Motorsåg och handhållet

Favorit såg?

163 inlägg 49532 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

palbin  
#221540 Jag tycker Hva 346xp är bäst pga dess stora allmänanvändbarhet.
Min första sådan köpta jag under diverse gynnsamma omständig-
heter för endast .... pix och det är fortfarande min bästa såg ... .

PS. Velande mellan billit o dyrt satsade jag på dyrt (anskaffat så
billit som möjlit) på inrådan av detta forum ("det är bäst att köpa
en 346xp" ... .) DS.
Senast redigerad av palbin sön 14 apr 2013, 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

bmbamse  
#221541 Hmm, Jag har en 240SE som jag använde senast idag, och brorsan har en 240SG som står här och som jag ska byta membran-kit i... Men har inget minne på att det står "Practica" på dem... Måste kolla i dagsljus!

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

rikard_e  
#221547 560xpg och 339xp


två såg som är raka motsatserna till varandra, 339an lätt och lungt, perfekt vid gallringar och kvistning.

560xpg är ett såg med klös i som är perfekt vid träd 30 cm diameter och uppåt, perfekt vid fällning av frötallar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

anersimyra  
#221548 262 xp med 325 kedja är nog min favorit genom åren för dess mångsidighet, roligast att köra var/ är dock 372 och 394 sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221567 240 Praktica har vit topp kåpa (samma som 40/44) och det ska stå practica på typskylten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

totte  
#221631
bmbamse skrev:Hmm, Jag har en 240SE som jag använde senast idag, och brorsan har en 240SG som står här och som jag ska byta membran-kit i... Men har inget minne på att det står "Practica" på dem... Måste kolla i dagsljus!


För att förtydliga: 240SE o SG är proffssågar. 240 Practica är en farmar-variant, troligen rätt ovanlig, de flesta kvarvarande 240 är nog inte Practica. Och som sagt den har vit toppkåpa.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

bmbamse  
#221653 Ok! Då är jag oxå med... :grin:

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

tallen100  
#221655
totte skrev:[
För att förtydliga: 240SE o SG är proffssågar. 240 Practica är en farmar-variant, troligen rätt ovanlig, de flesta kvarvarande 240 är nog inte Practica. Och som sagt den har vit toppkåpa.


Fanns 242 med vit kåpa? har för mej att ja har en sån stående.. ska städa lite såsmåning om :lol: .. eller kåpan kanske har hammnat på den från nån annan såg?

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221669
tallen100 skrev:
totte skrev:[
För att förtydliga: 240SE o SG är proffssågar. 240 Practica är en farmar-variant, troligen rätt ovanlig, de flesta kvarvarande 240 är nog inte Practica. Och som sagt den har vit toppkåpa.


Fanns 242 med vit kåpa? har för mej att ja har en sån stående.. ska städa lite såsmåning om :lol: .. eller kåpan kanske har hammnat på den från nån annan såg?


HVA 242 fanns vad jag vet ej med vit kåpa.
242 fanns som farmar såg, och hette då 42 med grå toppkåpa. Men i slutet som 42Special var toppkåpan orange som 242xp.

Husky 242 & 42 är bra sågar.....tillhör mina favoriter...

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

tallen100  
#221671
Sweden-viking skrev:
tallen100 skrev:
totte skrev:[
För att förtydliga: 240SE o SG är proffssågar. 240 Practica är en farmar-variant, troligen rätt ovanlig, de flesta kvarvarande 240 är nog inte Practica. Och som sagt den har vit toppkåpa.


Fanns 242 med vit kåpa? har för mej att ja har en sån stående.. ska städa lite såsmåning om :lol: .. eller kåpan kanske har hammnat på den från nån annan såg?


HVA 242 fanns vad jag vet ej med vit kåpa.
242 fanns som farmar såg, och hette då 42 med grå toppkåpa. Men i slutet som 42Special var toppkåpan orange som 242xp.

Husky 242 & 42 är bra sågar.....tillhör mina favoriter...

:D :D :D


Okey. Ska leta reda på den nån dag å titta men är ganska säker på att det är en 242, kan ju hända att kåpan blivit utbytt nån gång. Ja det är fina sågar, har ett par gamla 242or ja ska göra i ordning har ja tänkt.

Avatar Fallback

Re: Favorit såg?

stefan elvis  
#221679 Fick en hva 234sg som av en bekant som jag hjälpt att väcka hans två sågar till liv igen. Han hade fått den för länge sen av en bekant som bor i huvudstaden. Det stod trasig på den med stora bokstäver på toppkåpan och jag skulle ha den att ta delar av. Vet ej varför någon skrivit trasig på den för jag tankade den och den gick igång utan problem. Behändig såg i riktigt fint skick och med varma goa handtag också.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

bmbamse  
#221696
totte skrev:
bmbamse skrev:Hmm, Jag har en 240SE som jag använde senast idag, och brorsan har en 240SG som står här och som jag ska byta membran-kit i... Men har inget minne på att det står "Practica" på dem... Måste kolla i dagsljus!


För att förtydliga: 240SE o SG är proffssågar. 240 Practica är en farmar-variant, troligen rätt ovanlig, de flesta kvarvarande 240 är nog inte Practica. Och som sagt den har vit toppkåpa.


En liten följdfråga om 240:in som dök upp i huvudet på väg hem från jobbet:

Jag har ett testprotokoll från svenska maskinprovningarna där 240S, 240SE och 240SG testades. Där framgår att S hade tändning med mekaniska brytare medan SE & SG hade brytarlös tändning.

Vad hade då Practican för tändning?

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

totte  
#221701 Troligen brytare, 40:n som var senare hade brytare. Tror inte dom "slösade" e-tändning på farmarsågarna på 70-talet.

En fördel i så fall, första generationens e-tändning på 240 var ganska kass, dom flesta modulerna packade ihop.

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

bmbamse  
#221709
totte skrev:En fördel i så fall, första generationens e-tändning på 240 var ganska kass, dom flesta modulerna packade ihop.


Jo, jag har hört talas om det... Lyckligtvis funkar tändningen bra på både min å brorsans sågar. Har dock noterat att tändningen är "tvådelad" på dem; en del sitter som vanligt vid svänghjulet medan en del sitter i startkåpan.


Tillagt:

Har letat runt efter IPL:er och hittat en från -76 där sågarna betecknas just S, SE & SG, medans i en IPL från -77 så har 240S fått "practica" tillagt efter beteckningen.
-Verkar vara så enkelt!

Användarvisningsbild

Re: Favorit såg?

totte  
#221724 Aha, intressant!

Jo, det med tändningen, det var just såna tvådelade, men jag tror dom rätt snabbt kom med förbättrade moduler, hade dom fortsatt att ryka i den takt dom gjorde först hade sågmodellen varit nedlagd rätt snabbt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).