Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 104541 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106753 hehehe :)
Ja vi får se vad som händer, har en gubbe i byn som testat den och den höll för honom, han brukar vilja prova mina trimmade sågar när han får chansen och jag gråter lite inombords varje gång för han är så brutal på sågarna,,, typ kastar iväg dom för att se om dom håller (han har inte kastat mina sågar) :)
En riktig sköning är han !!!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

New holland patu  
#106760 Vad jag förstår finns dom inte att köpa ännu, det finns väl en anledning till det isåfall.

Jag kan gå förbi utv. avdelningen på måndag och kolla status......

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106762 ja...vi får se!! precis som du säger KIPP så är det 346/260 vikt man använder/behöver använda 9ggr av 10! därför köpte jag 346an för att prova mot dolmar 5000! och jag blev riktigt besviken på kvaliteten....även om jag hade det på "känn", behöver inte skriva hur "bra" den funkade igen...har skrivit det förrut! förutom dåligt "vrid" jämfört med både 260 o 261 så gick den bra å så....skön att köra...men hållbarhet???? jisses!! månde jag vara bortskämmd med 361 kvalitet men ändå!!?? jag kanske fick ett måndagsex? men jag börjar tvivla på det då min kollega kör heltid med 2153 0 346NE.......o MINST 2 av 4 sågar ligger på "bänken" för jämmnan!!! själv minns jag inte när jag hade en stihl på "bänken" senast!!?? :roll: tycker allvarligt talat(jag menar det verkligen) att det är synd att ett så pass anrikt o "stort" märke framför allt här i sverige som Husqvarna är,inte kan prestera bättre kvalitetsmässigt! dom kanske kan....men verkar inte vilja!!? tror dom fokuserat lite för mycket på "slimmad sågkropp", mm mm! kanske finns en gräns vad som går att kombinera med bibehållen kvalitet.......tja...helt uppenbarligen är det så!! man kan inte "skala" av vad som helst tydligen!!

261 tycker jag personligen är precis lika smidig som 346 vid kvistning mm oavsett vad "spec" säger! jag hugger nästan till 100% grov tall o björk! och ser tydligt att jag hugger mer med 261 än 346an! dessutom med minskad bränsleåtgång?? :roll: 3 normala frötallar högg jag i snitt på en tank med 346...nu hugger jag i snitt 4! på småträd o grankvistning kan kan 346 möjligen vara lika produktiv!

men vi tar nya tag å hoppas på dom nya sågarna från hva!!....men.....jag citerar än en gång stefan sauk!! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

New holland patu  
#106764 Man kanske skulle testa en stihl nästa gång då. Dom verkar "ha råd" med dyrare lösningar och material många gånger när man plocka isär grejorna. Använder tex PA66 i plastkåpor etc. Hva PA6 uteslutande. PA66 är bättre men dyrare...

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106765 o för att fjäska för mange lite så måste jag slå ett STORT slag för Dolmar sågarna!! kvalitetsmässigt i klass med stihl!(nästan) men den 5000 jag hade "gick bort" pga att den hade wire till gasen i stället för länkage som hva o stihl.! det kom kåda o annat skit på wiren så det blev gashäng ibland....inte roligt!! :???: förutom det en kalassåg!! hoppas dom fixat det nu!? då kan jag tänka mig en ny Dolmar! :P min 2153/346 kollega testade min 5000 en vecka.....han slog sitt "stock per dag" rekord med min 5000...vid 55 års ålder!!....bara så ni vet!! :mrgreen: (han har huggit i 40 år.....minst)

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106766 jag har bara provat en 261:a och tyckte den tvekade lite på gasen mot den 346NE jag hade tillhands då men det var rätt ny så den kanske behövde lite mer inkörning !
I övrigt kändes den avvibrerad och fin, skall kolla om jag kan testa den igen när den är inkörd :)

Att du haft sånna problem med 346/2153 ?
Var det lika med gamla 346 ??
Huggaren som jag pratade om som testa 560;n har en 346NE som han kört en säsong med nu utan problem och han är elak på sågarna innan denna hade han den gamla och jobbade med i ett gäng år utan nå större olyckor förutom vanlig service, dock tvärdog den efter en liten bränsle olycka, ren 95oktan var tydligen för mycket för den stackarn :P

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

moonboots  
#106808 jag vill ha en såg med bättre ös, tror ni att 555/562 går att trimma lätt eller ska ja skaffa en 359/357 inann dessa försviner?

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

New holland patu  
#106809 Det är nog enklare att trimma den konventionella sågen. X torq är mer komplicerad och kräver nog mer kunskap av "trimmaren".

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106813
New holland patu skrev:"Jag tror inte ett smack på miljöfläkts motorerna av många goda anledningar, främst för att det arbetar mot tvåtakts principen i sig självt. Ingen bra ide om man ser på historiken av motorer i allmänet.
Bränsle krävs för att det ska vara nåt som expanderar! Komprimerad luft expanderar inte mycket mer än ursprunglig volym. I alla tider har luft läckage ställt till gissel, nu får de en egen ingång o anses vara hur bra som helst......"

