Motorsåg och handhållet

Angående Husqvarna 560 etc

58 inlägg 24594 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

peter399  
#109733
Christerh skrev:Angående Motorsågarna i XP-serien köps förgasarna från Kina eller Thailand gäller Zama Eller Tillotson samma gäller skogsröjarna övriga modeller vet jag inte. Förutom förgasare köps även ljuddämparna från Kina. Cylindrarna görs i Husqvarna eller Tyskland vevaxel vevstake kopplingstrumma i Sverige.
Har varit på studiebesök i Husqvarnas monteringsfabrik och såg texten made in China på många kartonger samt det sägs att det är mycket kvalitetsproblem med dessa detaljer. Tydlingen finns farhågorna att tillverkningen kan komma att flyttas till Polen i framtiden som redan har påbörjats gällande Husqvarnas Rider-klippare samt Klippo och Husqvarna Gräsklippare.


Stihl lär nog också köpa sina ljuddämpare i Kina.. På mitt företag har vi faktiskt offererat ljuddämpare till Stihl men priset var så sjukt lågt så när plåten är betald (samma pris i hela världen) så återstår någon ynka krona i timmen till ngn minderårig kinesstackare. Se hur enkelt en ljuddämpare är uppbyggd så förstår du att det är made in china så det bara skriker om det.

"det sägs att det är mycket kvalitetsproblem med dessa detaljer".. Detta stämmer nog in på 99,999999% av alla företag och då behöver det inte vara gjort i Kina, beror bara på vem på företaget du frågar. Finns alltid ngn kvalitetsingenjör som klagar och ngn inköpare som tycker han får kanonkvalitet i förhållande till vad han betalar.

"Tydlingen finns farhågorna att tillverkningen kan komma att flyttas till Polen i framtiden..." Gäller också alla tillverkande företag. Tror nog att foket i Waiblingen är rädda för att de kan bli färre och att Stihls 300 kineser kan bli fler... eller att Dolmarfolket i Tyskland kan bytas mot Makitafolk i Asien..

Sen att Stihl skulle vara före HVA utvecklingsmässigt... ehhh ??? Det har tagit Stihl 20 år att få fram en 50cc såg jämförbar med HVA. Övriga friskluftssågar: 441: folk trånar efter gamla 044 och 440 eftersom 441 är för tung. 362: Har inte alls nått samma helgonstatus som den superlyckade 361:an. Också för tung mot 361. Så om de lyckats så där överdrivet bra vet jag inte...
HVA har inga sågar med friskluftsspolning ?? Alla (mig veterligen) sågar i låg och mellansegmenten samt 576:an (och 372XT) i proffssegmentet har den nya motortekniken. 500 serien i 50 och 60cc kommer snart (läs gärna specarna på dom och jämför med Stihl ).

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109739 Jodå, visst tillerkas mycket i andra länder o även bra grejer i Kina.
Man får vad man betalar för där med! Ska det vara billigt blir det inte lika på kostat som dyrt.
Det som kostar är inte bara material utan design och kvalisorterings kontroll.

Om inte tillverkning på vevaxlar är stoppat så blir den det snart.
Kopplingstrummorna görs nog inte här i större mängd heller längre.

Angående Zama så har de förgasare i serie production som funkar fin fint. De kostar mer än de som kanske går efter montering med...

Makita är ett bra exempel på att det visst kan göras bra grejer i öst.
Dolmar/Makita sågarna monteras i Tyskland, Tyska komponenter och öst grejer (Presis som Husqvarnas proffs serier görs här). Trimmer, röjare o annat görs nog i öst.
Flertalet av Husqvarnas enheter de säljer görs inte i Husqvarna. Det är Italien, öst, Brasilien o NordAmerika som står för flertalet av Elux/HVA's tillverkning.

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

peter399  
#109745
Mange skrev:Makita är ett bra exempel på att det visst kan göras bra grejer i öst. Dolmar/Makita sågarna monteras i Tyskland, Tyska komponenter och öst grejer (Presis som Husqvarnas proffs serier görs här). Trimmer, röjare o annat görs nog i öst. Flertalet av Husqvarnas enheter de säljer görs inte i Husqvarna. Det är Italien, öst, Brasilien o NordAmerika som står för flertalet av Elux/HVA's tillverkning.


