Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

39 inlägg 15975 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

spock  
#109273 Enligt listan på cscf så stämmer cylinderns partnr men som jag
skrev i ett tidigare inlägg så undrar jag om det finns någon tabell
för att para ihop cylinder och kolv?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109275 tackar moonboots! jag VET att jag har rätt,och därfär ger jag mej inte på den punkten!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109285
moonboots skrev:Både kolv och cylinder expanderar! dom blir ju varma båda två. kolven skydas av gas kudde som bildas ovanför kolven.
men vid för mager blandnig kan förbränings tempraturen bli för hög och gas kudden blir förstöd vilket resulterar vid
antingen en nypning eller att kolv toppen smälter.
nypning kan också bero på att olje filmen är för dålig!
kolv spelet beror på om kolven är smid eller ej samt vilken diameter kolven har.
men mer än någon tiondels mm på en motorsåg är för mycket!
att mäta kolv o cylinder med skjutmått är inte lämpligt då in och utvädigt mått ej brukar stämma överens
samt att de brukar skilja 0,01mm mellan varje stek på cylindrana (a,b.c,d )

Smidda kolvar? Då med stål eller gjutjärns cylinder eller? I motorsåg?

Ni kan inte jämföra såg motorer med andra. Det är därför det har varit så mycket skillnader och fortfarande är mycket skillnader.

Inte ofta man ser smälta kolvtoppar i en motorsåg.
Kolven expanderar betydligt mycket mer än cylindern gör, mycket snabbare.


Så vilken är då störst i A,B,C,D på motorsåg som vi nu diskuterar?
Har ni sett o kollat det nån gång?
På 444 är A störst! På 254 är C störst om jag minns rätt.
Och eftersom det med skjutmått går att mäta är det tiondelar det skiljer.
Kolven man köper sen som reservdel är en av dem, inte specificerat i regel.
Tror det var B kolv man fick till 254.....

Anledningarna bakom detta är olika på mororsåg o andra motorer.
För att man inte ska plocka ihop från olika såg så skiljer det. På bil motorer o maskiner är det andra vettigare anledningar.

Och skillnaden på mina stekar är inte i bokstäver utan grader, ras, alltid i vikt! Aldrig 0.01mm
spock skrev:Enligt listan på cscf så stämmer cylinderns partnr men som jag
skrev i ett tidigare inlägg så undrar jag om det finns någon tabell
för att para ihop cylinder och kolv?


Den listan är ett påbörjat projekt det är svalt intresse av att fortsätta med.
Den kan göras betydligt bättre och mer exakt. Då kommer man att se mycket olika modeller med samma cylindrar
under vissa tidsperioder och vissa modeller med flera olika cylindrar.
Om fler hjälpte till skulle det visa mycket mer och ha bättre belägg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109286 Du behöver inte ge dig, huggar*n.
Det är det nog ingen som kräver, inte jag i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

Phantom  
#109416 Det jag märkt när jag skruvat lite sågar är att det verkar vara större skillnad i kolv/cylinder på Stihl såg än på HVA.
De sågar jag först tänker på är MS250 som har två kolvringar men större skillnad(mätte tyvärr inte hur stor när sågen var delad) mellan kolv och cylinder än de olika HVA modeller(242 4-5st som totalrenoverats, 254, 240e, 345) som endast haft 1 kolvring.
Det jag reagerade på var hur mycket lättare kolven gled in i cylindern på Stihl jämfört med HVA.
Så med 2 ringar kan det ju finnas större skillnad och minskad risk för nypning än de kolvar som endast har 1 ring där kolven ska täta mer.
Det kanske inte för denna intressanta diskussion framåt, men bara något som gjorde mig uppmärksam vid verkstadsbänken.

Nästa gång jag river en såg ska jag mäta den skillnad som finns...kanske inte för något vetanskapligt projekt, men det är ju intressant att själv få se och fundera lite...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109461 Argumentet Husqvarna gav Amerikanerna då det begav sig, var att för att en kolvring ska fungera ska det finnas bra oljefilm o vevhustryck under ring som stabiliserar kolv. Finns det funkar det utmärkt med 1 ring.
Detta fungerar aldrig sades det och 1 ring delades på mitteln och monterades som "thin ring".
Då detta svaldes och verkade bra så sa Husqvarna att funkar det med en ring delad i två, går det med 1 ring med!

Värme överföringe tycker jag borde bli bättre med två ringar än en men funkar gör det i vilket fall.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

spock  
#109870 Hallå
Slog i ny kolv i sågen idag,massor av komp lättstartad och går bra :grin:
Lät sågen gå ca 1 tank på tomgång med något uppställda munstycken
finjusterade och provat o belasta under en tid och än så länge inga konstigheter.
Ja jag mätte kolven fick måttet 45.95 kan vara någon diff upp ned.
Tack för all hjälp
Ps ingen som har kolv o cyl till min 272? Ds

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

totte  
#109883 Gratulerar till en lyckad operation! Då har du en god 55:a i bra brukskick nu, inte illa.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 cyl-kolvdiameter

spock  
#109896 Tack totte

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).