Motorsåg och handhållet

Vegetabilisk kedjeolja

10 inlägg 4777 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vegetabilisk kedjeolja

Dodger  
#105895 Har en gammal 238 som har en klisterdekal "endast vegetabilisk olja". Enligt uppgift så ska Korsnäs tydligen ha låtit bygga om oljepumparna på en del maskiner och använt dem som "testmaskiner" med vegetabilisk kedjeolja.

Frågan är nu om man kan bygga "tillbaka" oljepumpen och hur man i så fall gör då? är det mer som är ändrat i sågen? vad händer om man helt enkelt tömmer i "vanlig" kedjeolja utan att göra nåt åt pumpen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vegetabilisk kedjeolja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105948 Har för mig att den första vegoljan som kom var så pass blaskig så dom blev tvungna att bygga om dom så att det inte skulle rinna rakt igenom! så jag vet inte hur det går med vanlig olja i den sågen? :roll: men...... mange eller nån annan vet med största sannolikhet!! :mrgreen: 238 är en av mina absoluta favoriter....när det gäller elux maskiner!! :grin: lite väl tunnt främre handtag bara, men annars.......

Användarvisningsbild

Re: Vegetabilisk kedjeolja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105951 Appropå vegolja så har jag precis beställt 60 liter eko100 vinter -27! nån som vet hur den är? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vegetabilisk kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105958 Just detta att de byggdes om var nog inte så alvarligt. det var nog tätning om jag minns rätt som byttes...

Men det funkade inte bättre än dagens veg olja. Fick det stå lite satt det som cement o drogs sönder då det startades upp efter lång vila.
Det är ju möjligt den bara har klistermärke för syns skull... Inte ovanligt...

Användarvisningsbild

Re: Vegetabilisk kedjeolja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105962 Vet du mange nåt om eko100? jag kör till 90% arborol....men tänkte nu till vintern köra med "vanlig" olja! arborolen blir lite "halvjobbig" pga bla glykolinblandning på vintern! senaste vanliga mineralolja jag testat är Oregon o clingtex......jösses vilket skit!!!! kanske inte funktionsmässigt direkt..... men lukten!!! :surp: luktar riktigt gammal transmissions olja(boggielådsolja mm) måste vara den sämsta tänkbara olja dom hittat dom hällt i dom dunkarna.....jag vägrar att köra på Oregon o clingtex mera!! :sad: är ingen stort fan av vegoljor....men eko100 har jag hört en del gott om så.....den är 97% rapsolja! den jag beställt ska ju vara rinnande till - 27....det är just den egenskapen jag är ute efter!! bästa mineraloljan jag provat är OK's på 20L och stihl's på 10L.......... men....dom blir ju som bekant seeeeeeeeeeega som tusan när det blir "myggfritt" ute!!!

Användarvisningsbild

Re: Vegetabilisk kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105969 Scandia oils EP vinter är nog den bästa såg oljan jag provat vintertid.
Samma som vanlig EP fast mer rinnande...
Ingen återvinnings olja, nån av dem...

Har inte provat Eco100...

http://www.eko100.com/

Avatar Fallback

Re: Vegetabilisk kedjeolja

Dodger  
#105982 bl.a. en fjäder och kula i oljepumpen hörde jag talas om av den tidigare lokale motorsågsmekanikern (som tyvärr inte längre finns kvar) just för att oljan var så blaskig som just huggarn skrev. Frågan är om det går att bygga tbx eller om det är enklast att bara byta till en "vanlig" oljepump?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vegetabilisk kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106014 Det begriper jag inte riktigt vad det skulle vara för kula i 238's oljepump...

Det går nog även om den är "ombyggd" skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Vegetabilisk kedjeolja

nagasadow13  
#109190 Jag var helt ovetande om användning av vegetabilisk olja med motorsåg!!

Användarvisningsbild

Re: Vegetabilisk kedjeolja

Skogshuggarn  
#109199
Huggarn skrev: bästa mineraloljan jag provat är OK's på 20L och stihl's på 10L.......... men....dom blir ju som bekant seeeeeeeeeeega som tusan när det blir "myggfritt" ute!!!


Då har du mest troligt någon "åretruntolja" på ca 100-125 CsT.
Skifta därför till en som är anpassad för vinterbruk,,,, svårare än så brukar det inte vara.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).