Motorsåg och handhållet

Borrmaskin för att borra dymlingshål?!

19 inlägg 18488 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Borrmaskin för att borra dymlingshål?!

skogsmullenn  
#105336Goddagens

Letar efter en borrmaskin som klarar av att göra dymlingshål, det enda kravet är väl att den ska orka med och att handtagen är utformade som exempelvis denna.http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/v ... 013br.html

Har provkört en makita i liknande den på bilden (kanske är exakt en sådan, eller en föregående modell som liknande den?), det är dock den enda jag provat på....

dock så ser jag att kapaciteten uppgår till 36 mm, räcker det om man ska timmra i 5 eller 6 "? eller måste man köpa en större maskin för detta ändamål? tycker 36 mm låter lite väl lite, speciellt åt 6 " block, eller?

kanske blev lite väl många frågor nu, men är i akut behov av en borrmaskin som lämpar sig åt detta ändamål :mrgreen:

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Borrmaskin för att borra dymlingshål?!

Robertberg  
#105347Får du inga svar här så gå till din verktygsförsäljare, h*n lär ju veta vad som finns på marknaden!

Nonkan  
#105350Brukar man inte använda hålsåg om hålen är större än 36 mm?

skogsmullenn  
Nonkan skrev:Brukar man inte använda hålsåg om hålen är större än 36 mm?

Vet inte, har nog aldrig gått över 36 mm när jag borrat dymlingshål tidigare när du säger det, med eldriven borr då. Handnavaren finns ju alltid i värsta fall, men hade varit skoj med nåt modernare :grin:

Men med hålsåg, finns de nån "spiral" då som transporterar upp material i hålet?

TS

mannen  
#105354HUr mycket får maskinen kosta? Det fanns ju två stycken Bosch på sidan du länkade till men dom ligger ju både ett och två snäpp uppåt i pris.

skogsmullenn  
#105355runt 4000 kan jag tänka mig lägga ut, men är ju svårt att säga nåt absolut maxpris då man inte har så stor koll på dessa maskiner (=

36 mm som dymling, är de för lite för 5" och 6" timmer, eller "räcker" det?

:)

TS
Användarvisningsbild

totte  
#105357Skulle nog säga att du borde satsa på den här istället: http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... ional.html

En bit dyrare, men nästan dubbla effekten och lägre varvtal, lågt varv är vad man skall ha för grova träborr. Och med den höga effekten så belastar du inte motorn alls så hårt = längre livslängd. Om du skall borra mycket så låt det hellre svida lite i plånboken, annars är det risk att du får lägga ut mer pengar efter ett tag. Inget fel på Makita, men den känns helt enkelt för liten, man skall inte ligga på maskinens maxkapacitet när man skall borra en hel del och det blir rätt många meter hål i en timmerstuga.

Tänk också på att det är en sak att borra en tvåtumsplanka, en helt annan sak belastningsmässigt att borra 6"-timmer. Det går tungt utav attan när det kommit ner en bit.

En annan fördel med den här är att den har växel = mer allround.

En nackdel prismässigt: Du måste lägga ut nån femhundring på chuck och chuckdorn, det verkar inte ingå. Å andra sidan är det mycket bra att ha morsekona den blir mycket mer universal på det viset.

Användarvisningsbild

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105362när jag skulle köpa "timmrings utrustning" frågade jag ett timmrings proffs vad jag skulle köpa för grejor! han rekommenderade Dewalt dw 130 (tror min heter dw 130-qs) och 38mm c.i.fall borr! http://www.cifall.se det var den bästa kombon han hade haft sa han!....så det köpte jag! har förvisso inte blivit många hål borrade...men ändå!! :grin: detta är ca 6 år sen, så om dw 130 finns nu,vet jag inte!? borde ju finnas nån motsvarande!

precis som Totte skriver så ska det vara en lågvarvig borr! dw 130 varvar max 450 varv/min!

Användarvisningsbild

totte  
#105368DW 130 är enligt DeWalts hemsida "discontinued", dvs den tillverkas inte längre.

skogsmullenn  
#105369Okay, tackar för svar!

Den du länkade till totte såg fin ut, ska definitivt kika närmare på den om den nu är betydligt bättre lämpad för arbetet!! (=

TS
Användarvisningsbild

totte  
#105454Hör av dig vad det blir, vi kommer att vara nyfikna förstås!

Robertberg  
#105468Här är några andra alternativ!

Makita 245$
http://www.tylertool.com/mads1sphadr.html

Milwaukee 218$
http://www.tylertool.com/mi1612incodr.html

Tillkommer frakt och tull.

Dessa är ju amerikanska och således 110/120 volt, kan ju vara ett problem om man inte enkelt kan ändra det, alternativt köra med en trafo.

Elfving  
#105474En vild idé:

Svetsa fast 1/2" hylsfäste på navarn och använd elektrisk mutterdragare... Vridmoment och varvtal passar ganska bra. Billigt blir det också om du redan äger en mutterdragare, kanske värre att behöva modifiera navarn.

Användarvisningsbild

Bax  
#105492Är den som Totte länkade till reversibel?
En polare har en Makita, jag vet inte om det är den i länken, men han säger att det är guld att kunna backa ibland, och han gör det bara genom att trycka på andra sidan av strömbrytaren.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#105497Kompisen som timrar har makitan och ci fall borrar och är väldigt nöjd med det :)

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).