Sida 1 av 2
339XP
Postat: ons 19 okt 2005, 11:16
av Mangan
Har en 339XP (mesigt, eller hur?), men den är jäkligt lätt och rapp. Är lite slö vid grova saker, tex kvistning/kapning av vindfällda tallar, men jag visste inte att jag skulle ha den till det när jag köpte den.
Men luftfiltret sätter igen på ett litet kick, särskilt om man skall köra där det är pudersnö, isar igen på 3 minuter. Och så kan den stanna, när den blir varm, fick be om justering där jag köpte den, men det hjälpte inte riktigt. Kör på Aspen 2T
Re: 339XP
Postat: ons 19 okt 2005, 12:27
av Fredrik
Mangan skrev:Har en 339XP (mesigt, eller hur?)
Hej,
Inte alls enligt mig.
Har gått och tummat på denna några gånger.
Verkar mycket vettig i handtagsuppbyggnad samt vikt i förhållande till effekt.
Måste vara perfekt som kvistningsåg samt vid enklare fällningar.
Men det var ju mindre bra att den sätter igen, hmmm...
Såg föresten att HVA släppt en ny såg, "rancher".
MvH Fredrik
Postat: ons 19 okt 2005, 13:22
av Mange
Den här sågen, har den gått mycket?
Blir den orkeslös, eller får sämre komp när den blir varm?
Har den blivit varmkörd???
Du kan testa komressionen genom att helt enkelt hålla den i start handtaget, faller den är det inte bra, faller den sakta är det dyrt.
Om man kör såg som har dålig tillgång på luft eller bränsle, får det alvarliga följder ofta.
Har du tänk satsa på denna såg, eller skaffa en annan?
Postat: ons 19 okt 2005, 14:51
av Mangan
Sågen var sådan från första början. Verkstaden sa "inge fel, går som den skall". Är inte tillräckligt motorkunnig för att avgöra själv, men inte tycker jag den blir slöare när den blir varm.
Re: 339XP
Postat: ons 19 okt 2005, 14:52
av Mangan
Fredrik skrev:Mangan skrev:Har en 339XP (mesigt, eller hur?)
Hej,
Inte alls enligt mig.
Har gått och tummat på denna några gånger.
Verkar mycket vettig i handtagsuppbyggnad samt vikt i förhållande till effekt.
Måste vara perfekt som kvistningsåg samt vid enklare fällningar.
Men det var ju mindre bra att den sätter igen, hmmm...
En annan grej, avsgaröret sitter på undersidan, så stödjer man sågen oturligt mot benet när man sågar, smälter sågskyddet i byxorna... Hände mig ett par ggr, och en annan kille som lånade sågen en gång.
Postat: ons 19 okt 2005, 17:06
av Mange
Jag har aldrig kört denna såg men fattar jag IPL rätt är utblåset på höger sida.
Har jag fel uppfattning?
Postat: ons 19 okt 2005, 17:34
av Mangan
Jag vet inte vem IPL är, men vi har rätt bägge två, det är i hörnet mellan botten och högra sidan, ca 45 grader utåt/neråt...
Postat: ons 19 okt 2005, 18:05
av Mange
IPL=Illustrated parts list
Sprängskiss!
Så om man ska bränna byxorna får man hålla den på tomgång med vänster hand.
Bara så jag förstår rätt, jag har aldrig sett eller hört detta så jag vill veta hur det gick till.
Postat: ons 19 okt 2005, 18:07
av Mangan
Nej, det går utmärkt att bränna byxorna om man står på knä för att göra fällskär, samt vid kvistning.
Postat: ons 19 okt 2005, 18:07
av Mange
Menar du 455 Rancher, Fredrik?
55:ans uppföljare enligt HVA.
Postat: ons 19 okt 2005, 20:49
av Fredrik
Javisst var det den:
Men den kanske inte är ny heller, såg den på deras hemsida men har inte sett den tidigare.
Den verkade billig med tanke på vad man får...
Men det går nog inte att jämföra med 372, den tycker jag det är mäktigt klipp i...
Förgasarinställning på HV339
Postat: fre 02 dec 2005, 19:43
av Åke Carlson
Jag har stora problem att ställa förgasaren rätt, den dör gärna direkt efter jag släppt gasen. Stannar den inte då går den fint till nästa gång den går från fullvarv till tomgång. Någon som har något tips?
felsökning
Postat: fre 02 dec 2005, 22:40
av swe#kipp
Kan det vara en luftläcka nånstans ?
stop i bränsle filtret ?
har du provat att göra en grund inställning på förgasaren ?
är membranen friska i förgasaren ?
/Kristoffer
Postat: fre 02 dec 2005, 23:34
av Mange
gör grund inst. på sågen. Se till att den går på tomgång, håll sågen först normalt, sen dippa svärdet nedåt. Händer inget håller du den framför dig och "lägger " den på sidan, först ena sen den andra. Händer inget alls vid detta, provtryck förg. fortfarande inte hittat fel, byt förg.
Uteslutnings metoden...
Re: Förgasarinställning på HV339
Postat: fre 16 dec 2005, 21:24
av Mangan
Åke Carlson skrev:Jag har stora problem att ställa förgasaren rätt, den dör gärna direkt efter jag släppt gasen. Stannar den inte då går den fint till nästa gång den går från fullvarv till tomgång. Någon som har något tips?
Hörru Åke, hur har det gått med din 339? Är det bara jag som lyckats bränna sönder byxorna av de heta avgaserna?