Motorsåg och handhållet

2-taktsoljor, braa eller dåliga för motorsågen?

34 inlägg 24748 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

2-taktsoljor, braa eller dåliga för motorsågen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8311 Tjabba!

Tänkte kolla vilka 2-taktsoljor ni kör på?
Jag kör mest på Castrol Super TT (tänker prova Castrol TTS syntet)
eller Mobil Super 2T.
Tycker att det osar mindre ur dessa samt att jag tror att de är minst lika bra smörjmässigt som te x Husqvarnas & Stihls orginal oljor, fast de väl egentligen är motorcykel oljor.
Prismässigt är det ju inga stora pengar heller.

Som kedje olja använde jag tidigare vegetabilisk men kör nu på AGROL s mineral kedjeolja, men kör i stort på allt bara den är billig, tror inte det spelar så stor roll på kedjan då oljan bara hänger med ca 1-2 varv runt.

Men skulle vara intressant att höra synpunkter & erfarenheter.

Tycker sen att detta forum är utmärkt för oss intresserade att byta erfarenheter och kuna gallra ut bra materiel/metoder mot mindre bra.

//Hörs



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8313 Kör med Agrol både till motor och kedja och tycker det funkar fint.

Stog om en i Land förra veckan som körde vanlig matolja till kedjan, han tyckte det funkade fint men hade bara kört ytterst lite..

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8315 Kör med Aspens bensin i 25 liters dunk Och den sågoljan som är billagst hitils in har det varit Oregon som jag köpte på 20 liters dunk.

Att köra sin såg på veg olja är som att köra den i tjära. Det klibbar, det fastnar, det blir segt, motorn blir sliten. kopplingen slits. Du får ett hel.. när du skall slipa kjedjan.
Plus att olje pumpen packar ihop efter ett tag.
Veg olja BLÄÄÄ

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8316 Hej!

Det är ju i princip omöjligt att testa och hinna dra ngra egna slutsatser innan pension. Du har ju nämnt den enda enkla variabeln, lukten.
Brukar blanda i en skvätt racingolja bara för doftens skull.

Har hört att den, i mellanmjölken landet lagom, så populära delsynteten oftast är rejält överprisad. Man tar billig mineralolja, slår i en skvätt dyr helsyntet o säljer den bara lite billigare än helsyntet. Har faktiskt inte sett ngn som anger blandningsförhållande i sin delsyntet.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8319 Jag har Aspen till ved sågarna o lånesågen...
De gamla björnarna får gå på Aspen om jag haft de ner monterade o rengjorda, annars får de dino olja i 95 oktan mack soppa.

Avatar Fallback
Tiger  
#8320
nisse skrev:Man tar billig mineralolja, slår i en skvätt dyr helsyntet o säljer den bara lite billigare än helsyntet. Har faktiskt inte sett ngn som anger blandningsförhållande i sin delsyntet.

/Nisse



Stämmer bra! Jag framhåller alltid ovan nämnda påstående när folk frågar vad dom ska ha för olja i sina maskiner. Jag vill nog påstå att en vanlig hederlig bra mineralolja duger bra till det mesta.

///Tiger

Avatar Fallback

Re: 2-taktsoljor, braa eller dåliga för motorsågen?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8337
Sweden-viking skrev:Tjabba!

Tänkte kolla vilka 2-taktsoljor ni kör på?
Jag kör mest på Castrol Super TT (tänker prova Castrol TTS syntet)
eller Mobil Super 2T.
Tycker att det osar mindre ur dessa samt att jag tror att de är minst lika bra smörjmässigt som te x Husqvarnas & Stihls orginal oljor, fast de väl egentligen är motorcykel oljor.
Prismässigt är det ju inga stora pengar heller.

Som kedje olja använde jag tidigare vegetabilisk men kör nu på AGROL s mineral kedjeolja, men kör i stort på allt bara den är billig, tror inte det spelar så stor roll på kedjan då oljan bara hänger med ca 1-2 varv runt.

Men skulle vara intressant att höra synpunkter & erfarenheter.

Tycker sen att detta forum är utmärkt för oss intresserade att byta erfarenheter och kuna gallra ut bra materiel/metoder mot mindre bra.

//Hörs

dom duger ej som motorcykel olja dom tål inte värme

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsoljor, braa eller dåliga för motorsågen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8340
knaggen skrev:dom duger ej som motorcykel olja dom tål inte värme


Vilken klarar inte o gå I Mc?

Värme??

Är det mer värme i MC? På vilket vis?

