Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 104809 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

New holland patu  
#106688 Den nya motortrkniken "x torq" väger mer, tyngre kolv, 2 insug mm. Det är i stort sett tekniskt omöjligt att göra den lättare än den konventionella sågen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106691
New holland patu skrev:Den nya motortrkniken "x torq" väger mer, tyngre kolv, 2 insug mm. Det är i stort sett tekniskt omöjligt att göra den lättare än den konventionella sågen.


Men de har ju samtidigt blivit starkare. Jag tror nog man kan göra en mindre såg med den nya tekniken också även om vikt/effekt förhållandet blir sämre än med den vanliga 2-taktsmotorn.

Jag får be om ursäkt om jag missförstått att det är 550 som ersätter 346:an och inte 555. Men mitt resonemang om viktutvecklingen kanske kvarstår ändå.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106694 Det jag hört om nya 346(550) är att den skall vara lättare och starkare än 346 lyckas dom med det så är ju toppen men det återstår att se :)

Jag har en jämnförelse test mellan dessa nya sågar 560/562 där den jänmförs mot 357/361/362 och den vinner på samtliga punkter som testas ,, vikt/effekt vibrationer med mera ,,,, kan tyvärr inte posta testen den men den ser väldigt bra ut och om det stämmer när den kommer ut till alla vanliga huggare så kommer det att bli en grymt bra såg och dom jag vet som testat den praktiskt skall köpa en så fort den kommer ut !!!
Längtar själv som tusan att få testa den :P

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106697 Äähhh.....kom igen nu KIPP!! klart du kan posta den testen!! du kan ju inte säga så där utan att posta testen förstår du väl!! :lol: ......inte på det här forumet!! :mrgreen:

Dessa nya husqvarnor är jag nog inte så super intresserad av.......trots dom fina spec som finns "på papper" möjligen den ev kommande 550n!

sas det nåt i testen ang materialval mm på enskilda smådetaljer som sammantaget ger en "dependable" såg?

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

New holland patu  
#106701 Problemet med xtorq var tidigare att man fick en motorkaraktär med effekttoppen tidigt i registret, detta upplevdes negativt vid kvistning. Men maxmomentet blev högt. Men det var några år sedan jag arbetade med detta så dom kanske har löst det nu. Det var också svårare att få det att funka på mindre sågar, det är därför man började med 575.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106705 Då är ju den testen bättre än de uppgifter HVA själv lämnat ut!?!
Mycket ovanligt...

Jag har en 575. Den är inte starkare eller snabbare än 372. Jag har testat några stycken till o inte upplevt dem bättre på något vis, snarare sämre..

Jag tror inte ett smack på miljöfläkts motorerna av många goda anledningar, främst för att det arbetar mot tvåtakts principen i sig självt. Ingen bra ide om man ser på historiken av motorer i allmänet.
Bränsle krävs för att det ska vara nåt som expanderar! Komprimerad luft expanderar inte mycket mer än ursprunglig volym. I alla tider har luft läckage ställt till gissel, nu får de en egen ingång o anses vara hur bra som helst......

Att de med moderna material bygger fina miljömaskiner med motor kapacitet som ibland är sämre än 60-70'talare är förvånande...
Inte att de görs, utan att det säljs!
Det borde gå och görs betydligt bättre maskiner.

Såg ska funka og gå ordentligt.
Att det numera är accepterat att serva för tusenlappar flera gånger om året (skärutrustning ej inräknat) är oxå förvånande. För några år sen hade de sågarna slängt och gjorts om eller utgått.

Andra tider nu....
Miljö kan bättre tjänas på andra enklare och billigare sätt.

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

New holland patu  
#106708 "Jag tror inte ett smack på miljöfläkts motorerna av många goda anledningar, främst för att det arbetar mot tvåtakts principen i sig självt. Ingen bra ide om man ser på historiken av motorer i allmänet.
Bränsle krävs för att det ska vara nåt som expanderar! Komprimerad luft expanderar inte mycket mer än ursprunglig volym. I alla tider har luft läckage ställt till gissel, nu får de en egen ingång o anses vara hur bra som helst......"

Tro inte du har riktig koll på hur tekniken funkar, men mer som kan strula är det helt klart.

Det är lagkrav som driver utvecklingen av miljövänligare motorer, det är ju inte Husqvarna. 2 taktsmotorerna är riktiga miljöbovar så det ligger i tiden att sätta press på tillverkarna.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106730 Jag vet Huggarn men jag kan inte ,,,, men jag vill vill vill ,,,,, men det skulle vara sista gången jag får en tjyvkik :(

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106736 Ang pålitlighet så lär vi alla få se med dom här nya sågarna :S
Gillar dom gamla bra jag :)

håller med om det är mer spännande med 550 vilket är storleken jag helst kör med !!

560xp hade bättre vikt/effekt än både 357xp ms361 ms362 så det är ju bra får man säga för båda stihl sågarna är (tyvärr) väldigt bra !!!

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106738 Dom har en sak som jag är lite frågande till om det kommer ge problem och det är infästningen utav avvibreringen mellan handtag och cylinder, fjärdern sitter i ett litet stag från handtaget och sen till cylindern och inte direkt från handtaget ,,, känns som det kan bli mycket belastning på den delen fjädern sitter i !!

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

New holland patu  
#106739 Vad finns info om 560 och 555?

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106741 560xp 5,4kg 3,5kw

ms362 5,9kg 3,4kw

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

New holland patu  
#106748
swe#kipp skrev:560xp 5,4kg 3,5kw

ms362 5,9kg 3,4kw


Var har du läst om 560 XP?

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106751 På arboristsite.com

555 kommer ersätta 359

560/562 kommer ersätta 357

Det som skiljer dom åt är litet fäste på 560 och stort fäste och kanske en annan oljepump på 562 (den väger lite mer med)
Misstänker att det blir vanligast med 560 här hemma eftersom vi mest kör med .325 kedjor och lilla fästet är vanligast här, den med stora kommer nog att bli poppis i usa där dom gillar att köra långa svärd på sånna här sågar 24" är inte ovanligt :P

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106752
swe#kipp skrev:560xp 5,4kg 3,5kw

ms362 5,9kg 3,4kw



Om detta stämmer i "verkligheten" så är det ju jäkligt bra av hva!(det där tog emot nåt oerhört att säga :wink: )

om detta verkligen stämmer ? i så fall...var i hela friden har dom tagit ett halvt kilo........ETT HALVT KILO!!!!!!!!!!! utan att tumma på kvalitet/material????????????? :shock:

Jag skiter i effekten!! för en "lätt dragster" kan nog vilken "stor" sågtillverkare som helst bygga....men det ska hålla mer än två veckor också...innan man får slänga upp skiten på verkstadsbänken!! :grin:

men allt detta återstår ju som sagt att se!! vad 361 o 362 går för vet jag!!......pansarvagn med klös är ordet!

jag hoppas för er "kvarnaåkare" att hva har lyckats med nåt liknande!! :smile: men............ hur va det han sa nu igen..stefan sauk?....."jag är skeptisk" :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).