Motorsåg och handhållet

JulKlapps HJÄLP!

20 inlägg 6594 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

JulKlapps HJÄLP!

Sandström87  
#108890 vad köper man till en 50årig skogsägare som har allt han behöver redan?
det är till pappa å han är en som tillbringar i princip all sin lediga tid i skogen.
skriver i denna kategori eftersom det verkar vara flest aktiva här.

Mvh Sven



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: JulKlapps HJÄLP!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108892 nått nytt underställ? kanske lite tråkigt men...

Användarvisningsbild

Re: JulKlapps HJÄLP!

masterchief  
#108893 Något som du kan ha glädje av, en flaska god whisky tex 8)

Avatar Fallback

Re: JulKlapps HJÄLP!

Sandström87  
#108895 kanske en kombination.
ett tråkigt underställ och en god ( rolig ) whisky.

de ha inte kommit nå nytt som en skogsägare inte kan vara utan?

Tack för tipsen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: JulKlapps HJÄLP!

swe#kipp  
#108912 Om han har en Hva hjälm på sig i skogen kan jag rekommendera deras nya visir, grym skillnad :)

Avatar Fallback

Re: JulKlapps HJÄLP!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108913 har han tidningen SKOGEN?... Den brukar vara läsvärd å då räcker julklappen hela året;) altså en prenumeration;)

Avatar Fallback

Re: JulKlapps HJÄLP!

Sandström87  
#108918 är det ett sånt här visir som man ska se bättre igenom? han har en jonsereds hjälm kan de va samma visir som till husqvarna, såg att stihl hade ett nytt visir dom också, är de peltor som gör dessa hjälmar,

tidningen skogen har han haft iaf, måste kolla upp om han har den nu också.

tusen tack för alla tips!

   TS
Användarvisningsbild

Re: JulKlapps HJÄLP!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108960 Fundera på om du behöver låna några verktyg... Köp ett sådant verktyg till han i så fall :)

Användarvisningsbild

Re: JulKlapps HJÄLP!

swe#kipp  
#108969 samma hjälm Hva och Jred :)
bara olika färg så visiret passar !

Användarvisningsbild

Re: JulKlapps HJÄLP!

swe#kipp  
#108970 Nu måste jag kolla på Stihl's sida på det nya visiret, har en Peltorhjälm med optime 3 kåpor som jag gillar men gallret på hva är så mycket trevligare så det är den jag nyttjar mest ,,, Tack för tipset !!!!

Användarvisningsbild

Re: JulKlapps HJÄLP!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108975
valtra a75 skrev:vad köper man till en 50årig skogsägare som har allt han behöver redan?
det är till pappa å han är en som tillbringar i princip all sin lediga tid i skogen.
skriver i denna kategori eftersom det verkar vara flest aktiva här.

Mvh Sven


Eftersom jag platsar i den aktuella kategorin åldersmässigt, och där min omgivning lever i uppfattningen att jag redan har allt jag behöver så är det här ett axplock på vad jag skulle vilja ha:

1. En tidningsprenumeration på "skogstidning"
2. Fårfäll att sitta på när jag tar en paus.
3. Krok som kan hängas runt ett träd som man kan hänga upp diverse på.
4. PC-program där jag i detalj kan rita in allt viktigt i skogen.
5. Ny kåsa i något fint trädslag
6. Liten handyxa (har jag redan fått, men det var en väldigt bra sak).
7. Ny uppsättning fällkilar i plast, de jag har nu är mer att likna vid "fällbitar av plast"
8. Pannband att byta om med, skulle vara underbart när man pausat och tagit av sig hjälmen ett tag. Den iskyla som sprider sig på pannan innan värmen är uppe igen är inte kul.
9. Whisky är förstås alltid rätt, men kanske en god flaska konjak är ett alternativ efter ett pass i skogen.
10. Braspaket, typ tändblock, späntbitar och sånt för att snabbt få igång en brasa.
11. Ett arbetslöfte från sonen/dottern, 10 timmars arbete utan tvekan när jag vill hämta ut dem :wink:
12. Ett rejält, smidigt ostelnande rep för allsköns andamål, inte minst dra ner träd som fastnar.
13. En vattenskyddad mobiltelefon
14. Hängslen, så man slipper flytta mellan byxorna.
15. Ull/syntet sockor.
16. Handskar, kan man aldrig ha för många av.
17. Visselpipa i snodd som löser ut, bra att för att påkalla hjälp ha om man fastnar på nåt sätt.
18. Timmerkrita i nåt smart fodral så den inte löses upp till svart gegga i fickan...
19. Personliga märkband med tryck "Uvskogens skog" på. :smile:


Så behovet är definitivt inte fyllt och jag har inte allt jag behöver, på långa vägar än :grin:

Berätta vad det blir, kanske något som mina barn inte kommit på, blivit informerade om, än! :wink:

Användarvisningsbild

Re: JulKlapps HJÄLP!

bmbamse  
#108978 Vilken suverän lista!

