Motorsåg och handhållet

Val av motorsågsmodell?

5 inlägg 1770 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av motorsågsmodell?

boksson  
#106268 Det har blivit dags att slutgallra mitt bokbestånd på ca 11 ha, vilken motorsågsmodell är att föredra?

Eftersom jag har närmast till en husqvarnaåterförsäljare med service är det bara husqvarna som gäller :wink: sorry sthilfantaster.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågsmodell?

swe#kipp  
#106334 Hur grovt är beståndet som gallras då ??(har aldrig huggit i bokbestånd :cry: )
En 357xpg kanske kan passa, eller en tvåsågslösning en 346xpg och en 372/576xpg

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågsmodell?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106342
swe#kipp skrev:Hur grovt är beståndet som gallras då ??(har aldrig huggit i bokbestånd :cry: )
En 357xpg kanske kan passa, eller en tvåsågslösning en 346xpg och en 372/576xpg


Varför inte EN trimmad 346?
Polaren fäller lite svårfällda träd o han ska efter att ha provkört min trimmade 346 byta ut sin 372 mot en sådan!

De säljs med garanti i Skeppshult på Bengts motor (nej jag har inte provision därifrån utan är bara mycket nöjd kund)!

Den räcker ju gott de få gånger man fäller med grövre svärd än 17 tum!

V

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågsmodell?

swe#kipp  
#106343 Jo nog är det gott med trimmat men är inte samma sak som att gå upp i kubik på såg tycker jag :=)
Tycker det är som att gå upp en storlek i såg ungefär, lite mer kanske ,, men inte så att jag skulle byta ut den mot en 372:a
(fast min 372 är i och för sig trimmad den med)

Kanske räcker med en 346/261/5000 vad vet jag :D

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågsmodell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106344 Ska man gå i grovt o brumma dag ut o in ska det nog vara lite kraftigare grejer som tål lite bus.
Nog kan man få motorer o gå, men sen har du avibrering, sågkropp och tank som inte är anpassat för det du tänker gå i.
Det går inte att jämföra löv o barr skog när man arbetar i dem. Var o en är på sitt vis och inte lika på något vis...
Ju klokare/erfaren man är ju mindre grejer kan fungera.

Jag skulle nog råda did nåt med lite mer brum i.

Nånting runt 60cc eller mer.

Nu är du begränsad till HVA, så mitt råd blir 372 om du hittar nån.
Annars 357 o mer varsam körning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).