Motorsåg och handhållet

2-taktsoljor, braa eller dåliga för motorsågen?

34 inlägg 24753 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8363 Det kommer........ Ingen undgår det hur försiktig man än är....

Jag vet många som kör med hydraul olja på vintern, dock inte begagnad...

Jag tror inte det är lika bra som Kedje olja...

In med Dunken i bilen eller arbetsboden...

Hörde nån som testade o montera "lomme värmare" (stavar som de knäcker) på den i fickor på sidorna... Vet inte om det blev nån hit precis...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeoljor

Skogshuggarn  
#8368
Sweden-viking skrev:När vi nu är inne på oljor, så har jag funderat ibland på kedje oljan som blir trög flytande vintertid (-20°C) så att den knappt rinner ur dunken.
Varför finns den inte i sommar & vinter varianter?
Snackade med en som påstod att i Canada/USA säljs det vinter- eller sommar- kedjeoljor.

Hör att en del blandar in lite diesel vintertid för att få bättre viskositet, är det bra eller dåligt?
Hur bör man blanda?

En del kör tydligen på spillolja eller gammal hydralolja??.

Själv kör jag nu på vanlig kedjeolja Agrol, och slänger den förb^#@.. Vegetabiliska kedjeoljan, då man som månskens huggare fick kedjorna m m ihoptorkade av torkad vegetabil olja.

Kedjeoljans betydelse eller inte, tror dock att det viktigaste är att ha en vass kedja hela tiden men det är ju en annan diskussion.
Sen beror det lite på kedjeoljan. Jag har ännu inte knäck något svärd. Peppar Peppar.


Finns olika viskositet även på kedjeoljorna här i Sverige.
Jag kör med en variant sommartid och en annan vintertid.
Vinterkedjeoljan är egentligen avsedd för skördare som går i 25 minus och är lika lättflytande som en sommarolja ner till 15-20 minus.
Vi som kör med såg är väl inte tillräckligt intressanta på marknaden längre, så kolla mot storförbrukarna (skördarna).

Avatar Fallback

Re: Kedjeoljor

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8377
Sweden-viking skrev:När vi nu är inne på oljor, så har jag funderat ibland på kedje oljan som blir trög flytande vintertid (-20°C) så att den knappt rinner ur dunken.
Varför finns den inte i sommar & vinter varianter?
Snackade med en som påstod att i Canada/USA säljs det vinter- eller sommar- kedjeoljor.

Hör att en del blandar in lite diesel vintertid för att få bättre viskositet, är det bra eller dåligt?
Hur bör man blanda?

En del kör tydligen på spillolja eller gammal hydralolja??.

Själv kör jag nu på vanlig kedjeolja Agrol, och slänger den förb^#@.. Vegetabiliska kedjeoljan, då man som månskens huggare fick kedjorna m m ihoptorkade av torkad vegetabil olja.

Kedjeoljans betydelse eller inte, tror dock att det viktigaste är att ha en vass kedja hela tiden men det är ju en annan diskussion.
Sen beror det lite på kedjeoljan. Jag har ännu inte knäck något svärd. Peppar Peppar.


Har läst att HVA rek. upp till 25% inblandning av diesel i kedjeoljan.

Jag undrar om MC o sågmotorer går att jämföra rakt av? När jag åkte cross o enduro byttes det kolvar titt som tätt. Iaf av de seriösa(dit inte jag hörde..) Runt 50-100 tim vill jag minnas var max för en kolv. Men det var förstås ngra år sedan..
Sågar verkar de flesta köra tills det rasar.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8387 Fel tråd, men,,,,

Tappar man inte en hel del i vidhäfting/smörjfilm på kedjeoljan om man kör "hemkokt" med inblandad dizzla eller fotogen för att få den tunnare vintertid?.
Såvitt mina kunskaper sträcker sig, så kan man köpa sågkedjeolja som ligger allt mellan 46 och uppemot 400 Centistoke (viskositet), hos de större
oljeleverantörerna.
Oljan man/vi handlar "från butikshyllorna" ligger oftast på 100 - 125 cst, men den är inte att beteckna som en "årentruntolja" utan mera för
"vår-sommar-höst" bruk.
Gjorde butikerna rätt så bytte det ut 100-125 oljan mot en som ligger i 68 - 55 eller 46 cst under vinterhalvåret, men det kräver både jobb och lagerhållning av 2 olika sorters kedjeolja.
Min teori är alltså att de helt enkelt ger f-n i den servicen och sedan står vi där med sirap i kombidunken/sågen vintertid.
Däremot är det aldrig några problem att stega in hos oljeleverantörerna och självmant lägga en beställning på en "anpassad vinterolja".
De kan kräva att man måste shoppa min 20 l, men det bruka i gengäld bli billigare att ta oljan på storförpackning, så jag ser inga nackdelar med detta.
För er som bor i södra delen skulle jag satsa på en vinterolja som ligger på mellan 55-68, medan vi häruppe i norr kan hålla oss runt 46- 55 cst.
Själv så kör jag med 46 cst olja från nov fram till mars/april och den rinner bra ändå ner till omkr 15 minus.

