Motorsåg och handhållet

Angående Husqvarna 560 etc

58 inlägg 24605 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Angående Husqvarna 560 etc

Christerh  
#109505 Någon produktion av någon ny Husqvarna 500 etc blir det inte förrän tidigast i vår om man nu inte vill köpa 576xp som redan finns på marknaden.
Detta pga av problem med de testsågar som är ute i fält, många av komponenterna köps från bla kina och dessa håller inte måttet än.
De nya modellerna kommer att produceras i Husqvarna
Om man nu vill ha den bästa sågen på marknaden så är det Stihl 261 än så länge även om man frågar de som jobbar inom Husqvarna.
Vilken som kommer att bli den bästa proffssågen när Husqvarna får sina nya modeller i produktion blir spännande att se.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109517 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gXvcJ6vcxPs[/youtube]

Stihl sågarna är smidiga & lättstartade 😈 😈 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#109565 Hahaha :)

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#109568 Vilka kompomemter är det ??
Är det förgasarna ??

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Christerh  
#109628 Angående Motorsågarna i XP-serien köps förgasarna från Kina eller Thailand gäller Zama Eller Tillotson samma gäller skogsröjarna övriga modeller vet jag inte.
Förutom förgasare köps även ljuddämparna från Kina.
Cylindrarna görs i Husqvarna eller Tyskland vevaxel vevstake kopplingstrumma i Sverige.
Har varit på studiebesök i Husqvarnas monteringsfabrik och såg texten made in China på många kartonger samt det sägs att det är mycket kvalitetsproblem med dessa detaljer.
Tydlingen finns farhågorna att tillverkningen kan komma att flyttas till Polen i framtiden som redan har påbörjats gällande Husqvarnas Rider-klippare samt Klippo och Husqvarna Gräsklippare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

swe#kipp  
#109635 Zama ägs ju av Stihl som jag förstått det, kanske dags Hva att gå över till Valbro förgasare igen :D

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109685
Christerh skrev:Någon produktion av någon ny Husqvarna 500 etc blir det inte förrän tidigast i vår om man nu inte vill köpa 576xp som redan finns på marknaden.
Detta pga av problem med de testsågar som är ute i fält, många av komponenterna köps från bla kina och dessa håller inte måttet än.
De nya modellerna kommer att produceras i Husqvarna
Om man nu vill ha den bästa sågen på marknaden så är det Stihl 261 än så länge även om man frågar de som jobbar inom Husqvarna.
Vilken som kommer att bli den bästa proffssågen när Husqvarna får sina nya modeller i produktion blir spännande att se.



Jag blir så fruktansvärt "förvånad" över detta så jag nästan ramlar baklänges!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109688 Det är ju en del av marknadsföringen.

Släpp ut lite tidigt o låt folk få upp suget...

Skulle det hända nåt sen så skyller man på efterfrågan.
Det har varit en genomgående trend sedan 357 att släppa sågen förtidigt.
Rent matematiskt sett så borde de ju ha tur nån gång o få till det rätt från början, men ser man hur det gått så vet fan om det är värt det bara för att ha det senaste.

Jag skulle hellre vilja vänta o få en kanon produkt.

Men det klart, då säljs kanske färre enheter....

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109691 ja...prångla ut så många enheter som möjligt är det som gäller........om inte sågarna går som dom ska...så tar dom kanske igen det på diskmaskinerna istället!! :wink: detta hör väl inte till tråden...men Mange...har du provat nya Dolmar 5105an? och i så fall vad skiljer den från 5000?...förutom svart toppkåpa! effekt? gasreglage?

Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Christerh  
#109695 Jag blir så fruktansvärt "förvånad" över detta så jag nästan ramlar baklänges!!

Vad är det du blir förvånad över?
Om nu inte sågarna går som de ska så skall de inte ut till kund.
Stihl MS261 är en såg med fyrkanalsteknik dvs mindre föroreningar och lägre förbrukning någon sådan såg har inte Hva i den klassen ännu.
Alltså ligger Stihl steget före och varför skulle inte Hva-folk erkänna detta faktum?

   TS
Avatar Fallback

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Christerh  
#109696
Huggarn skrev:ja...prångla ut så många enheter som möjligt är det som gäller........om inte sågarna går som dom ska...så tar dom kanske igen det på diskmaskinerna istället!! :wink: detta hör väl inte till tråden...men Mange...har du provat nya Dolmar 5105an? och i så fall vad skiljer den från 5000?...förutom svart toppkåpa! effekt? gasreglage?


Husqvarna tillverkar inga vitvaror utan det gör Elux

   TS
Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

totte  
#109701 Som on Husqvarna inte var Elux, bara för att dom avskiljde det som ett eget bolag igen. Det är samma Eländeslux-koncern bakom alltihop, med samma filosofi, håll kvaliteten på den absolut lägsta nivå som krävs för att folk skall fortsätta tro att de gamla fina varumärkena är lika bra som de alltid varit. För säkerhet skull innan ni hoppar på mig: Det här gäller i stort sett alla multinationella koncerner i alla branscher.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109722
Huggarn skrev:ja...prångla ut så många enheter som möjligt är det som gäller........om inte sågarna går som dom ska...så tar dom kanske igen det på diskmaskinerna istället!! :wink: detta hör väl inte till tråden...men Mange...har du provat nya Dolmar 5105an? och i så fall vad skiljer den från 5000?...förutom svart toppkåpa! effekt? gasreglage?

Jo jag har den här.
Kärringstart men i övrigt samma som 5000. Den har gasvajer.
Jag har inte sålt många än o de verkar gå lika som 5000. Något lägre rusvarv, men klarar en kugg till i arbete man vill ha mycket varv i. Det går ju o fixa enkelt och resultatet blir snabbare såg...
Provade den i ved bunken med 3/8 o den går lika som 5000. Håller varvet bra.
Jag är rätt övertygad om att inget märkvärdigt ändrats.

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109724
Christerh skrev:Om nu inte sågarna går som de ska så skall de inte ut till kund.
Stihl MS261 är en såg med fyrkanalsteknik dvs mindre föroreningar och lägre förbrukning någon sådan såg har inte Hva i den klassen ännu.
Alltså ligger Stihl steget före och varför skulle inte Hva-folk erkänna detta faktum?


Fyrkanal? Det var ett roligt uttryck!
Strato charge, X-torq eller vad de vill kalla det är samma motorprincip.
Nu gillar jag inte denna motortyp utan tycker det är helt kapitalmissbruk, så du får ursäkta ordvalet.
Stihl får sina miljöfläktar o fungera bättre, med sämre emissioner.
De är med andra ord lite klokare än de andra hönsen.

Du har nog missat en del de senaste åren o dess modeller från E-lux med sina märken o bolagsformer.
Att det byts namn på företag är inget nytt. Det borde inte vara svårt att förstå. Husqvarna som det var dog då det köptes av elektrolux. Att man sen i en bolagsrokad plockar fram historik från det företaget o använder det i sin marknadsföring betyder inte att det sålts eller så generöst som det ska verka bara getts bort till fabriken igen.
Bolags styret är oförändrat o tankesätt likaså. Husqvarna som det är idag har inget med Husqvarna som det var innan E-lux o göra!

Nu tar de bort X-torq eftersom många förknippar det med strul o tar fram XP igen fast det inte är XP motorn utan X-torq.
Marknadsföring i sin glans!

Användarvisningsbild

Re: Angående Husqvarna 560 etc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109726 Ja visst ja... Jag skulle ju hoppa på Totte....
Bild

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).