Som en kollega till mig sa som jobbat med lev. kvalitet i många år. Tricket är att få till kvaliteten från början i östländerna. När du väl fått till kvaliteten så stannar den också där eftersom en kines kör EXAKT som han är tillsagd att ha ska göra och INGENTING annat. En svensk arbetare sätter sin kaffekopp på bänken, hänger sin jacka ibland där ibland där, har flertalet föreställningar om hur saker kan göras bättre, de på kontoret fattar ju ingenting säger golvet, tvärtom säger kontoret. I ett tidigare jobb hade vi identiska fabriker i Sverige, Polen och Mexiko vilket gjorde det väldigt lätt att jämföra kvalitet. Mexiko var bäst, Polen näst bäst och Sverige sämst ..

Stihl har också tillverkning i öst, Brasilien och Nordamerika precis som HVA.

En av de mest respekterade användarna på Arboristsite, tillika, HVA handlare, blev nyligen tillsagd att skicka tillbaka sin 560xp till Huskvarna. Han har kört sk**n ur den, lånat ut den till andra för att köra sk***n ur den, micklat med den, gjort allt med den. Nu skall den demonteras i smådelar och granskas minutiöst i minsta detalj. Och han är långtifrån ensam. Är inte detta ett bevis på bra R&D och kvalitetstänk så vet inte jag ? Ingen tycks minnas när de körde sån omfattande testning innan. Visst tar det tid att få bort blåmärkena från Elux men jag tycker HVA är på god väg och tror absolut de kommer lyckas. 560 verkar bli en grym såg.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109749 Jag har hört detta förr genom åren, det säger inte mycket. Resultat får tiden utvisa. Det vore roligt om de vaknat...
Om man läser bolagets målsättning fram över så verkar det tveksamt.

De har inte råd med hur mycket skit som helst, då slutar det som Textron, vilket är exact samma väg Elux går nu!
Det är bara namn som skiljer.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#109764 576xp som är en strato verkar vara både snabbare och starkare än 441 om läser på toksidorna i usa, och den nya 372xpt går i alla fall inte sämre än den gamla hederliga 372xp snarare tvärtom det som och den har samma chassi som tidigare och den går väldigt bra att trimma (vilket även den nya stihl 261 gör) ,,,,,

En länk till en NE372 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2Ousued3C4k[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109774 Vanlig 372xpg med 24" svärd i halvtorr Alm.
Bild


viewtopic.php?f=12&t=2189

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Christerh  
#109801 HVA har inga sågar med friskluftsspolning ?? Alla (mig veterligen) sågar i låg och mellansegmenten samt 576:an (och 372XT) i proffssegmentet har den nya motortekniken. 500 serien i 50 och 60cc kommer snart (läs gärna specarna på dom och jämför med Stihl ).[/quote]

Jo men du läser inte vad jag skriver? 261an jämför man inte med sågar i låg och mellansegment utan med 346an,
varken 346 eller 357 har denna teknik.
346 och 357 är de sågar som står för över hälften av produktionen i Husqvarna av de 10-12 modeller som produceras där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

totte  
#109805
Ja visst ja... Jag skulle ju hoppa på Totte....


b-( :ymsick: :((
:))

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109824
Christerh skrev:Jo men du läser inte vad jag skriver? 261an jämför man inte med sågar i låg och mellansegment utan med 346an,
varken 346 eller 357 har denna teknik.
346 och 357 är de sågar som står för över hälften av produktionen i Husqvarna av de 10-12 modeller som produceras där.

Det finns flera sågar i Husqvarnas utbud med denna teknik.
455-460 tex. Det borde varit proffs såg men säljs som farmarsåg i bästa fall.

Husqvarnas fabrik och dess motorsåg på proffs sidan utgör bara en liten del av deras totala enhets tillverkning.
Husqvarnas fabrik tillverkar inte 20% av totala antalet sågar. Proffs sidan är en liten och kostsam del utan större vinst.