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8396
Skogshuggarn skrev:Fel tråd, men,,,,

Tappar man inte en hel del i vidhäfting/smörjfilm på kedjeoljan om man kör "hemkokt" med inblandad dizzla eller fotogen för att få den tunnare vintertid?.
Såvitt mina kunskaper sträcker sig, så kan man köpa sågkedjeolja som ligger allt mellan 46 och uppemot 400 Centistoke (viskositet), hos de större
oljeleverantörerna.
Oljan man/vi handlar "från butikshyllorna" ligger oftast på 100 - 125 cst, men den är inte att beteckna som en "årentruntolja" utan mera för
"vår-sommar-höst" bruk.
Gjorde butikerna rätt så bytte det ut 100-125 oljan mot en som ligger i 68 - 55 eller 46 cst under vinterhalvåret, men det kräver både jobb och lagerhållning av 2 olika sorters kedjeolja.
Min teori är alltså att de helt enkelt ger f-n i den servicen och sedan står vi där med sirap i kombidunken/sågen vintertid.
Däremot är det aldrig några problem att stega in hos oljeleverantörerna och självmant lägga en beställning på en "anpassad vinterolja".
De kan kräva att man måste shoppa min 20 l, men det bruka i gengäld bli billigare att ta oljan på storförpackning, så jag ser inga nackdelar med detta.
För er som bor i södra delen skulle jag satsa på en vinterolja som ligger på mellan 55-68, medan vi häruppe i norr kan hålla oss runt 46- 55 cst.
Själv så kör jag med 46 cst olja från nov fram till mars/april och den rinner bra ändå ner till omkr 15 minus.


Intressant, tackar Skogshuggarn.
Får man fråga var köper du 46 cst kedjeolja special blandning eller finns den färdig på dunk var?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8397 Jag är rätt säker på att vidhäftning o träghet inte måste följa varandra.
Det har nog bara slumpat sig så...

Det borde gå o få tag i olja med rätt egenskaper...

Problemet är nog i Mängd/Pris....

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8405
Sweden-viking skrev:
Skogshuggarn skrev:Fel tråd, men,,,,

Tappar man inte en hel del i vidhäfting/smörjfilm på kedjeoljan om man kör "hemkokt" med inblandad dizzla eller fotogen för att få den tunnare vintertid?.
Såvitt mina kunskaper sträcker sig, så kan man köpa sågkedjeolja som ligger allt mellan 46 och uppemot 400 Centistoke (viskositet), hos de större
oljeleverantörerna.
Oljan man/vi handlar "från butikshyllorna" ligger oftast på 100 - 125 cst, men den är inte att beteckna som en "årentruntolja" utan mera för
"vår-sommar-höst" bruk.
Gjorde butikerna rätt så bytte det ut 100-125 oljan mot en som ligger i 68 - 55 eller 46 cst under vinterhalvåret, men det kräver både jobb och lagerhållning av 2 olika sorters kedjeolja.
Min teori är alltså att de helt enkelt ger f-n i den servicen och sedan står vi där med sirap i kombidunken/sågen vintertid.
Däremot är det aldrig några problem att stega in hos oljeleverantörerna och självmant lägga en beställning på en "anpassad vinterolja".
De kan kräva att man måste shoppa min 20 l, men det bruka i gengäld bli billigare att ta oljan på storförpackning, så jag ser inga nackdelar med detta.
För er som bor i södra delen skulle jag satsa på en vinterolja som ligger på mellan 55-68, medan vi häruppe i norr kan hålla oss runt 46- 55 cst.
Själv så kör jag med 46 cst olja från nov fram till mars/april och den rinner bra ändå ner till omkr 15 minus.


Intressant, tackar Skogshuggarn.
Får man fråga var köper du 46 cst kedjeolja special blandning eller finns den färdig på dunk var?


Det är defenetivt inget "special" med kedjeoljan bara för att den är anpassad för vinterbruk.
Det är ungefär som när man köper sommar eller vinterolja till bilen.
Gällande priset så är det samma, eller tom lite billigare än det som finns på butikshyllorna om man som sagt köper på 20 L förp.

Leta på Shell - Preem (Texaco) - OKQ8, mfl oljeutbud på deras egna hemsidor så hittar du allt vad du behöver utifrån ovan angivna viskositetsklasser.

Avatar Fallback
fm  
#8476 Jag kör med Agrols oblandade bensin och blandar den med Agrol racing eller ibland Omega om jag kör extra hårt med sågen (den är dyr men bäst)

Kedjaolja kör jag Agrols och skandinaviska oljecentralens kedjeolja (den är billig) Kedjeoljan tycker jag inte spelar någon roll bara den inte är veg.

Avatar Fallback
peter399  
#8923 Kör uteslutande med Aspen. Varför gör inte alla det?
Helt överlägset vanlig bensin anser jag. Sparar inte minst tid mot att stå och blaska med olja och dunkar. Köp aspen i 25-litersdunk och sen finns det en praktisk kran som passar direkt på dunken. Sen fyller man direkt i kombidunken. Har aldrig ont i huvudet som jag hade innan med vanlig bensin +olja (främst vid röjning). Aspen spar tid (=pengar) och miljö.

