Motorsåg och handhållet

Biltemas sågkedjor

40 inlägg 62415 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

jordenxxx  
#247410 Ok verkar med andra ord inte vara något för oss med högre krav.
Då min STIHL MS 441 CM-W, är av just STIHL, så kör jag med deras kedjor.
Därför har jag inte köpt något i stil med ICA´s "egna" märke.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

traktorz  
#247413 -Vet inte om det finns sågkedjor på ICA med namnet "Euroshopper"?

Däremot har jag provat en Biltema #16490 sågkedja på en Jonsered CS2152 på vedbacken.

Jag köpte den för att det är alltid bra att ha ett par reservkedjor, den tidigare reservkedjan var en Stihl RM #3627 000 0056. Skillnaden i mekanisk kvalitet (finish) är påtaglig, priset likaså.

Direkt ur kartongen är Biltemas kedja kärv i länkarna och behöver inkörning på sågen. Viktigt att samtidigt tillföra extern olja till kedjan med oljekanna samt smörja topptrissan en extra gång, för att undvika varmgång, under tiden den mjukas upp före den tas i bruk på vedtraven. Behövde givetvis sträcka kedjan ett par gånger under den här inkörningssekvensen.

En Stihl- eller Husqvarna-kedja har bättre tillverkningstoleranser speciellt beträffande nitningen, så att de knappast behöver detta inkörningsförfarande.

Väl inkörd på sågen, så fungerar Biltema-kedjan utmärkt. Hyfsat vass från leverans, men visst kan den handfilas för att få vassare. Har dock inte kört helt slut på en Biltema-kedja ännu, för att kunna ge ett uttömmande omdöme om den. Skärlänkarna går att få vassa, men jag har en viss tveksamhet mot länkarna, så förmodar att kedjan kan bli sladdrig allt eftersom den den brukas på sågen under sin praktiska livslängd.

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

jordenxxx  
#247417 nej,nej Signum är varumärket du söker;) <---sämre skit till mat får man leta efter.
Nåväl kan vi sammanfatta det som så, att den nätt och jämnt är värd sitt pris, med hänsyn till uppvisad kvalité?

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

axwell  
#247436
JensSkoog skrev:Inlägg av JensSkoog » Idag, 11:14
Har tittat på dom i hyllan på Biltema, man alldrig köpt själv. Använder enligt Stihlkedjor. Men, jag har haft ett hög med hobbysågar till filing och service, många med Biltemakedjor, och dom är ju oftast slökörda och blå och svärden är likaså. Vad jag sett är att dom till tider blivit slarkiga i niterna, och det är inte bra. Ofta "skräver" tändorna extra ochså. Det är ochså stor variation i hårdheten. Kör dom i Stihls slipmaskin, så dom blir oftast bra nog til sitt bruk i henderna till en lycklig hobbysågare! :mrgreen:


För många okända faktorer när trädgårds-extremisterna är inblandade, fast de utgör ju en stor tänkbar målgrupp.
Att halva svärdlängden går under jord för att kapa en vedpinne på marken får man räkna med.
Jodå, jag har en så´n person i min närmare bekantskapskrets.
jordenxxx skrev:Inlägg av jordenxxx » Idag, 10:32
Jaha då gör vi väl ett nytt försök gubbar.
Är det någon av er som lyckats avrätta en Biltema kedja, och hur höll den?


Nej har hittills misslyckats med det.

Nu slipper du ju utsättas för någon Biltema på Stor-Stihlen, det mesta har 1,3 mm länk, utom en .325 med 16" , 1.5 mm 66 länkar, 100 kr inkl 25 % moms

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

JensSkoog  
#247439 Du har självsagt helt rätt, Axwell. Dom kedjorne jag lagat har varit i jord och sten och allt som tänkas kann. Men som med det mesta jag har erfart, så hänger pris och kvalität i hop, och jag behöver kvalität, åtminstone trivs jag bäst med det!

Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

traktorz  
#247440 Nja, våra erfarenheter är ju att Biltema-kedjan fungerar utmärkt, när den väl är inkörd.
Eftersom vi ofta sågar stubbar ute på hyggen för att få framkomlighet med ATVn, så blir kedjorna ofta mer än bara träslö. Jord och grus tillhör vardagen, samt någongång stensågad också.

Provade först med en Stihl Rapid Duro, som också blir slö intill obrukbarhet, och en sådan kedja kan vi inte fila själva. Dessutom kan vi få 17 Biltema-kedjor till priset av en enda hårdmetallkedja. Häpp!

Från en annan tråd:
"Red Mountain" har jag aldrig provat, förvånadsvärt lågt pris, någon som har erfarenhet?

Kedjor är knappast fråga om High Tech, snarare att kunna massproducera billigt till acceptabel kvalitet. Red Mountain-kedjan sitter nu på vår lilla Stihl MS 192C-E och vi har en Stihl PMM3 i reserv. Den här billiga kedjan var vass ur kartongen, hade hyfsad finish, och hittills har den fungerat mycket bra vid huvudsakligen linjeröjningar, då sågen är så lätt att bära med. Bensindunken/Oljedunken är tyngre! Skulle behöva en liten kombidunk till MS 192 att hänga på ryggen.

Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

johan eriksson  
#247481 Liten kombidunk.
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... entIndex=1

Användarvisningsbild

Liten kombidunk.

traktorz  
#247506 Tack för tipset, mitt i prick!

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

OlarsM  
#247566 Är det nån som har provat Cotech kedjor ifrån Clas Ohlson :?: Jag tycker dom är ganska bra.

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

axwell  
#311028
OlarsM skrev:Re: Biltemas sågkedjor
av OlarsM » sön 01 dec 2013, 22:01
Är det nån som har provat Cotech kedjor ifrån Clas Ohlson :?: Jag tycker dom är ganska bra.


Gäller det fortfarande, ser att det numera står Partner på deras Webbsida i samband med sågkedjor.
Kan det vara Oregon ?

Biltemas kedjor har jag övergett, blir för snabbt glapp i nitförbandet så att skärtänderna inte överlappar varandra i sida.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).