Motorsåg och handhållet

MS200 o PMN?

8 inlägg 3701 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MS200 o PMN?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8504 Funderar seriöst på att bita ihop o slanta ut för en MS200. Mest för klenröjning, åkerkanter diken etc.
Tänkte plocka ihop ett paket med lite svärd o kedjor mm o be om en bra offert.Annars blir det nog en Tanaka 4501.

Enklast vore förstås 13" 1,5 .325 med RMC-kedjor. MS200 har ju annars ngn form av 3/8 lo-pro kedjor som jag inte testat. Verkar finnas i 12" o 14". Hur bra är dessa kedjor? Kör nu 346 med 15" pixel till detta.Gillar lite extra räckvidd, men skulle klara mig bra med mindre effekt/vikt.

Anledningen till köpet är ju en lättare såg, o dessa kedjor ser onekligen små o lätta ut.

Ni som testat, vad tycker ni? Är de sega o långsamma, eller duger de bra till lite klenare sågning?

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: MS200 o PMN?

eriksberg  
#8507
nisse skrev:Funderar seriöst på att bita ihop o slanta ut för en MS200. Mest för klenröjning, åkerkanter diken etc.
Tänkte plocka ihop ett paket med lite svärd o kedjor mm o be om en bra offert.Annars blir det nog en Tanaka 4501.

Enklast vore förstås 13" 1,5 .325 med RMC-kedjor. MS200 har ju annars ngn form av 3/8 lo-pro kedjor som jag inte testat. Verkar finnas i 12" o 14". Hur bra är dessa kedjor? Kör nu 346 med 15" pixel till detta.Gillar lite extra räckvidd, men skulle klara mig bra med mindre effekt/vikt.

Anledningen till köpet är ju en lättare såg, o dessa kedjor ser onekligen små o lätta ut.

Ni som testat, vad tycker ni? Är de sega o långsamma, eller duger de bra till lite klenare sågning?

/Nisse


Stihls "lilla" 3/8 kallas picco, jag tycker dessa är toppen.. Till MS 200 finns 12,14,16, och 18" svärd, sen finns även "Light" svärd i 12 och 14". Sen finns PMN, en smalare variant av picco med 1,1mm drivläkstjocklek, men jag tror att den ej är godkänd för MS 200.

Sen finns ju 1/4 och 0,325..

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8509 Ska dubbelkolla, men jag vill minnas att det stod PMN på det 12" svärd som sitter original på ms200.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8514 1/4 blev jag imponerad av när jag testade...

Massor med tänder!

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8515 MS200 tycker jag är en bra såg. Bra klipp i den för den lilla motorn.
Jag kvistade upp en 34m lång gran med kvistdiameter 7-8cm.
2dl bränsle drog den!

Avatar Fallback
eriksberg  
#8521
nisse skrev:Ska dubbelkolla, men jag vill minnas att det stod PMN på det 12" svärd som sitter original på ms200.

/Nisse


I min prislista är MS 200 listad 12" 3/8"PM.. och PMN står inte på listan över rekomenderade svärd, men det passar ju, och funkar säkert bra.. :D

/klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8529
Mange skrev:1/4 blev jag imponerad av när jag testade...

Massor med tänder!


1/4 verkar vara rätt ovanlig till annat än carving. Har inte sett ngn live, men den kräver väl speciella drev?

Huggarn, vilka kedjor använder du på 200'an? Tappar man mycket med vanlig .325 1,5?
Sitter det inte "light" svärd original på 200?

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
eriksberg  
#8530
Sitter det inte "light" svärd original på 200?


Jo, men PMN finns inte som "light" vad jag kan se..

1/4 kräver ett annat drev.. :D

/klas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).