Sida 2 av 2

Re: Hur byta drev?

Postat: lör 04 nov 2017, 06:22
av Sibiria
totte skrev:
Sibiria skrev:Men jag har stopp i oljeflödet. Om man tömmer tanken på olja, sköljer med diesel och det ändå är blockerat vad gör jag då? Borde ha i gång den i morgon bitti, och jag antar att något hände under sommaren när den stod still länge.


Räcker inte att skölja. Kör sågen med diesel i oljetanken. Har det geggat igen i kanalerna så hjälper det ofta. Har du kört med nån bio-olja?

Jo, alltid bioolja och den stod still några månader innan jag upptäckte det i början av augusti. Kan inte riktigt tro att något var fel när jag körde den på våren men minns inte var och när jag då använde den. Så sannolikt har den kletat igen i någon kanal, och tyvärr har det inte hjälpt att köra med diesel, helt torr i utloppshålet. Har inte vågat blåsa tryckluft för jag minns inte hur allt är uppbyggt där inne, vad kan man göra utan att göra fel?

Re: Hur byta drev?

Postat: tor 09 nov 2017, 18:59
av lars11
en kommentar om kolvstopp när man inte får lös muttern: Jag brukar pillra in en decimeter startsnöre i tändstifthålet och sedan dra försiktigt tills den lossnar, tänk på att den är "felgängad" så medsols för att lossa muttern på vevaxeln.
Det är klart att det kan bli nåt problem om kolven bär snett och man måste dra för kung och fosterland men jag tycker att ett mjukt snöre bör vara väldigt riskfritt som kolvstopp iaf.

Re: Hur byta drev?

Postat: fre 10 nov 2017, 22:49
av totte
När man absolut behöver stopp är snöre det absolut bästa och skonsammaste. Mycket Viktigt: Kolven skall vara minst halvvägs upp när man matar i snöret, annar finns risken att man matar ut det i en port, där det sen kan bli avklippt och rasa ner i vevhuset och det blir inte alls bra det.