Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 104284 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105799
knaggen skrev:Och dom kriterierna har husqvarna misslyckats på sedan gamla 242xp och 254xp
och för att få upp kedje hastighen så kör jag med 3/8 då närmar man sig runt 30ms/sec
och det istället för att sätt på 8 kuggars.


Hur kommer det sig att kejdehastigheten blir högre med 3/8? Större drev??

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105800
knaggen skrev:. . . och för att få upp kedje hastighen så kör jag med 3/8 då närmar man sig runt 30ms/sec
och det istället för att sätt på 8 kuggars.

Det blir ju inte någon större skillnad på de två metoderna. Att byta från 0,325 till 3/8 och behålla antalet kugg ger en ökning av kedjehastigheten med 15,4%, att byta från 7 till 8 kuggar (oavsett om det är 0,325 eller 3/8) ger en ökning med 14,3%. Om du börjar med 25 m/s (vilket du får med 13000 varv och 0,325/7 kugg) så ökar det till 28,9 m/s resp 28,6 m/s med de båda metoderna.

@Ekhaga: Kedjehastigheten = Delningen * 2* Antal kugg * Varvtalet
Sen får man multiplicera med lite 0,0254 och dela med 60 om man räknar delningen i tum och varvtalet i rpm. Således ju större delning desto fortare går kedjan vid samma varv och antal kugg.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105803 Tack för förklaringen. Känner mig lite dum att jag inte fattade det direkt.

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

axwell  
#105823
th skrev:
knaggen skrev:. . . och för att få upp kedje hastighen så kör jag med 3/8 då närmar man sig runt 30ms/sec
och det istället för att sätt på 8 kuggars.

Det blir ju inte någon större skillnad på de två metoderna. Att byta från 0,325 till 3/8 och behålla antalet kugg ger en ökning av kedjehastigheten med 15,4%, att byta från 7 till 8 kuggar (oavsett om det är 0,325 eller 3/8) ger en ökning med 14,3%. Om du börjar med 25 m/s (vilket du får med 13000 varv och 0,325/7 kugg) så ökar det till 28,9 m/s resp 28,6 m/s med de båda metoderna.

@Ekhaga: Kedjehastigheten = Delningen * 2* Antal kugg * Varvtalet
Sen får man multiplicera med lite 0,0254 och dela med 60 om man räknar delningen i tum och varvtalet i rpm. Således ju större delning desto fortare går kedjan vid samma varv och antal kugg.


Å andra sidan bör väl 3/8 ha högre kedjehastighet för att kompensera längre avstånd mellan skärtänderna.

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

SawTroll  
#105965
axwell skrev:
th skrev:
knaggen skrev:. . . och för att få upp kedje hastighen så kör jag med 3/8 då närmar man sig runt 30ms/sec
och det istället för att sätt på 8 kuggars.

Det blir ju inte någon större skillnad på de två metoderna. Att byta från 0,325 till 3/8 och behålla antalet kugg ger en ökning av kedjehastigheten med 15,4%, att byta från 7 till 8 kuggar (oavsett om det är 0,325 eller 3/8) ger en ökning med 14,3%. Om du börjar med 25 m/s (vilket du får med 13000 varv och 0,325/7 kugg) så ökar det till 28,9 m/s resp 28,6 m/s med de båda metoderna.

@Ekhaga: Kedjehastigheten = Delningen * 2* Antal kugg * Varvtalet
Sen får man multiplicera med lite 0,0254 och dela med 60 om man räknar delningen i tum och varvtalet i rpm. Således ju större delning desto fortare går kedjan vid samma varv och antal kugg.


Å andra sidan bör väl 3/8 ha högre kedjehastighet för att kompensera längre avstånd mellan skärtänderna.


Det er en del av "bildet" - en annen er at .328x8 gir litt høyere hastighet enn 3/8x7, og .325x9 litt høyere enn 3/8x8, forutsatt samme rpm.

Uansett betyr det lite i seg selv, unntatt på meget små kvister, da andre faktorer kommer inn i bildet når du kutter tre - rpm vil ikke lenger være lik...... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105970
SawTroll skrev:
axwell skrev:
th skrev:Det blir ju inte någon större skillnad på de två metoderna. Att byta från 0,325 till 3/8 och behålla antalet kugg ger en ökning av kedjehastigheten med 15,4%, att byta från 7 till 8 kuggar (oavsett om det är 0,325 eller 3/8) ger en ökning med 14,3%. Om du börjar med 25 m/s (vilket du får med 13000 varv och 0,325/7 kugg) så ökar det till 28,9 m/s resp 28,6 m/s med de båda metoderna.

@Ekhaga: Kedjehastigheten = Delningen * 2* Antal kugg * Varvtalet
Sen får man multiplicera med lite 0,0254 och dela med 60 om man räknar delningen i tum och varvtalet i rpm. Således ju större delning desto fortare går kedjan vid samma varv och antal kugg.


Å andra sidan bör väl 3/8 ha högre kedjehastighet för att kompensera längre avstånd mellan skärtänderna.


Det er en del av "bildet" - en annen er at .328x8 gir litt høyere hastighet enn 3/8x7, og .325x9 litt høyere enn 3/8x8, forutsatt samme rpm.

Uansett betyr det lite, unntatt på meget små kvister, da andre faktorer kommer inn i bildet når du kutter tre - rpm vil ikke lenger være lik...... :wink:

Du har tyvärr fel vad gäller kedjehastigheten, det är tvärtom. 3/8-7 kugg går 0,96% fortare än 0,325-8 kugg samt 3/8-8 kugg går 2,6% fortare än 0,325-9 kugg vid samma varvtal.

