Motorsåg och handhållet

Jonsered 2050 turbo, tomgångsproblem

6 inlägg 5782 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 2050 turbo, tomgångsproblem

Elias  
#110025 Har en gammal jonsered som reservsåg vilket gör att den inte används så mycket osv.

Den har lite hyss för sig, gick ej att ha på tomgång mer än 5 sek så dog den. Justerade om förgasaren så den inte stannar direkt. Då går det att ha den på tomgång en lite längre stund men hur man än ställer den så dör den vid gaspådrag och går att starta direkt igen och går skitbra. Till den får gå på tomgång i ett antal sekunder.

Det går ibland om man gasar otroligt försiktigt att få den att inte stanna. Även att detta läget är otroligt smalt för att få den att gå "bättre". max 1/10 dels varv åt något håll så går den antingen som utgångsläget eller sämre.

Om man ser hur den svarar när man inte har haft den på tomgången alls så går den riktigt bra och är justerad så den svarar på gasen + fyrtaktar lätt vid maxgas när den inte är i ved. Men är så himla störande när man stannar för att flytta kvist eller gå framåt så stannar den.


Misstänker vevaxeltätningarna men tänkte höra om ni har någon annan bra ide.
Har som sagt prövat standardinställningen på förgasaren men blir absolut inte bättre.
Rent filter osv så det bör vara ok.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

totte  
#110031 Checka om den ändrar varvtalet på tomgång om du lägger den på ena eller andra sidan. Om den gör det är vevaxeltätningarna misstänkta. Men är dom dåliga så brukar den inte gå normalt på fullgas heller.

En annan sak att misstänka här är pumpmembranet, om det har börjat bli styvt eller inte är ordentligt tätt så orkar den inte pumpa fram soppa annat än på varv. Sen drivs membranet via impulser från vevhuset, nästa punkt på listan.

Vet inte hur den är gjord, vissa har impulskanalen inbyggd i förgasarflänsen andra har en slang som kommer från cylinderfoten nånstans. Är det läck i den kanalen så kan du få exakt det här beteendet också, antingen slangen kass eller nåt fel på packningen beroende på.

Kan vara det andra membranet också, är det dåligt kan man få massor av konstiga beteenden.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

Elias  
#110037 Det slog just en blixt i skallen på mig, minns att senast jag hade isär den så var det någonting vid impulskanalen som går i insuget. Är en skarv där med en hane hona anslutning som har en tätning osv. Ska kolla tätningen där och se om det kan bli någon bättring.

Tack för brainstormingen totte!

Hade inte någon superdag idag är både huvudsågen och reserven jäklades.
Huvudsågen min Stihl 250 har blivit för sliten i den verktygslösa spänningen så när man gör kanon spänning och sedan snurrar ett halvvarv på kedjan så är den spänd som en sträng. När man sedan har kåpan borta och spänner manuellt så hoppar den över ibland osv. Men hade inte räknat med att den skulle hålla över huvudtaget men den har då hållit ett par hundra kubik iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

totte  
#110041 Ja, kan ju låta troligt, hör av dig hur det går. Har alltid varit misstänksam mot dom där verktygslösa spännarna. Har heller aldrig förstått varför det är så förskräckligt att behöva en skruvmejsel.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

Elias  
#110177 Nu har jag fixat till impulskanalen. Är en slangstump som tätar mot en plast som är mellan cylindern och förgasaren. Så nu går den otroligt bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 turbo

totte  
#110184 Ja men vad trevligt att höra, kul att jag kunde sätta dig på spåret! Ibland lyckas det :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).