Motorsåg och handhållet

Husqvarna 288xp

14 inlägg 6809 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 288xp

Gustav-vasa  
#104735 Har köpt en Husqvarna 288xp för att fälla övergrova träd. Är det nån som vet om det är en bra såg till det? Sågen har inte andvänds mycket, syns på färg och väldigt lite skav . Ett fel på den är att oljepumpen inte ger nån olja. Har rensat alla kanalerna. Vad återstår då att göra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104736 Du får riva ner den o titta hur det ser ut.

Bort med koppling o drev, ut med pumpen o se om det hänt nåt där.

Pick up ledningen går från pump in i oljetanken o fäljer med ut, så den ser du bäst från detta håll med.

Sprängskiss:
http://chainsaw.mine.nu/downloads/5/281-288.pdf

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

Gustav-vasa  
#104737 Tack så hemskt mycke för sprängskissen Mange.Underlättar en hel del med den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104757 Har en gång råkat ut för att drivhjulet i plast till pumpen 503 55 75-01 var helt utslitet och inte drev pumpstången (samma pump sitter i Jonsereds elkedjesågverk av äldre modell). Ett tips när du monterar tillbaka pumpdrevet är att fetta in det och fylla spåret i kragen med fett, då kommer det in mindre damm i pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

Gustav-vasa  
#104899 Är Husqvarna 288xp en skaplig såg annars då? Hur stort svärd är att rekomendera på den? Sitter ett 28 tum nu. Hur stark och hur många kubik är den om nån vet , då den är ganska gammal. gissar att den är från tidigt 90 tal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104902 Introducerades 1988 och såldes rätt länge.
Sista sprängskissen jag hittat är från '01.

6,1Hk, 87cc, 7,5kg.

28" är nog lagom.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

swe#kipp  
#104931 En bra såg helt klart och om den är i fint skick får du vara nöjd :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

Gustav-vasa  
#105061 Plastdrevet som driver pumpen var slut. den fanns inga spår kvar. Sen är hela pumpen stum,verkar vara som sirap sågkedjeoljan man använt. Men nu snurrar allt lätt igen, bara vänta på nytt drev ock tätningar. Man tackar allra ödmjukast för all hjälp ock råd. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 288xp

peter399  
#105373 288 är en mycket högt respekterad såg med ett stort följe av fans, framförallt i
nordamerika verkar det som. Du får nog vara beredd på att hålla luftfiltret rent lite oftare
än på senare husqvarnor dock då den saknar air injection (tror jag i alla fall).
Men för den som kört Stihl nån gång så är man väl rätt van vid detta ;)
Ta det lugnt bara och håll i ordentligt, det är en rejäl såg med 6hp+.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

Gustav-vasa  
#105429 En liten undran bara , om jag fattat rätt så går det inte att ställa oljemängden , som pumpen ger. Eller har jag fattat fel? :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105432 Engelsk, men dock....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105455 http://weborder.husqvarna.com/order_sta ... 055-01.pdf

där hittar du en instruktionsbok om du vill ha :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

Gustav-vasa  
#105709 Tack för all hjälp om min 288xp. Nu funkar smörjningen som den ska. Har provat den idag, en höjdare med 28tums svärd. Granar ock Tallar föll som dom skulle.Mvh Gustav.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 288xp

Gustav-vasa  
#119928 Vilken underbar såg att fälla stora träd med. Har bara haft 13 tums svärd tidigare som man fått kila ur träden för att få om kull dom.Men här sågar man bara rätt av , ibland från 2håll. Tack för hjälpen med mina såg problem, från er alla.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).