Motorsåg och handhållet

husqvarna 351 startar ej

12 inlägg 8155 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna 351 startar ej

lugnberg  
#108207 Hejsan , Jag har köpte en husqvarna 351 för en billig peng, men den startar inte. Jag har rengjort förgasarn , membranen ser fina ut har även nytt bränslefilter. Men sågen startar med startgas , någon som har nått tips ?
undrar även hur man ska ställa in tändningen ? Sen undrar ja hur man får bort insugsgummit ?

MVH:Daniel



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: husqvarna 351 startar ej

Phantom  
#108223 Vet inte i huvudet exakt hur sågen ser ut, men kan kolla lite skisser senare om ingen annan hinner före.
Har du rätt justering på H och L skruvarna? 1 varv ut på båda så ska sågen starta om allt annat stämmer.
Finns det gnista, luft och bränsle så ska sågen brumma i alla fall.
Var försiktig med startgasen eftersom den inte ger någon smörjning. Bättre att slå en skvätt bränsle direkt i förgasaren eller på luftfiltret.
Är det justerbar tändning på sågen?(har inte kollat den modellen så jag vet inte riktigt)
Tändspolen ska ligga 0,3mm från svänghjulet om det är som övriga sågar. Sen ska du ha ett nytt tändstift vilket borde vara ett Champion RCJ7Y eller ett NGK BPMR7A med ett gap på 0,5mm.
Membranen kan se fina ut, men är de mjuka och följsamma? Om inte så får sågen svårigheter med impulserna, så en mindre renovering med membranbyte är aldrig fel.
Får du inte fram bränsle till förgasaren så kan det sitta skit ivägen antingen i bränsleslangen eller i förgasaren och en rengöring kan vara behövlig(detta då sågen startar med gas och kanske inte får fram soppa).
På vissa sågar är det bara att dra eller pilla loss insugsgummit(har som sagt inte kollat hur den modellen ser ut) om det inte sitter skruvar någonstans.
Lite tips så här på fredagskvällen...

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 351 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108246 Gummit brukar sitta med ett plast clips eller stål ring. Dessa pillas försiktigt upp o bort mot cylindern, sen krängs gummit av.
Senast redigerad av Mange sön 28 nov 2010, 01:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 351 startar ej

Phantom  
#108323 Är luftfiltret rent?(det kan gärna rengöras med yes diskmedel så det blir rent, och se till att det blir torkat innan start.)
Fungerar choken som den ska?
Uppdatera gärna om du löser problemet eller önskar mer hjälp, för här finns mycket kunskap från många medlemmar som är villiga att hjälpa till. Om du säger var i landet du finns så kanske det finns någon i din närhet som kan ge hjälp på plats eller som du kan besöka för hjälp om du inte är van att skruva motorsåg.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 351 startar ej

lugnberg  
#108451 nu har ja äntligen fått i gång sågen , stälde in tändspolen på 0.3 , och bytte bränsleslang , och sen såg jag att skruvarna till cylindern alla fyra var lösa och en var av :( så jag drog åt dom och sen så starta sågen iaf , men efter ett par timmar skulle ja starta den igen , inte ett liv :S men jag har plockat i sär hela sågen nu ska försöka få loss den skruven som är av och även byta packningen vid cylindern för den fattades de en bit av . Ingen som har sprängskiss liggandes till husqvarna 351 ? undrar också är det noga att det är rätt tjocklek på packningen till cylindern ?

//Daniel

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna 351 startar ej

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108477 du kan skippa packning och använda tex permatex ultra grey,så får du lite mera ork i sågen pga högre kompression!

Avatar Fallback

Re: husqvarna 351 startar ej

Lehtipalo  
#108502 Jag hittade sprängskissen till Husqvarna 351

http://www.servicecentralen.se/filer_ex ... 100095.pdf

Avatar Fallback

Re: husqvarna 351 startar ej

lugnberg  
#108520
huggar*n skrev:du kan skippa packning och använda tex permatex ultra grey,så får du lite mera ork i sågen pga högre kompression!


Okej så det är inte så noga att det blir samma tjocklek i mellan sågen o cylindern alltså ? för jag har sånt där packnings grej du skär ut packningar , går det med sånt ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 351 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108537 Om det är pappers tunn packning funkar det med permatex. Jag använder flänstätning (hette "packning på burk" innan).
Är du osäker så dra den runt för hand i svänghjulet först.

Att sänka cylinder en pappers tjocklek brukar inte vara något som gör sågen sämre.
I de fall de har lite tjockare packning kan det strula ibland.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 351 startar ej

lugnberg  
#108561
Mange skrev:Om det är pappers tunn packning funkar det med permatex. Jag använder flänstätning (hette "packning på burk" innan).
Är du osäker så dra den runt för hand i svänghjulet först.

Att sänka cylinder en pappers tjocklek brukar inte vara något som gör sågen sämre.
I de fall de har lite tjockare packning kan det strula ibland.


Okej , ska kolla lite i moorn tror jag har flänstätning liggandes så jag testar nog med de :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 351 startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108578 Lägg på ett skikt, låt ytan torka o sätt ihop. Då blir det lite tjockare o mer förlåtande/flexibelt.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 351 startar ej

lugnberg  
#108795 så nu går sågen som en klocka :P felet var att cylindern var lös , jag bytte packning och gängade om ena hålet :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).