357 är gammal nu o ska ersättas liksom de andra sågarna som går bra. Just 357 var inget kul när den kom...
Nu har de fått ordning på den o nu ska den ersättas med mijö fläkt!

Nu tar Husqvarna o gör miljöfläkt av ett av sina flaggskepp, 372 (Som skulle haft helt annat namn än 371/372 om man ser till varför nummer ändras, men det säljer nog bättre).
Betyder det att 576 då inte blev lika bra eller att de ska förbättra en likvärdig gammal modell?

Den stoppades för att ge 575 utrymme. Den fick det o sen kom 372 tillbaka för att stoppas igen o ersättas av 576. Ska nu 372 X'torq komplettera modell listan med en såg i samma klass av samma typ?
Ny kista för 372 igen... Ska de då lägga i 576 där i med som sällskap?

Faktum Kvarstår! Tar de bort den gamla 372 som funkar bra, sjunker försäljning!
Tror inte det hjälper mycket att de har miljöfläkt i 372ans skal, snarare visar tecken på desperation.

55:an försvann o ersattes då med 455. Försäljningen rasade som ett korthus.
Paralell import ökade med en massa gissel o strul...
460 funkar bättre, men skulle då inte säljas här.

Märken som Jonsered hotas att läggas ner, försäljning av Husqvarna Jonsered i varuhus är faktum.
Partner har ingen proffs serie alls.

Jag skulle gärna vilja säga att det har varit bra för industrin att Husqvarna köptes av Elux och att de fick de chanser o kapital de önskade.

För oss konsumenter har det inneburit färre val o Konkurrenternas marknadsandelar har aldrig varit större!
Jag är ingen expert på bolagspolitik o förstår inte detta, det kan jag villigt erkänna.
För mig ser det ut som om de skjuter sig i foten.... Upprepande!

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109825 Nu får jag väl på fan för detta men det är ärligt!

Det finns mycket såg som är bättre än Husqvarna. Aldrig tidigare så många samtidigt i motsvarande modeller.

Jag tycker det är hemskt o se ett så pass historiskt och folkkärt märke gå ner sig i sanden som det har gjort.

Gick man i skogen här 1980-1999 så var det garanterat endast Husqvarna man hörde!

Nu ser man en o annan 357....

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#109832 jo men jag tror inte hela såg sverige håller till nere i kristianstad ;)
Stihl har bra sågar absolut, och deras nya 261 verkar riktigt bra, sen har dom helt andra priser på sina sågar här i sverige dock tror jag det kommer att ändra sig med tiden när dom fått lite större andelar, men här uppåt i trakterna ser jag inte många Stihl sågar, mest Jonsered och Husqvarna (mest hva) när jag tog motorsågskörkortet var det en 250 personer som samlades på dom praktiska träffarna och ja samma resultat där några Stihl annars dom andra två, vad det gäller strato sågar så tror jag att om en tillverkare skall sälja nå större volymer av sågar så är dom tvungna att göra dom så som tekniken ser ut nu, om det hade räckt med sätta på en cat dämpare och att man sen klarade av miljökraven tror jag både Stihl och Hva hade hoppat på det eftersom det är enklare och billigare att göra så ,,,,,
Vet inte hur stora dom andra tillverkarnas andelar är men jag tror knappats dom är i närheten av dom två stora tillverkarna (nu ser jag till proffs sågarna) och knappast i sånna volymer att dom skulle se det som ett större hot ,,,

Och helt klart är jag en Hva fantast och ser gärna på dom med en mildare blick,, men jag ser även vet att andra märken har bra sågar men det är inte så många som är bättre och skall man se till service möjligheter här i Sverige så tror jag inte nån är bättre ,,,,


Men du framställer det som om Hva är döende vilket jag inte riktigt köper och idag finns det väl bara en tillverkare som inte ingår i en större koncern och det är Stihl som jag förstått det !?!?

Skulle vara kul att se procent på sålda sågar och fel med dom !?
Vet om fel i större skala på dolmar och hva, stihl verkar klara sig bättre i alla fall tidigare få se hur det är nu med stratosågarna ,,,

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109840 Om man ser det från mitt håll är Husqvarna inte döende utan dött! Nu är det Elux som driver ett märke.
Elux som bolag fungerar som andra stora bolag, de gör pengar till aktieägare.
Det handlar inte längre om produkten som sådan utan enheter, marginaler och kronor.

