Motorsåg och handhållet

Ny version av HVA 346XP?

102 inlägg 40009 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9505
Skogshuggarn skrev:Kan det möjligtvis gå att eftermontera en decomventil på 346?.
Såg jag inte fel så är cylindern "klar för montering" av ventilen bortsett från att de ska borras och gängas.
😡


Det går utmärkt att att sätta dit decomp om man vill det ,,,

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9506
swe#kipp skrev:
Skogshuggarn skrev:Kan det möjligtvis gå att eftermontera en decomventil på 346?.
Såg jag inte fel så är cylindern "klar för montering" av ventilen bortsett från att de ska borras och gängas.
😡


Det går utmärkt att att sätta dit decomp om man vill det ,,,


Eftermontera ventil eller "färdig cylinder"?.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9507 eftermontera !

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9508
swe#kipp skrev:eftermontera !


Något som HVA verkstan kan fixa? eller kan/måste man göra det i egen regi?.

Vidareutveckla,,,,,

Annars så har Knaggen en poäng i att det är känsligt att ta hål på nikasilfodret

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9509 kan tipsa om Bengts motorservice, fick prova en 346 som han pillat på, tydligen svarvat ner cylinder foten och portat den lite, den gav ett väldigt fint mellanregister och skulle tydligen gett 0.5 hk..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9510
Skogshuggarn skrev:
swe#kipp skrev:eftermontera !


Något som HVA verkstan kan fixa? eller kan/måste man göra det i egen regi?.

Vidareutveckla,,,,,

Annars så har Knaggen en poäng i att det är känsligt att ta hål på nikasilfodret


Jag vet en handlare som gör det, har aldrig tänkt på att sätta in nån själv mest för att min 346:a visst är väldigt lättstartad 1-2 ryck kall ,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9511 Det går utmärkt o borra upp detta.

Man borrar inte 8mm rätt igenom itan bara så det gängas, sen ett pyttit igenom.
Jag vet inte hur det är med 346 men oftast går de ut ovanför Kolvens vändpunkt.. :wink:

Kling!

Annars blir det inte mycket som blir decomprimerat!
:wink: :D

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9512 skogshuggarn, skruva ur decompen ur din 372:a så ser du hur det ser ut :)
om du inte redan gjort det så klart :D

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9513
gossebear skrev:kan tipsa om Bengts motorservice, fick prova en 346 som han pillat på, tydligen svarvat ner cylinder foten och portat den lite, den gav ett väldigt fint mellanregister och skulle tydligen gett 0.5 hk..

vad han har gjort det är ingen större hemlighet i trimmning kretsar
1. att han svarvar ner foten det är för att öka kompressionen i sågen och troligen alleredan där har han viningen
2 sen höjer han portarna tillbaka till standard nivå
3 skall man trimma ordentlig där det ger riktig effekt så skall man labba med förbränings volymen = mindre volym i cc = högre effekt
sen skall man vidga spolportarna inte höja och sen har vinklarna i spolportarna den största betydelsen i regel så brukar en grad räcka att ändra i vinklingen i spolporten

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9514 Riktigt så enkelt är det inte...

Många såg går bättre genom att öka kompression, men i Racing är det inte hög komp som är viktigt utan att få in massor med bränsle o få mycket expansion.
Ju mer volym desto mer bränsle och expansion.

Hög komp resulterar ofta i spikning o hög dvs onormal värmeutveckling.
Att få kolvar, vevstakar o vevaxel o hålla under höga varv med hög kompression är inte lätt.

Man kan plocka ut 3 grr mer kraft med skapligt lätta medel, men 5-7 grr om man har plus på kontot o lite rejäla verktyg o jobba med.

Ju mer stress man lägger destu mindre drift tid får man, kan man lite grovt säga som tumregel.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9516
Mange skrev:Riktigt så enkelt är det inte...

Många såg går bättre genom att öka kompression, men i Racing är det inte hög komp som är viktigt utan att få in massor med bränsle o få mycket expansion.
Ju mer volym desto mer bränsle och expansion.

Hög komp resulterar ofta i spikning o hög dvs onormal värmeutveckling.
Att få kolvar, vevstakar o vevaxel o hålla under höga varv med hög kompression är inte lätt.

Man kan plocka ut 3 grr mer kraft med skapligt lätta medel, men 5-7 grr om man har plus på kontot o lite rejäla verktyg o jobba med.

Ju mer stress man lägger destu mindre drift tid får man, kan man lite grovt säga som tumregel.

jo tyvär är det så enkelt om man vill hålla sig på en rimlig nivå
sen om man skall gå ännu längre så är det komprssions volymen som man labbar med och det har med hur väderleken är och det är detsamma med bränsle tillförslen till motorn
varm väder lek då kan man minska tillförslen av bränsle till motorn
kall väder lek så skall man öka tillförlen av bränsle till motorn
och det har med hur aktiva syre molekylerna är
sen om amn skal gå hur man får spikningar i en motor så måste squisen ligga runt 0.8mm och i regel så får man spikningar vid segdragning sen beror det lite på hur toppen är utformat ,toppen skall vara utformad på ett speicielt sätt för att klara det oblyade bränslet
en topp som ser ut som en dome är inte bra för oblyat bränsle och låg kompressions volym, och den har inget med vanlig kompression att göra
sen om man håller på med seriös racing så data koggar man alt som händer i motorn och chassie och då är det lätt att ställa in motorn för maximal prestanda.
jag skulle kunna skriva spallt meter om trimning
och det är synd att det inte är lösa topplock på sågarna för då kan man ha roligt.
sen kan man labba med cylinder höjden där finns också lite kraft att hämta.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9525 De stora sågtrimmarna har lösa topplock.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9542 nån som har en reservdels katalog till 346 på pdf
eller en bild på hur avluftningen ser ut till 346
har hittat ett problem till på jobb sågen avluftningen funkar ej
sen har jag ställt om flotörnivån på den nu börjar den att gå som en 242xp
det som sker är att det blir över tryck i tanken och har man fulltank så går den som ett spann skit men har man halv tank då går den som satan
har även kollat det med att den är trög att få i gång med full tank men startar direkt med halvtank.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9556 Det ska vara ett visst tryck i tanken.
Om du kniper till bränsle slangen nar du drar av den från förg ska det så en ståle ut helst.

Avluftningen sitter tryckt i tanken på "högsta punkt".
En rygg på tanken så att söga, på höger sida.
Först ett knippe lödade kulor o sen en filtbit.

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9596 Om den nya är på 49-50cc,så måste den vara kortslagig med relativt stor borra?

Borde heta 349xp eller (350xpg) ???
eller vad blir beteckningen?

Byter husqvarna färg till Silver, men bara på en kåpa?
lite eget färgschema...

Primer måste vara bra.

Blir intressant att få göra hand påläggning på en...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).