Nu har jag ingen papps i livet, men många punkter där som jag tror jag ska ta till mig av!

Tackar!!

/mb

Avatar Fallback

Re: JulKlapps HJÄLP!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108983
Uvskogen skrev:
valtra a75 skrev:vad köper man till en 50årig skogsägare som har allt han behöver redan?
det är till pappa å han är en som tillbringar i princip all sin lediga tid i skogen.
skriver i denna kategori eftersom det verkar vara flest aktiva här.

Mvh Sven


Eftersom jag platsar i den aktuella kategorin åldersmässigt, och där min omgivning lever i uppfattningen att jag redan har allt jag behöver så är det här ett axplock på vad jag skulle vilja ha:

1. En tidningsprenumeration på "skogstidning"
2. Fårfäll att sitta på när jag tar en paus.
3. Krok som kan hängas runt ett träd som man kan hänga upp diverse på.
4. PC-program där jag i detalj kan rita in allt viktigt i skogen.
5. Ny kåsa i något fint trädslag
6. Liten handyxa (har jag redan fått, men det var en väldigt bra sak).
7. Ny uppsättning fällkilar i plast, de jag har nu är mer att likna vid "fällbitar av plast"
8. Pannband att byta om med, skulle vara underbart när man pausat och tagit av sig hjälmen ett tag. Den iskyla som sprider sig på pannan innan värmen är uppe igen är inte kul.
9. Whisky är förstås alltid rätt, men kanske en god flaska konjak är ett alternativ efter ett pass i skogen.
10. Braspaket, typ tändblock, späntbitar och sånt för att snabbt få igång en brasa.
11. Ett arbetslöfte från sonen/dottern, 10 timmars arbete utan tvekan när jag vill hämta ut dem :wink:
12. Ett rejält, smidigt ostelnande rep för allsköns andamål, inte minst dra ner träd som fastnar.
13. En vattenskyddad mobiltelefon
14. Hängslen, så man slipper flytta mellan byxorna.
15. Ull/syntet sockor.
16. Handskar, kan man aldrig ha för många av.
17. Visselpipa i snodd som löser ut, bra att för att påkalla hjälp ha om man fastnar på nåt sätt.
18. Timmerkrita i nåt smart fodral så den inte löses upp till svart gegga i fickan...
19. Personliga märkband med tryck "Uvskogens skog" på. :smile:


Så behovet är definitivt inte fyllt och jag har inte allt jag behöver, på långa vägar än :grin:

Berätta vad det blir, kanske något som mina barn inte kommit på, blivit informerade om, än! :wink:



Nr10, Asfaboard bitar ca 5*5cm i en plastpåse å häll i lite diesel så har du klockrena tändklotsar;)
Nr13, ja har 2 st "gamla" liggande
Nr18 har ja en bra lösning på;) SPRAYBURK :lol:

Fasen att du inte va min farsa, Min vill bara ha snälla barn varje år, å de får han ALDRIG :lol:

Användarvisningsbild

Re: JulKlapps HJÄLP!

Torparn79  
#108989
Uvskogen skrev:
valtra a75 skrev:vad köper man till en 50årig skogsägare som har allt han behöver redan?
det är till pappa å han är en som tillbringar i princip all sin lediga tid i skogen.
skriver i denna kategori eftersom det verkar vara flest aktiva här.

Mvh Sven


........
3. Krok som kan hängas runt ett träd som man kan hänga upp diverse på.
........

en sån bockar du väl till av ett armeringsjärn, och sen svetsar du dit ett "tvärjärn"..
hmm, oerhört målande beskrivning, NOT!!!

om du vet hur telereparatörernas stolpskor ser ut så förstår du hur jag menar..
fast man hänger grejor där foten ska vara på dom..

Avatar Fallback

Re: JulKlapps HJÄLP!

Sandström87  
#108994 tack så mycke för alla tips!

har inte bestämt mig än va det blir men ett nytt visir ska han få iaf, passar bra nu då han ha börjat bli skummögd.
husqvarnas handske med skjutfinger kan de vara något?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).