Motorsåg och handhållet

Dolmar Ps-401??

9 inlägg 5293 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dolmar Ps-401??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8545 Någon som, mot förmodan, råkar ha testat en dylik? Har förstått att det är en gammal konstruktion, men den kan ju gå ändå.

Med snarlik pappersprestanda och mindre än 1/2 priset mot en ms200 kanske den är räddningen från ett tramp i stihl-träsket?

Dolmars nya modeller har ju fått bra omdömen, men hur är deras gamla?

/Nisse

Förresten, fungerar det verkligen bra med bara en svärdsmutter?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8557 Jag har inte testat dessa, inte ens sett en så jag kan inte uttala mig om den särskilt.
Jag har en Makita DCS340 vilket är samma såg o i mitt tycke en såg som ligger i farmar skalan...
Alltså ingen proffsmaskin....

Dolmar har som regel byggt gedigna såg, lite mer för pengarna så att säga, men de har åxå billiga sågar....

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8560 Kanske inget att hänga i julgranen då? 401 verkar vara en DCS340 fast med större motor, 39cc o 2,3hk.
Vad jag läst så ska den vara rejält byggd, även om designen är gammal.

Vad gillar du inte med Makitan?

Priset lockar lite, särskilt jmf med Ms200 som ju svider rejält i pluskan. Den var tänkt som ett lättare komplement till 346 och kommer väl inte användas jättemycket, men det ska vara ngt med hyfsad kvalisort. Annars får det vara.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8584 Hej Mange, då du sett lite fler såg än de flesta skulle jag uppskatta om du kunde breda ut dig lite ang din uppfattning om Makitan.
Skulle lite starkare motor(som i 401) höja betyget? Det finns ju en del icke-pro sågar som är helt OK enl mig, tex 353 o tanaka4501 i sina resp klasser.

Är det bättre att titta på stihl o hva's sortiment i denna prisklass(2500-3000:-)? Kan inget om dessa.

Har letat lite på andra forum och omdömet verkar vara att det är mkt såg för slanten, mer än tex stihl's billigare lätt-sågar.Den ska visst svara bra på lite öppnare ljuddämpare också.

Ska handla i veckan, bara jag kunde bestämma om det blir Dolmar, Tanaka eller stihl..

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8588 Tröskar vidare i lättsåg-träsket. Stihl har ju en 192 med vanligt handtag. På papperet måste den vara extremt smidig med 3,3kg.
Undrar om 30cc o 1,8hk duger ngt till?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8593 Stihl 020/200 är svårslagen!!!
Jag skulle faktiskt tro att du blir mest nöjd med en 200..

Om du ska ha en mindre såg än 346 blir det nog 200 som gör dig lyckligast...

I mitt tycke borde 346 vara smidig o lätt nog till det mesta som är för grovt för röjaren...

Jag har en 020 med häcksax o röjare...

Vill minnas att det finns fortfarande o köpa.

I mitt lilla sinne borde det ju hara en riktig höjdare o ha en maskin som effektivt tar allt 0cm till 40cm...
Är det för grovt för klingan hoppar man över det o tar ett ryck med svärd o kedja efter middan.. O på med röjaren igen!

Undrar om det inte fanns röjtillsats till 346 med... Hmmm

Avatar Fallback
eriksberg  
#8601 Jag håller med, skulle jag köpa en lättare såg än min 5000 och 242xpg skulle det bli en MS200.. :D

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8606 Tack för svaren. Jag har varit sugen på en 200 länge och det är helt klart en bättre såg. Men så var det ju priset...

Det finns ju en del klent där röjsågen är klumpig. T.ex täta sälg/albuketter där man får såga sig fram till rotdelen. Även sena röjningar som röjts försiktigt(pga risk för vind- o snöbrott) passar bättre att justera med motorsåg. Mycke gå o lite såga.

Skulle vilja känna på en 192. 3,3kg låter extremt lätt, kan man ju nästan ha i fickan :)

Får nog sova på saken.'

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
fm  
#8631
nisse skrev:Tröskar vidare i lättsåg-träsket. Stihl har ju en 192 med vanligt handtag. På papperet måste den vara extremt smidig med 3,3kg.
Undrar om 30cc o 1,8hk duger ngt till?

/Nisse
,
jag var och kännde på 192;an igår. den kändes otroligt smidig. Lite plastig och jag undrar också om 1.8 hk räcker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).