Motorsåg och handhållet

262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

26 inlägg 9515 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

halvproffs  
#110103 Tänkte detsamma, men för mig är det nästan morgon :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

peter399  
#110178
Huggarn skrev:kom igen nu...... en äkta XPG!!! peter399 säger att det är den bästa såg som någonsin funnits!!!!!! å han är ju ett riktigt proffs....som använder sågarna varje dag....så det borde ju båda gott!! allvarligt...... om det är nån som vill komma hit å hämta skiten så få dom den gratis!!....... men då behåller jag kedjorna!! o det nyaste svärdet!!


Det är det ju också.. Har du druckit mer än vanligt ikväll? Min är 18 år gammal och går fortfarande som en dröm.
Jag kan slå vad om att du har haft fler fel på dina 361/362 än vad jag haft på 262an under 18 år.
Såna sågar görs inte mer idag av någon tillverkare, vad gäller hållfasthet alltså.

Avatar Fallback

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

BGA  
#110182 Va den nån som hade tipps om mitt svänghjulsproblem? De finns väl andra trådar för skitsnack?

Bo Gunnar

   TS
Användarvisningsbild

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

totte  
#110187 Om svänghjulet är OK i övrigt och konan inte är skadad så bör det kunna användas. Det är inte kilen som håller det på plats, det är konan. Kilens uppgift är mest bara att få det på exakt rätt plats vid montering. Så har du märke för exakt var det skall sitta så...

Putsa konan på axeln längs med med papper 220 tills den är matt. Tvätta axeln och konan i svänghjulet flera gånger med thinner eller nåt sånt, skall inte vara minsta skikt av nåt oljigt, som nån uttryckte det: "otäckt rent". Sen sätter du det på plats och drar åt med rejäl moment, vad som är föreskrivet vet jag inte, kanske nån annan kan hoppa in med det.

Användarvisningsbild

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

johan eriksson  
#110189 Kan man bara hitta rätt punkter för var svänghjul och vevaxel ska stå funkar det väldigt bra att slipa ihop konorna med ventilslippasta, brukar räcka med den fina, men är det väldigt slitet så kan behöva att börja med den grova. sedan är det bara att göra ytorna rena, de ska vara otäckt rent, dra ihop, en hylsa och knacka in svänghjulet de sista tusendelarna, sedan efterdra, eventuellt efterdra en gång till efter att man varmkört en gång.

Avatar Fallback

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

axwell  
#110190
BGA skrev:Jag glömde nämna att svänghjulet tidigare lossnat och den gjutna kilen är avbruten. Min Hva handlare gjorde en märkning på svänghjulet och monterade det igen. Troligtvis blev det för tidig tändning och därmed överhettning.


Låt den verkliga sakkunskapen vila upp sig lite till.
Jag har aldrig varit med om varmgång pga tidig tändning, däremot sen (låg) tändning. Vid tidig brukar den rycka startsnöret ur handen på e´n.

Användarvisningsbild

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

totte  
#110191 Aha, det var du Johan som sa "otäckt rent"!

Axwell: Ett mycket korrekt konstaterande.

Avatar Fallback

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

BGA  
#110221 Totte skev: " Kilens uppgift är mest bara att få det på exakt rätt plats vid montering. Så har du märke för exakt var det skall sitta så..."
Problemet är att "kilen" är borta och jag vet bara ungefär var den satt, så märkning vid hålet blir oexakt. Hade jag haft någon märkning på svänghjulets periferi hade blivit mycke mer exakt.

Johan Eriksson. Du har rätt. slippasta är bästa sättet. Gjorde vi alltid förr på cross o gokart motorer. Sedan hade man aldrig problem med lossnade svänghjul.

Axwell. Jag skall inte strida med dig. Det var ju ett tag sedan jag hade en motor där jag kunde ställa tändningen. Hur som helst tror jag fel tändinställning bidrog till att motorn skar.

VAR HITTAR JAG ETT BEG SVÄNGHJUL? eller någon som har gott om skrotade sågar?

GLAD LUCIA PÅ ER

Bo Gunnar

   TS
Avatar Fallback

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

Phantom  
#110241 Kolla om det finns något svänghjul på ebay, för där brukar man kunna hitta det mesta.

Avatar Fallback

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

Phantom  
#110265 Lite tips:
http://cgi.ebay.com/HUSQVARNA-262XP-CHA ... 35aea29a89
http://cgi.ebay.com/Flywheel-Husqvarna- ... 1e5f19a0f1
Lite skillnad i pris men det finns att få tag på. Sen finns det ju även de som har saker här hemma i Sverige så nog får du tag på ett nytt svänghjul till sågen skulle jag tro :)

Användarvisningsbild

Re: 262xpg nöp i sommarvärmen. Vad göra?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111173
Nonkan skrev:
Huggarn skrev:Nutte du bor ju närma!! kom o hämta sågen vettja ....... den är gratis!! jävla skitsåg!! å det ska va den bästa dom gjort!!! jisses!!! du vet var jag bor......så det är bara att komma å hämta den!! jag kanske har nåt ärende till näs.....då tar jag "vraket" med mig!


Var det blött igårkväll ;)


Tjena! har legat borta på jobb en vecka!..... ha ha... nej det var inte "blött"!! :smile: däremot skall det väl erkännas att jag kanske tog i en aning i överkant när jag spydde galla över denna fantastiskt förnäma såg!! :lol: startapparaten är sedan länge repad å sågen går som den ska....(tror jag)! jag fick denna såg som betalning för ett jobb... o har använt den vid 3-4 tillfällen...... och är inte särskilt imponerad över effekt mm....så jag anser att den är minst sagt överreklamerad! den har varken bättre vikt/ effekt eller håller bättre än exvis ms361!! GARANTERAT!!

för ca 3 veckor sedan skulla jag hugga ett gäng grova björkar i en fäbod......å tänkte att NU ska jag "lufta" 262an!! den gick som en påse nötter i snön.......bytte stift o gjorde rent filter mm......gick bra i 5 min....sen var det samma visa igen!! 😡 körde resten av dagen med 362an.....UTAN några bekymmer!! "kaka på kaka" gör att man till slut blir less på vissa saker!! men ni som är övertygade om hva's förträfflighet.......fortsätt kör med dom....... gör inte mig nåt.......jag har kört bägge.....å vet skillnaden!! framför allt i driftsäkerhet! jag har sagt det förrut....å säger det igen......när dom nya hva kommer...ska jag garanterat köpa o testa dom också!!


Har träffat en del grabbar i "fiendeland" där jag nu jobbar, som motvilligt vittnar om en hel del bekymmer med lagerhaverier å brustna vevaxlar på 262!! men det hör man inget om här inte!!?? :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).