Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 104595 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143894
obantteg skrev:Väljer man inte hellre då en 70-kubikare?

Misstänker att liksom 357an var en kompromiss mellan 346 och 372, är 562 en kompromiss mellan 550 och 576.

Alltså ingen såg jag skulle köpa, men jag kan förstå att man vill köpa en såg istället för två.

Helt i samförstånd här!

Nån fäll såg är 560 inte! Den blir för varm o kommer inte o hålla i längden, samma med andra sågar av samma konfiguration. 357 lika dan't...

Ska man ha fäll såg får man får upp i kubik om det ska hålla o vara nåt så när ekonomiskt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mangelu  
#143959 Vi har ju lite klenare dimensioner här uppe, men för mig räcker den mer än väl även om jag hänger på 18". Om den börjar gå varm så får man väl omvärdera. Tror iofs inte att det kommer att ske.

Har du testat sågen, och då menar jag på riktigt i skogen Mange ?

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Robertberg  
#143964 Tror snarare det är "principen" jag och Mange är ense om, hellre ha en 50cc och en 70 cc. Då 60 cc är för stort för att kvista med och för litet att fälla med.

Då kan man såklart motargumentera med att 560 är snarlik 346. Men vi vet ju inte hur 560ns lillebror kommer bli, så det haltar lite enligt mig.

Jag misstror inte dem som säger att 560 är en bra såg, men jag ser inte riktigt användningsområdet för den sågen hemma hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

totte  
#143971 Den här diskussionen är väl just nu en bra illustration varför det finns sågar i alla olika kubikklasser. Vi har så olika behov, olika skog, olika slags arbeten och dessutom så olika sätt att arbeta.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143977 Jag har inte testat i skogen, men den blev ruggit varm på tio trillor i klen, grön björk.
Detta med 13"....
Tillräckligt för mig för att förstå att med 15" / 18" i hårt träslag inte skulle få den att gå svalare så vida det inte bara blev skär.

Det jag menar är sågens konfiguration och tilltänkta användning.
Att få en såg att bli perfekt till både fällning och kvistning i alla träslag o dimensioner är inte lätt.
Lägg sedan till användare så blir det omöjligt.
En kvistningssåg är inte konfigurerad som fällsåg o tvärt om.
Allround sågarna är en kompromiss av bägge typer.
I norr kanske det är för stort, men i lite grövre skog kommer nog 60cc bra till pass till kvistning.
Inte många modeller under 60cc som håller i grov löv även om det är en fällsåg som kapar o fäller.

Jodå, det har funnits mindre frisklufts maskiner ett tag ju. Titta på 455/460, 235/236/240 till exempel..

Jag tror inte denna 560 ersätter 346, snarare 357.
562 bör väl ersätta 365. Har svårt o tänka mig den presterar som 372 eller håller lika bra.

Problemet på senare tid är ju mer i hållbarhet än prestation. I detta ligger ju värme problemet.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144095 Husqvarna 555xp:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mangelu  
#144098 Helt rätt som ni säger, det är mycket som spelar in i valet av såg. Olika tycke och smak.
Jag säger absolut inte att ni har fel. För mig funkar den klockrent (än så länge).
Sen får vi hoppas att du har fel om varmgången Mange.
Jag lovar att höra av mig om det blir några problem framöver.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144119 Jag har inte mycket förtoende för denna motor typ. Det visar sig ha kostat en del samt inte visat sig förbättra sågarna mycket.
Nu pratar jag inte bara om ett märke, utan generellt om motortyp.

Jag hoppas jag har fel, och att dessa funkar, för annars blir det inte kul för någon.

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggis  
#144163 Jag går och hugger med 576, det är ett jävla as till såg, slö och otymplig. Men underbart avvibrerad, därför kör jag med skiten. Jag vill ha tillbaka 372, fast modern. Den står där och hånar mig med sina kassa kontakter.

Jag avvaktar gällande 560, den är tyngre än 357 och jag kan inte gå och röja med en sådan såg om det skulle kärva. Jag vill se 560 i grov ek/bok med 18 tum, matchar den 372 blir det ett köp. Har lite kollegor som ska gå över till det systemet och köra 3/8, får se vad dom har att säga.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144183 Det skulle nog då passa bättre med 562. Den ska vara mer fäll såg än kvistnings såg så vitt jag förstått.

Att den ska matcha 372 betvivlar jag starkt!

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mangelu  
#144414 562:an har bara större luftfilter och stora svärdsinfästningen. Motormässigt är det ingen skillnad. Tror att det blir fel att jämföra 560:n med 372:an, det skiljer ju trots allt 10kubik. Men jag tror inte att den är långt efter.

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

NittaNisse  
#144468 Provkört nya husan på våran skogsdag,,, grymt rapp svarar verkligen dirket och smidig design av motorhuset på den.. enda saken jag inte gillade med den va primerpumphelvetet som dom satt dit....

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144517 Den är nog tvungen...

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144521
Mange skrev:Den är nog tvungen...


Tvungen med vad?

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144532 Att ha Primer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).