Marknads andelar...
När man läser på lite om detta så blir uppfattningen lite dyster, där av tonen i mitt inlägg.
Ser du till marknadsandelar så har Stihl tagit mycket o dubblat sin försäljning här i Sverige senaste åren.
Dolmar ligger ungefär samma..
Echo och Solo kommer inte fram...
Paralell import och import har ökat oroväckande o en massa skit säljs i vart hörn ser det ut som. Erbjudande om detta haglar...
Jonsered tappar o Partner har inget utbud på proffs sidan.

Husqvarna proffs grejer utgör 34% av sin totala produktion. Det innefattar Grönytemaskiner, skogsbruk, skär maskiner exempelvis.
Det betyder att motorsåg på proffs sidan är en väldigt liten del. Gräsklippare och konsumtions sågar är det Husqvarna valt o satsa på hårdast senaste 4-5 åren.

http://corporate.husqvarna.com/?p=corp&afw_lang=sv

Att det lokalt finns mycket sågar av ett märke säger inte mycket.
Att det finns många fler som kör Husqvarna är väl bra. Men att de tappar till andra i den takt de gör är inte bra.

Ser man sen forumet startat här kan jag lova det är dubbelt så många Stihl i skogarna mot vad det var.
Proffsen vill ha grejer som funkar utan kladd eller modifiering o är prisvärda.
Jag skulle gärna se en annan trend i detta, en återgång till det gamla tänkandet.

Att ha den senaste tekniken o finaste emmisionerna lockar en mycket liten del, samma med nya sågar o fräscha fina nya modeller. Att det är otroligt kostsamt o krångligt med nya modeller stup i kvarten är inte intressant eller kul o marknadsföra.
Att inte ha reservdelar mer än 5 år tillgängligt är en framtid vi ska vänja oss vid..

Det är marknadsföring! Nya grejer ska säljas! Om det inte finns bestämmelser så skapas det regler för att främja!

Om det är så viktigt att ha de allra starkaste emmision bestämmelserna tryggade i ena handen, då ska inte andra handen vräka ut konsumtions såg i samma region utan minsta tanke på emmisioner i samma region.
Ska man lyssna på det tramset så skulle inget annat säljas, men så är det inte.
Stihl, Redmax/Solo, Dolmar säljer såg i Californien, lika så Husqvarna som inte uppfyller de starkaste kraven.
55:an säljer utmärkt fortfarande. Men inte från Husqvarnas butiker och åtf.

Visst ska det finnas utveckling, men det ska inte vara till vilket pris som helst!

Miljökonsekvens för nya modeller är inget kul o fundera på... Massor med kostnader, energi, resurser och material till var ny modell i var familj o dubbelt upp på ny familj.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109843 I första hand ser jag funktion som det stora. Det ska vara prisvärt.
Huggare ska inte behöva se kompisen köra ett år till halva hans kostnad.
Då blir det lite surt i munnen när man berömmer o försvarar sitt köp.

Partner i sin glans dagar såg inte sågen som en del i huggarens utrustning. För dem var sågen det som gjorde huggaren.
Ett bra samarbete sinsemellan utan krångel gjorde ett bra team.

Jonsered tryckte på att deras såg skulle vara kraftfulla o stabila med riktigt bra motorer.

Husqvarna tryckte på säkerhet o användar vänlighet.

Dessa tre var för sig hade utvecklats snabbare och i större konkurrens än de nu gör gemensamt i samma bolag.
Stihl o andra hade inte haft utrymme att ta sig in som det var då.

Nu är det två stora aktörer på marknaden, Tyska Stihl och Internationella Husqvarna (Elux), o massor med små aktörer.
Innan var det tre svenska märke på marknaden några få svenska små aktörer o väldigt lite import.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#109845 Jo men proffsmarknanaden är ju väldigt liten för alla aktörer ,,,, det är inte den dom lever på, skall man se det som om märken är döda när dom blir att ingå i en större koncern så finns väl inte dolmar heller då antar jag !?!?
när allt mer av skogsbruket görs med maskiner så är det nog så att det kommer att bli färre och färre proffs sågar som säljs eller utvecklas och skall tillverkarna ha nån chans att överleva så måste dom ha mer på sitt bord än bara sågar.


