sön 05 dec 2010, 22:09#109285
moonboots skrev:Både kolv och cylinder expanderar! dom blir ju varma båda två. kolven skydas av gas kudde som bildas ovanför kolven.
men vid för mager blandnig kan förbränings tempraturen bli för hög och gas kudden blir förstöd vilket resulterar vid
antingen en nypning eller att kolv toppen smälter.
nypning kan också bero på att olje filmen är för dålig!
kolv spelet beror på om kolven är smid eller ej samt vilken diameter kolven har.
men mer än någon tiondels mm på en motorsåg är för mycket!
att mäta kolv o cylinder med skjutmått är inte lämpligt då in och utvädigt mått ej brukar stämma överens
samt att de brukar skilja 0,01mm mellan varje stek på cylindrana (a,b.c,d )
Smidda kolvar? Då med stål eller gjutjärns cylinder eller? I motorsåg?
Ni kan inte jämföra såg motorer med andra. Det är därför det har varit så mycket skillnader och fortfarande är mycket skillnader.
Inte ofta man ser smälta kolvtoppar i en motorsåg.
Kolven expanderar betydligt mycket mer än cylindern gör, mycket snabbare.
Så vilken är då störst i A,B,C,D på motorsåg som vi nu diskuterar?
Har ni sett o kollat det nån gång?
På 444 är A störst! På 254 är C störst om jag minns rätt.
Och eftersom det med skjutmått går att mäta är det tiondelar det skiljer.
Kolven man köper sen som reservdel är en av dem, inte specificerat i regel.
Tror det var B kolv man fick till 254.....
Anledningarna bakom detta är olika på mororsåg o andra motorer.
För att man inte ska plocka ihop från olika såg så skiljer det. På bil motorer o maskiner är det andra vettigare anledningar.
Och skillnaden på mina stekar är inte i bokstäver utan grader, ras, alltid i vikt! Aldrig 0.01mm
spock skrev:Enligt listan på cscf så stämmer cylinderns partnr men som jag
skrev i ett tidigare inlägg så undrar jag om det finns någon tabell
för att para ihop cylinder och kolv?
Den listan är ett påbörjat projekt det är svalt intresse av att fortsätta med.
Den kan göras betydligt bättre och mer exakt. Då kommer man att se mycket olika modeller med samma cylindrar
under vissa tidsperioder och vissa modeller med flera olika cylindrar.
Om fler hjälpte till skulle det visa mycket mer och ha bättre belägg.