna, vilka jag ser som i princip noll ur en professionell synvinkel så är ekvationen mycket enkel. Min triobrake har aldrig gjort någon nytta (löst ut) och den är oftast i vägen när man packar ned sågen i lådor och så vidare. Tack men nej tack säger jag. Skulle jag köpa en ny såg till mig själv idag så skulle det bli utan triobrake och jag vet faktiskt inte någon av mina kollegor (8 stycken motormanuella huggare känner jag) som har en med triobrake, kanske tänker de i samma banor som jag.

Men, för en nybörjare är det toppen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

swe#kipp  
#110811 Jag har mest upplevt den i vägen när jag klättrat i träd med sågen hängandes i ett rep annars tycker jag inte att den stör så mycket äger dock inte nån själv men kompisen jag hugger med har två stycken och verkar gilla dom och kan tillägga att inte nån av dom har gått sönder :)
Då har jag även råkat tappa en "lite" från ett träd ,,, hmm har jag nog glömt nämna för honom ,,,

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Sandström87  
#110952 det låter bra att ingen ha ratat trio braken helt och hållet. då få det bli en sån efter nyår och är det så att man inte kommer överens med trio braken så går väl den å montera bort?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Nonkan  
#110953
Mickael skrev:ing heller, vi har reparerat 1 Trio-Brake sedan det kom på 346, och det var en som fällt över bakre handtaget.


Ja, fast du kan ju inte komma ifrån att den kostar mer (inköp och eventuellt reservdelar), väger mer och är ytterligare en sak som kan gå sönder, eller hur? Att du marginaliserar dessa argument gör knappast att de försvinner.

Om man då ställer det mot fördelarna, vilka jag ser som i princip noll ur en professionell synvinkel så är ekvationen mycket enkel. Min triobrake har aldrig gjort någon nytta (löst ut) och den är oftast i vägen när man packar ned sågen i lådor och så vidare.

Men, för en nybörjare är det toppen.[/quote]

Har man rätt teknik, vilket du uppenbarligen har, så är det helt rätt med att Trio-Brake är onödig. Det är bara att gratulera, till dig och den som lärt dig köra. Dock får man säga att du hör till undantagen :)

Ja, jag marginaliserar eftersom jag inte tycker 100:- är så mycket, eller att ett halvt hekto eller vad det väger är något som knäcker ryggar. I förhållande till en sågskada är det ingenting helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Nonkan  
#110954
valtra a75 skrev:det låter bra att ingen ha ratat trio braken helt och hållet.


SawTroll har inte hittat tråden än :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346XPG trio brake

Robertberg  
#110958 Jag märker ingen större viktskillnad på när sågen än fulltankad eller tom. Jag märker inte heller någon större viktskillnad på 346an med eller utan triobreak.

Men jag märker när jag kör utan!
För då är det något som saknas..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).