Motorsåg och handhållet

Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

10 inlägg 4624 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

Rottadoren  
#105274 Är det någon av er som upplevt problem med råttor/möss i samband med vegetabilisk kedjeolja?

Upptäckte till min fasa igår att mössen ätit sig in i min dunk med vegetabilisk kedjeolja och en har till och med drunknat i oljan. Mössen har även gett sig på oljelocket till motorsågen.

Är det fler som upplevt detta problem? Jag går nu över till vanlig kedjeolja istället för vegetabilisk olja.

Tacksam för svar, fundering, tips på lösningar och annat.

Om det är ett vanligt problem hoppas jag att fler får upp ögonen för problemet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

Nonkan  
#105278 Inte helt ovanligt vintertid tyvärr, och förståeligt. Oljan är oerhört energirik, så det är bra mat på vintern för möss. På sommaren är det lättare att få tag i annan mat. Det är en av nackdelarna med att vara miljövänlig, men jag tycker ändå fördelarna överväger om du sågar mycket.

Hänga upp dunken? Skaffa katt?

Mössen gillar även primerblåsorna på röj/motorsågar och gräsklippare. Där kan det hjälpa om man täcker över blåsorna med kraftig aluminiumfolie.

Avatar Fallback

Re: Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105279 Det har vi råkat ut för också. Bara att se till inför vintern att de inte kommer åt oljan.
Har sett möss som slickat på sågen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

Bengt.Svensson  
#105280 Läste en notis i en tidning för några år sedan. Det var en man som gömt sin såg i skogen över natten, när han kom tillbaka morgonen efter så var sågen borta. Han hämtade sin reservsåg och fortsatte arbetet. Efter ett tag hittade han sågen som var väldigt demolerad. En "expert" kom fram till att det var en björn som känt lukten av kedjeoljan (av raps e.d.) och försökte komma åt den.

Det stod i tidningen så man vet ju inte om det är sant eller sägen... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

Rottadoren  
#105297 Hmmm, tror jag skall slippa björnarna iaf.
Däremot så mottas tips om aluminiumfolie och andra råd för att hålla mössen borta från verktygen med stor tacksamhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105510 Jag har också fått gnag på oljetanklock. Jag använder numera Arborol och har hittills inte haft problem. Men de har inte varit exponerade för möss i samma utsträckning ännu.

Användarvisningsbild

Re: Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

Rottadoren  
#108733
Nonkan skrev:...Mössen gillar även primerblåsorna på röj/motorsågar och gräsklippare. Där kan det hjälpa om man täcker över blåsorna med kraftig aluminiumfolie.


Kan bekräfta att primerblåorna också verkar vara intressanta.
Klädde in både såg och röjsåg med aluminiumfolie men såg att folien fallit av röjsågen. Då såg jag även att primerblåsan nu blivit av med sin topp.

Funderar just nu på hur man skall kunna kombinera katt och våra hundar på ett bra sätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108741 När jag tog på mig huggarhjälmen en gång så började det rinna olja om ena örat, givetvis drog man paraleller till Samira i Södertälje som det började rinna olja ur kroppen på, jag trodde givetvis att det hänt något stort, och att detta var början på ett annat liv. ^:)^

Men inte tusan hade något mirakel skett, det var oljetätnigen i Peltorlurarna som var musäten, och i ivern hade dom smakat på Husqvarnalurarna också, men där fanns bara skumgummi i tätningen.

Användarvisningsbild

Re: Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

Rottadoren  
#109729
D Brown skrev:När jag tog på mig huggarhjälmen en gång så började det rinna olja om ena örat, givetvis drog man paraleller till Samira i Södertälje som det började rinna olja ur kroppen på, jag trodde givetvis att det hänt något stort, och att detta var början på ett annat liv. ^:)^
...


Vilken besvikelse det måste ha varit att konstatera att inget gudomligt hade hänt!
Jag hade definitivt hållt på historien om att jag blivigt helig...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med vegetabilisk kedjeolja -möss

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109741 "Upptäckte till min fasa igår att mössen ätit sig in i min dunk med vegetabilisk kedjeolja och en har till och med drunknat i oljan"

Det har jag oxå varit med om. 3st stora feta råttor tillsammans med en rejäl knippe löv låg det i dunken. Luktade faro oxå...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).