Eller har du använt en norsk miniräknare? När jag gick i skolan var det en bräda med fem hål för vänstra handens fingrar samt ett snöre att knyta om tummen som minne :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105975 Att det går fortare sämmer nog, TH. Men i retur har du färre tänder i 3/8 delning

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105977 Jo, den här diskussionen om kedjehastighet är ju mest teoretisk (men det kan ju va kul det med) och det är alltid kul med att komma på en norrman som räknat fel :lol: . Sen är det ju faktiskt så att med samma antal kugg på drevet så blir det samma antal tänder per sekund genom stocken oavsett vilken delning man har.

I praktiken är det ju tandens form och hur bra man lyckats fila den för att passa i det träslaget man kör i just då som spelar roll, plus naturligtvis vad det är för kräm i sågen. Jag själv tyckte att det var ett lyft att byta från 95VP till 21LP på 346:an, hade aldrig funderat på att köra en chisel-kedja i 0,325 innan Kipp tipsade om det här på forumet.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105980 prova tex 21bp/bpx eller stihl 25RMC istället! tror du överlag kommer bli nöjdare med den än LP/LPX! i mina ögon är chisel(stihl RSC o Oregon LP/LPX rent skräp prestandamässigt i alla moment utom i 90 graders kapning mot fibrerna! dessutom blir chisel slö mycket fortare!! tex riktskäret....går både fortare o mindre hackigt med RMC än RSC!! bättre precision o finlir i instick...i fällskäret kan man med RMC/BPX "smygköra" ut mot brytmån utan att fastna ........nja.....inte ens vid rotkapning ser jag nån stor fördel med chiselkedja......visst...så länge virket är rent så går det ju skapligt att "kapa"ett tag...men......är 350% säker på att jag får mer gjort med semi-chisel än chisel!!....men visst kan den vara rolig att "leka" med!!

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106012
th skrev:Jo, den här diskussionen om kedjehastighet är ju mest teoretisk (men det kan ju va kul det med) och det är alltid kul med att komma på en norrman som räknat fel :lol: . Sen är det ju faktiskt så att med samma antal kugg på drevet så blir det samma antal tänder per sekund genom stocken oavsett vilken delning man har.


Det är fler tänder/meter i .325 än i 3/8
Likaså är det fler tänder / meter i 1/4 än .325

th skrev:I praktiken är det ju tandens form och hur bra man lyckats fila den för att passa i det träslaget man kör i just då som spelar roll, plus naturligtvis vad det är för kräm i sågen. Jag själv tyckte att det var ett lyft att byta från 95VP till 21LP på 346:an, hade aldrig funderat på att köra en chisel-kedja i 0,325 innan Kipp tipsade om det här på forumet.

Det hade varit ett lyft (Dock något mindre) o byta från 95 till 21BP med fast de är semichisel båda två...
Storlek form, spånutrymme skiljer.

Att anpassa sig är det som skiljer de duktiga och intresserade från mängden, det där lilla extra som gör så mycket...

Chisel är snabbare i kap och en kedja man lätt fastnar för om man är medelduktig eller bättre filare.
För de andra är det klokare med semichisel eftersom dess hörna är mer förlåtande.

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

SawTroll  
#106106
th skrev:Du har tyvärr fel vad gäller kedjehastigheten, det är tvärtom. 3/8-7 kugg går 0,96% fortare än 0,325-8 kugg samt 3/8-8 kugg går 2,6% fortare än 0,325-9 kugg vid samma varvtal.

Eller har du använt en norsk miniräknare? När jag gick i skolan var det en bräda med fem hål för vänstra handens fingrar samt ett snöre att knyta om tummen som minne :grin:


Det du skriver er en vanlig feil, men fortsatt feil - 3/8" kjeder er ikke .375, men .367.

.375 er bare en "oversettelse" av det avrundede tallet 3/8.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106110 Körde faktiskt med 21BP/H25 till en 242:a (och något liknande innan dess till en P49) innan jag skaffade 346:an som kom med 95VP/H30. Har även någon RMC liggandes men den blev jag aldrig riktigt vän med vad gäller filandet även om den är väldigt bra på att hålla skärpan. Kanske dags att prova med 21BP igen och göra en lite mer objektiv jämförelse med 95VP.

För att nu försöka få tillbaka tråden till rätt spår: Vad tror ni det blir för kedja som kommer med de nya modellerna? Fortsätter HVA med pixel som standard?

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

swe#kipp  
#106111 Inte på dom där två tror jag, std .325 och 3/8 tror jag att det blir !

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

SawTroll  
#106115 Her er en pressemelding fra USA; LINK.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106120
SawTroll skrev:
th skrev:Du har tyvärr fel vad gäller kedjehastigheten, det är tvärtom. 3/8-7 kugg går 0,96% fortare än 0,325-8 kugg samt 3/8-8 kugg går 2,6% fortare än 0,325-9 kugg vid samma varvtal.

Eller har du använt en norsk miniräknare? När jag gick i skolan var det en bräda med fem hål för vänstra handens fingrar samt ett snöre att knyta om tummen som minne :grin:


Det du skriver er en vanlig feil, men fortsatt feil - 3/8" kjeder er ikke .375, men .367.

.375 er bare en "oversettelse" av det avrundede tallet 3/8.

Se där, alltid lär man sig något nytt ^:)^ . Lite googlande ger informationen att måttet kommer ifrån att en 100 fots kedja har 1640 DL vilket blir en delning på 0,36585 tum om jag räknat rätt. Är det därför det ibland nämns måttet 0,365 för kedjor?

Om detta stämmer så är det ju faktiskt så att det inte är tvärtom :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).