Motorsåg och handhållet

Svärd och kedja, skick bedömning+filning ?

3 inlägg 2824 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärd och kedja, skick bedömning+filning ?

Mikael_E  
#8309 På min HVA 254XP så glappar kedjan i sidled på undersidan av svärdet och det ser ut som att den ena väggen är tunnare än den andra på den sidan. Dags för nytt svärd?
Hur många gånger kan man fila en kedja ungefär innan den är slut?
Och när man filar, hur många "tag" är normalt för att få den skarp? Misstänker att jag filar lite för länge, ca 5-6 "tag". Börjar ta på kedjan...
Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8310 En kedja kan du använda till det är cirka 2 mm kvar på kortaste delen av toppen på skäret om du inte skadat kedjan på annat vis !
om kejdan bara är "träslö" alltså inte sågad sten,grus metall så burkar det räcka ett par (1-3) filtag för att få den vass igen.
ditt svärd låter som det är dags att byta, och när du gör det så tycker jag att du skall byta, 1: drevet innanför kopplingen 2: köp tre nya kedjor 3: ett nytt svärd !!

Om du byter dessa saker samtidigt så kommer dom slitas jämnt med varandra, men spar gärna den gamla svärdet och kedjan ändå, det är bra att ha när man skall såga i skräp tex, jordiga rötter mm ,,,

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8314 Anledningen till att idtt svärd ärslitet enbart på ena sidan har förmodligen med att göra att din kjedja är felslipad. Du har altlså slipat för mycket på ena sidan.
Så köp ett nytt svärd .
Att fila och veta hur många tag man skall ta är ungefär som att säga hur mycket mat du sakll äta för att bli mätt.
Se om du inte kan få tag på ett par begagnade kjedjor och börja fila. gå sedan till din lokale sågförsäljare o snacka med de. Att fråga är den vises sak .

En god grund regel är att byta svärd efter 3 kjedjor samt att vända svärdet efter varje dags slut. När du ändå blåser rent sågen på kvällen så vänder du på svärdet.

Drivrulle och svärd brukar bytas ungefär samtidgt och på var 3 drivruller skall även nållager bytas.

Kolla även när du ändåmonterar nållagret hur det är ställt med olje pumpen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).