Detta var intressant! Jag har nästan ingen erfarenhet av MC tvåtakt förutom mopparna man avverkat o det man läst...

Avatar Fallback

2-taktsolja

Johnny Hägg  
#8344 Min erfarenhet av olika 2-taktsoljor är att en dålig olja koxar (sotar) i vevhus samt cylindertopp / utblås . Minst beläggning har , vad jag sett ,Husqvarnas samt Castrols olja :D då brukar vevhuset vara rent innuti . Vid stor belastning som vedkapning, sågning av plank (Logosol) då behövs 3% olja 🧠

/ J

Avatar Fallback

Re: 2-taktsoljor, braa eller dåliga för motorsågen?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8345
Mange skrev:
knaggen skrev:dom duger ej som motorcykel olja dom tål inte värme


Vilken klarar inte o gå I Mc?

Värme??

Är det mer värme i MC? På vilket vis?

Detta var intressant! Jag har nästan ingen erfarenhet av MC tvåtakt förutom mopparna man avverkat o det man läst...

castrol har en olja som duger och det är bioluben men den är inte riktigt bra då denär för fet så den gör att man tappar effekt i motorn när det gäller tt,tts
oljorna så har dom för lågflampunkt vilket gör att dom koksar och kan tappa smörjningen det mest runt det ktitiska området runt utblåset
när en motor börjar att koksa i vevhuset så är i regel kolvring/kolv dålig att dom förbrända gaserna följer med ner i vevhuset.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8348 Jag har hittills inte sett nån beläggning i såg som gått på aspen...

Jag förstår fortfarande inte detta med värmen...

Har en MC högre arbets temp än ex en motorsåg i samma storlek?
Att det kan vara skillnader på kylning o i viss mån förbränning förstår jag, men temp utväcklingen i förbränningen som sådan bestäms väl av bränslet....

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8351 alla tvåtakts oljor har en flampunkt och där förbränns oljan och dom biliga oljorna brukar ligga runt 114 grader där den förbränns.
man skall alltid kolla hur högflampunkt oljan har desto högre desto bättre smörjer den.
skall man rekomendera en olja som är riktigt bra och inte blodigt dyr så blir det valvoline compititon och den är inte förblandad som dom flesta tvåtakts oljor är

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8353 Mycket intressant..

Mobil Syntet vet jag några som kör utan beskymmer...

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8355 Tycker också att det är intressant, men svårt och testa själv vetenskapligt...
Mobil super 2T har jag kört på tidigare även i mopeder samt med Mobil i bilen..
Kanske blir Mobil syntet 2T hädanefter...

En annan viktig aspekt tycker jag här uppe i NORRLAND är ju egenskaper i kyla, då det mesta tyngre motorsågandet sker på vintern i minusgrader.

Därför kan man ju tycka att en bra snöskoter 2T olja borde vara bra, men vet inte att oljebolagen rekomenderar dessa till motorsågar.

Varför inte kan man ju fundera???

Sen är det väl så att en motorsåg är inte lika hårt trimmad som många typ motorcykel motorer. om man jämmför en motorsåg på ca 50cc så utvecklar den ca 3-3,5 HK.
En trimmad mopedmotor på 50cc kan ju utveckla 8-11HK.
Så bästa super MC-oljan är kanske lite överkurs??

Men jag uppskattar mycket en olja som inte stinker och luktar som *#@*
då man står mitt upp i avgaserna på vintern hygget och kylan gör att avgaserna ligger kvar på backen runt benen...

   TS
Användarvisningsbild

Kedjeoljor

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8360 När vi nu är inne på oljor, så har jag funderat ibland på kedje oljan som blir trög flytande vintertid (-20°C) så att den knappt rinner ur dunken.
Varför finns den inte i sommar & vinter varianter?
Snackade med en som påstod att i Canada/USA säljs det vinter- eller sommar- kedjeoljor.

Hör att en del blandar in lite diesel vintertid för att få bättre viskositet, är det bra eller dåligt?
Hur bör man blanda?

En del kör tydligen på spillolja eller gammal hydralolja??.

Själv kör jag nu på vanlig kedjeolja Agrol, och slänger den förb^#@.. Vegetabiliska kedjeoljan, då man som månskens huggare fick kedjorna m m ihoptorkade av torkad vegetabil olja.

Kedjeoljans betydelse eller inte, tror dock att det viktigaste är att ha en vass kedja hela tiden men det är ju en annan diskussion.
Sen beror det lite på kedjeoljan. Jag har ännu inte knäck något svärd. Peppar Peppar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).