Tro inte du har riktig koll på hur tekniken funkar, men mer som kan strula är det helt klart.

Det är lagkrav som driver utvecklingen av miljövänligare motorer, det är ju inte Husqvarna. 2 taktsmotorerna är riktiga miljöbovar så det ligger i tiden att sätta press på tillverkarna.

Lag krav... Konsumtions sågarna förbjudas, vilka de säljs mest av...
De ställer oerhörda krav på vissa ställen, men i varuhus finns inga alls!

Du kan ha rätt i att jag inte har koll på hur det är tänkt att fungera, men jag har sett och ser hur det fungerar...

Om de nu menar allvar med detta med miljötänk så borde de lägga tvåtakt på hyllan o satsa på nåt som det finns chans att verkligen göra nåt vettigt av.

Kruxet är att tvåtakt är lämpligast.
Lite vikt, få rörliga delar i förhållande till kraft...
Men tullar man på dessa principer blir det annat...
Det måste vara nåt som ger kraft. Luft ger inte mycket..

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106815
Huggarn skrev:o för att fjäska för mange lite så måste jag slå ett STORT slag för Dolmar sågarna!! kvalitetsmässigt i klass med stihl!(nästan) men den 5000 jag hade "gick bort" pga att den hade wire till gasen i stället för länkage som hva o stihl.! det kom kåda o annat skit på wiren så det blev gashäng ibland....inte roligt!! :???: förutom det en kalassåg!! hoppas dom fixat det nu!? då kan jag tänka mig en ny Dolmar! :P min 2153/346 kollega testade min 5000 en vecka.....han slog sitt "stock per dag" rekord med min 5000...vid 55 års ålder!!....bara så ni vet!! :mrgreen: (han har huggit i 40 år.....minst)


Tyvärr blir det nog vajer fram över med på 5000 serien.
Har dock inte haft nån vajer som krånglat här än.
Jag ger dem en dust silikon innan de går ut, kanske det har betydelse?
De håller förvånansvärt bra... Bra tryck i dem med även utan skruvande!

Helt klart min favorit under 60cc.

Nån storsäljare är det konstigt nog inte trots allt snack om att man vill ha bra grejer som håller...

Om nån tror man blir miljonär på detta har de fel, detta jag sysslar med är mer hobby än nåt annat

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106816 Mange hur har dina 7900 hållt ihop som du sålt ?

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106818 En vedhanlare passerade 1500 fast meter ved med sin, utan att varit här en enda gång med den!
Ett startsnöre, skärutrustning, inget annat!
Helt otrolig såg o gå!

Jag tappade en av traktorn o körde över den. Det blev lite kåpor men inget alvarligt.

Det är ungefär vad jag fått skruva på dem så jag kan inte säga annat än att de går kanon!
Lite irriterande att man inte får hit dem o kan titta på dem, men de kommer väl nån gång...
Senast redigerad av Mange sön 14 nov 2010, 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106819 Men dessa två är de jag sålt, har inte tagit hem några andra, ser ingen vits i det...

Senaste sågen jag fick nu heter 5105, gillar inte denna kärring starten, tycker dekompressions ventil är bättre....
Men funkar det o håller så varför inte???

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106825 Ok det låter ju toppen det :)

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106833
Mange skrev:
New holland patu skrev:"Jag tror inte ett smack på miljöfläkts motorerna av många goda anledningar, främst för att det arbetar mot tvåtakts principen i sig självt. Ingen bra ide om man ser på historiken av motorer i allmänet.
Bränsle krävs för att det ska vara nåt som expanderar! Komprimerad luft expanderar inte mycket mer än ursprunglig volym. I alla tider har luft läckage ställt till gissel, nu får de en egen ingång o anses vara hur bra som helst......"

Tro inte du har riktig koll på hur tekniken funkar, men mer som kan strula är det helt klart.

Det är lagkrav som driver utvecklingen av miljövänligare motorer, det är ju inte Husqvarna. 2 taktsmotorerna är riktiga miljöbovar så det ligger i tiden att sätta press på tillverkarna.

Lag krav... Konsumtions sågarna förbjudas, vilka de säljs mest av...
De ställer oerhörda krav på vissa ställen, men i varuhus finns inga alls!

Du kan ha rätt i att jag inte har koll på hur det är tänkt att fungera, men jag har sett och ser hur det fungerar...

Om de nu menar allvar med detta med miljötänk så borde de lägga tvåtakt på hyllan o satsa på nåt som det finns chans att verkligen göra nåt vettigt av.

Kruxet är att tvåtakt är lämpligast.
Lite vikt, få rörliga delar i förhållande till kraft...
Men tullar man på dessa principer blir det annat...
Det måste vara nåt som ger kraft. Luft ger inte mycket..


Och vilken motortyp skulle det vara? Diesel kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).