Motorsåg och handhållet

Hq 252

26 inlägg 6480 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hq 252

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109959
Nonkan skrev:Och jag sätter 50 spänn på att de små luftningshålen i tanklocket har isat igen vid fuktig/kall väderlek :)


Mange skrev:Det låter bränsle relaterat! Jag tror Nonkan är på rätt spår, jag hade nog börjat där.



Ställer också in mig i detta ledet! skulle nog kunna bjuda över Nonkan med ytterligare en 50 lapp! :smile: detta hände på en av mina röjsågar förra vintern! den gick bra i ca 20-30 min, för att sedan gå sämre o sämre...sen dog den! lät den stå ca 10min....sen gick den bra igen....klurade o klurade...sen började jag att öppna tanklocket när den började gå dåligt...å då gick den bra igen! :smile: bytte tanklocket...sen var problemet borta! detta var förvisso på en stihl 480...men ändå!

Det hade alltså inte att göra med att den var varm...vilket jag också först trodde, utan på dom ca 20-30 min(när den faktiskt blivit varm) så hade den sugit vaccum i tanken!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hq 252

Mariaskogsrået  
#109961 Ok, då lägger jag till i listan att jag ska byta locket med 250:in o se om det kvarstår!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hq 252

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109962 Även solen har sina fläckar...
Till o med jag har gör misstag så det kan nog alla göra nån gång.

Hehe..

Jag hade åkt tillbaka o frågat om de kan titta på den igen.
En chans o rätta till måste man få, annars vet man inte det blivit fel.

Jag tror mer o mer att den får för lite bränsle. Om locket inte släpper in luft kommer inget bränsle ut!
Här har du nog ditt problem. Testa utan lock. En ren trasa skulle nog funka hjälpligt o testa med.

Skulle det inte vara det o allt ser rent, helt o bra ut i systemet så hade jag nog provat o justera om den.
Antingen gjort en justering rätt o riktigt eller prova o skruva ut juster skruvarna något (särskilt L)... upp till 1/4 varv på dem o se om det gör nån skillnad.

Avatar Fallback

Re: Hq 252

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109963 Luft till tanken är viktigt! Vet en speedwayåkare som fick en hel säsong spolierad på det viset. Stopp på tredje varvet i varenda heat! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hq 252

totte  
#109969
Hade den inne på service förra veckan pga detta o då byttes bränslefilter så antar att de kollade ledningen, det hör väl till absoluta grunden en reparatör gör, förutsätter jag.?


Om du har en bra verkstad, ja. Det finns alla sorter.

Avatar Fallback

Re: Hq 252

Mariaskogsrået  
#110020 Följetongen 252....

Hade haft den igång liggande bara, började hacka till slut o då skruvade jag av tanklocket o vad händer???
DEN DOG 😡 ändå!!! Sedan låg den o puttrade en bra stund o dog bara någon gång med lock halvav, har har varit plusgrader idag. Hann inte ut o köra för 250:ian strular oxå(jo jag kan hålla mig för skratt) den gick bara på choke ett tag nu går den hjälpligt men varvar för högt (eller hur jag ska förklara)o skruvas den ner sååååååå Japp den dör me :surp: ...

Min plan e givetvis att gå tillbaka till reparatör nästa vecka men försökte lite "själv" eftersom han inte var inne i fredags o den blir ju absolut inte "lagad" av att ligga där o skräpa. Ska ut o testa den i skogen på måndag o går det inte så lämnar jag såklart in den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hq 252

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110033 Hade jag varit elak nu,så hade jag sagt: "skyll dig själv när du kör Husqvarna" men eftersom jag är så fantastiskt ödmjuk o snäll mot "sekundafabrikat" och dess ägare.......... så säger jag naturligtvis inte det!! :mrgreen:


Byt "tändmodul"...inte helt ovanligt på 244 och 252!! tändkabeln brukar vara i "fnöske" också på dessa modeller.....men det låter inte troligt i ditt fall!...men man vet ju aldrig!? :roll:

Avatar Fallback

Re: Hq 252

Mariaskogsrået  
#110075 Bra att du inte var elak Huggarn, e MYCKET väl medveten att jag har "fel" fabrikat på röjarna o jag gör mitt yttersta för att inte påminna mig om det så det var skönt att inte du heller påminner mig om de :wink: Ska köpa mig en triss idag, skrapa fram pengar o sedan köpa nya av ett annat fabrikat *fniss* o kasta dessa så långt iväg de bara går!

MEN misslyckas jag med trissen o får åka in med de befintliga ska jag be dem se om de hittar fnöske i dem :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hq 252

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110076 Röjer med Stihl men inte är de nån höjdare på vintern inte. Första frostmorgonen satt gasvajern fast i båda två.

Användarvisningsbild

Re: Hq 252

halvproffs  
#110077 Mycket irriterande med sådana där fel. Har själv en STIHL motorsåg som krånglat en hel del. Det du Huggarn :grin:. Var bor du som kan hålla på och röja? Här är det snötäckta träd och 40-50 cm på mark så det är uteslutet här.

Avatar Fallback

Re: Hq 252

Mariaskogsrået  
#110092 Jo Skogsola, alla har ju sina favvo o alla fabrikat har sina dåliga saker annars hade vi ju bara haft ett märke... o hur bra hade de varit :smile:

Bor i Sveriges Trädgård Blekinge ute vid skärgården nästan, här har visserligen legat endel snö (så då fick jag plumsa) men den försvinner sakta men säkert.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).