Avatar Fallback
peter399  
#8924 Glömde några ytterligare fördelar med Aspen:

- Går att lagra MYCKET längre än vanlig bensin utan att bli dålig.
- Du vet att du alltid har rätt blandning, dvs tar inte till för fet blandning bara för säkerhets skull...
- Tack vare punkt 1 och 2 ovan ställer du in förgasaren en gång och aldrig mer.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8925 jag kör alltid aspen, och skolan kör alltid aspen

en som praktiserade på en golfbana han gick och röjde ett par timmar med vanlig bensin, han sa att de kändes som om han druckit 3 stark
huvudvärk hade han och snurrig var han

han kör alltid aspen i sin egna såg

jag känner ingenting när jag kör med aspen, så jag funderar på att köra aspen 4takt i gräsklipparen också, inte för att det är bättre för motorn utan att det är bättre för miljön och mig..

min morbror är dock sånn som blandar själv
jag köper dock bara 5 liters dunkar eftersom jag inte kör så mycket, fick en 5liters i höstas och den är ännu inte tom

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8933
peter399 skrev:Glömde några ytterligare fördelar med Aspen:

- Går att lagra MYCKET längre än vanlig bensin utan att bli dålig.
- Du vet att du alltid har rätt blandning, dvs tar inte till för fet blandning bara för säkerhets skull...
- Tack vare punkt 1 och 2 ovan ställer du in förgasaren en gång och aldrig mer.

och här hade du fel när det gäller förgasaren.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8934 fel o fel med förgasaren, man behöver ju alltid små juster allt efter att sågen blir varm eller liknande fenomen elelr om man sätter på 18'' eller kör med 13'' viia gör ju skillnad även om man kör med 1,5 eller 1,3 mm på drivlänken.
Så förgasaren får man ju små pula med.

Det som dock stämmer med föregasaren är att den olje filmen som blir frpån vanlig bensin mot aluminiumet i förgasare är inte bra. detta beror på stor del av det medel som använd vid bly krakelinringens effekt soch vid den i blandning av 10 % ricin olja som alltid sker vid vanlig handelsbensin.

Fördlearna med aspen är många många många. dessutom så gillar jag deras 25 liters dunkar. helt perfekt format för oss dletids användare.

Annars kan man väl ta farma tanken till entreprenad butiken o köpa på pump.
Det där med vinter eller ej.. hmm. hur öärd det blir inte sågen varm av rörelsen och och enerig från motorn som gör soppan åtminstore +4 grader? Och sågkjedje oljan går ju igenom oljepumpen och dör blir den väl tillräkligt varm eller?




Ärligt talat så sätter jag hellre på frugan 15 min om dagen än står o slabbar med att blanda soppa.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8938
gossebear skrev:fel o fel med förgasaren, man behöver ju alltid små juster allt efter att sågen blir varm eller liknande fenomen elelr om man sätter på 18'' eller kör med 13'' viia gör ju skillnad även om man kör med 1,5 eller 1,3 mm på drivlänken.
Så förgasaren får man ju små pula med.

Det som dock stämmer med föregasaren är att den olje filmen som blir frpån vanlig bensin mot aluminiumet i förgasare är inte bra. detta beror på stor del av det medel som använd vid bly krakelinringens effekt soch vid den i blandning av 10 % ricin olja som alltid sker vid vanlig handelsbensin.

Fördlearna med aspen är många många många. dessutom så gillar jag deras 25 liters dunkar. helt perfekt format för oss dletids användare.

Annars kan man väl ta farma tanken till entreprenad butiken o köpa på pump.
Det där med vinter eller ej.. hmm. hur öärd det blir inte sågen varm av rörelsen och och enerig från motorn som gör soppan åtminstore +4 grader? Och sågkjedje oljan går ju igenom oljepumpen och dör blir den väl tillräkligt varm eller?




Ärligt talat så sätter jag hellre på frugan 15 min om dagen än står o slabbar med att blanda soppa.

bensinen i sverige har varit blyfri sedan 1993 altså så finns det ingen blykrakelering i den.
all blyfri bensin sliter på munstyckena sen finns det ingen recin olja i handelsbensinen utan den består av en massa etrar och olika tillsatser som är syntetiska därför har den en ganska dålig hållbarhet.
och när det gäller inställning av en förgasare så har man lufttrycket lufttempraturen och luftfuktigheten att titta på men det finns en ganska enkelregel varmt ute då kan man tajta upp lite, kallt ute mera soppa
och det beror på att vid kall väderlek så är syre molykylerna mera aktiva än vad dom är vid varm väderlek.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8941 Skiljer sig Aspen från annan alkylatsoppa?
Tycker aspen är för dyr. Köper OK's motsvarighet(Optima)
på pump i 20l-dunk. 1/2 liter olja/dunk. Inte många minuters jobb och ung halva priset mot aspen.

/Nisse

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).