Och sett till modifiering så är det en promille av såganvändare som gör det (fanatiker här i landet och en stor del huggare i Canada där verkar dom trimmat sina sågar sen 70 talet verkar det som), frågan är ju i och för sig vart man drar gränsen för vad man kan kalla modifiering ?
Om det är när man justerar vingar/stoppar till förgasare så finns det inte enda såg tillverkare som platsar ,,,

Och visst ökar Stihl i volym, 361 var den klart bästa 60cc sågen nu innan strato sågarna kom en 260 kunde man få ny för en 5000:-
Dolmar 5000 hade nog kunna sålt mer om det funnits nån service att lita på och alla luftläckor är stoppade ,,,
260 har det visst vart en massa förgasar problem med även deras ms200t om man lyssnar lite på forumen i usa ,,,
För den skullen är det inte nå dåliga sågar men nått sånt som problemfria sågar kommer vi nog inte att se ,,,,
Var nån handlare i USA som vägrade sälja 441 för att han hade så mycket problem med dom även vissa som inte tar i 575, och även några som slitit sitt hår för läckande 5000,,

Sen verkar det bero väldigt mycket på vilken typ av person du är gällande hur olika sågar håller,,, har en bekant som tar död på varenda såg han tar i Stihl Hva Jerd dom håller med lite tur ett år och det kvittar om det varit proffs eller farmar sågar dom dör som flugor ,,,
En annan som tar död på sina Hva och en som gör samma med Stihl så det där med kostnader är nog rätt varierande, förutom vid inköp då Hva kostar mer här i Sverige men det är väl nästan bara dom som har helservande handlare, Stihl har några dom med men inte så många som Hva misstänker jag,,,

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109850 Mig veterligen har 5000 aldrig sålts i USA. Har inte hört en enda ÅTF som fått nån av Dolmar USA.
Några har köpts från Tyskland direkt av ÅTF där. Men tror inte det är många...

Dolmar skulle varit borta om de stora hade fått bestämma. Nu är det annat läge i Makita koncernen eftersom Dolmar fortfarande finns som företag o säljer sågar till Makita som låter det vara så. Unikt läge, lika unikt som att företag delar sig o döper om en section efter ett av deras märken och behåller samma ägande form.

Att behovet för sågar minskat är solklart, särskilt här inom vissa område. Behovet i andra område har ökat och användandet ser annorlunda ut idag än på 70'talet. Om 30 år ser det säkert annorlunda ut igen. Kanske mer manuell huggning då än idag, vem vet?? Det ändras ständigt

Modifiering är när man ändrar original utförande. Idag är det ett lyft igen precis som det varit innan på modifierade sågar.
Jag justerar o monterar tillbaks vingarna precis som man ska till kund.
I motsats till många så kör jag sågarna en del innan leverans. Då upptäcks eventuella problem.

En av de större säljarna på öst sidan träffade jag o pratade med då jag var o hälsade på honom.
Han sålde Dolmar, Stihl, Husqvarna, Partner (tills det inte fanns fler proffs modeller) och Solo.
Vi var helt överens att det fanns några få modeller i vart märke och om man höll sig till ett märke var man begränsad o det led ofta till högre kostnader.

Dolmar säljer till Dolmar USA, precis som HVA säljer till Husqvarna USA. De distribuerar sedan sågarna.
Marknaden där fungerar annorlunda än här för de som är i branschen.

Att Dolmar inte är större här är beklagligt för de har vettiga produkter.
Det här tramset med dotterbolag hit o dit är bolagspolitik o inget kul alls.
Bättre och enklare vore om Dolmar själv fått agera på marknaden i egen regi. Det kanske blir så en dag, det får tiden utvisa.

Att det är personligt hur sågar håller är inget nytt o får tas i beaktande, men det gäller alla märke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).