Motorsåg och handhållet

Röjsåg med snabel

20 inlägg 7968 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg med snabel

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104274 Provade nya typen av Husqvarna röjsåg idag, modellen med bärarm ovanför huvudet som röret hänger i.
Ni vet den där som verkar vara gjord i någon vedbod, av Kalle Ankas polare Uppfinnar Jocke.
Fick lov att revidera min förutfattade mening om den.
Stora Enso hade en improviserad visning om röjning och nya sågen.
Den var riktigt bra.
Räckvidden var bättre.
Lätt att kvista stående träd för framkomligheten.
Klarade betydligt grövre stammar.
Sågsvärdet gav betydligt bättre precision än klinga.
Kastfri, trots provocerande försök av mig.
Bekvämare att bära på.
Förmodligen finns det nackdelar med den, men jag hittade inte dom på den stund jag körde.
Röjsågs typen uppfyller alla kraven på ha begär.
När det ska köpas ny röjsåg blir det definitivt en sådan.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104276 Hur långt ner kapade du stammarna?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104281 Lättast var det 0,7-1m grövre träd, och ev kapa stubben lägre efteråt.
Fick man köra någon dag så lärde nog man sig det optimala.
Vekt kunde kapas lågt eller högt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med snabel

Torparn79  
#104292 inte för att verka näsvis på något sätt men den sågen diskuteras en hel del i bl a denna tråd:
viewtopic.php?f=12&t=6952

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104297 Olycka med nya röjsågen! Någon här?
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63014&a=Nära döden-upplevelse vid röjningsarbete

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med snabel

Torparn79  
#104299
Röjkvist skrev:Olycka med nya röjsågen! Någon här?
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63014&a=Nära döden-upplevelse vid röjningsarbete


lite obehagligt om det stämmer (se citatet nedan) att det inte finns någon "katastrof"-lossning på snöret som håller upp sågarmen..
för är det något som jag gillar på de nyare HVA-selarna så är det nödlossningen av kroken, har haft nytta av den flera gånger när jag snubblat/halkat ner i diken när man röjer åkerkanter..

atl.nu skrev:Torsdag 21 oktober 2010
Nära döden-upplevelse vid röjningsarbete

När den 63-åriga mannen och egenföretagaren skulle röja kring en bäck fastnade han med sågen i en tall och följde med den i fallet.

Företagaren skriver i en egen anmälan om olyckan till Arbetsmiljöverket att det var en kvist från tallen som hakade fast i sågens elastiska bärlina. Linan spändes ut när tallen föll och när linan sträckts fullt ut blev kraften så stark att mannen inte orkade stå emot utan drogs med ner i bäcken.

Mannen hamnade på rygg och linan samt sågens tyngd drog honom snett framåt och nedåt så att han satt fast.
Sågen hade ingen utlösning för överlast på linan och selen hade ingen snabbutlösning vilket förvärrade läget, skriver mannen som själv tror att han hade dött om han hade hamnat i vattnet med ansiktet nedåt.

Efter olyckan drabbades mannen av ljumskbråck, något som dock inte kan bevisas bero på det olyckliga fallet.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med snabel

Kse  
#104309 En åf här uppe berättade hur han stamkvistat med sågen och börjat att kapa underifrån på en stor gren så högt han nådde, när han kommit half igenom så nöp grenen fast sågen och där satt han. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med snabel

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104310 Jahap...
Då lärde han sig det...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104321 Lite Off topic men hur högt når man med den vid stamkvistning? Tänkte mest på att röja ur väggator.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

Robertberg  
#104335 Det finns stort intresse för denna såg iaf!
Fjärde tråden nu om denna såg, och det har varit aktivitet i alla fyra :)

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

axwell  
#104337
Kse skrev:En åf här uppe berättade hur han stamkvistat med sågen och börjat att kapa underifrån på en stor gren så högt han nådde, när han kommit half igenom så nöp grenen fast sågen och där satt han. :grin:


Men hur tänkte han.....................eller hur tänkte han inte?
Ingenting jag skulle berätta frivilligt.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med snabel

towes  
#104367
Skogsola skrev:Lite Off topic men hur högt når man med den vid stamkvistning? Tänkte mest på att röja ur väggator.

Har inte mätt exakt ännu, men jag skulle uppskatta det till knappt 3 m höjd. Riggröret ger ju någon extra meters räckvidd. Givetvis beror det på din egen storlek också. :smile:
Ska faktiskt ta och testmäta nästa gång jag är ute, intressant fråga.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med snabel

bmbamse  
#104374
axwell skrev:
Kse skrev:En åf här uppe berättade hur han stamkvistat med sågen och börjat att kapa underifrån på en stor gren så högt han nådde, när han kommit half igenom så nöp grenen fast sågen och där satt han. :grin:


Men hur tänkte han.....................eller hur tänkte han inte?
Ingenting jag skulle berätta frivilligt.



Helt Off topic, men jag brukar inte dra mig för att berätta om mina "tillkortakommanden"... Kan man inte bjuda på sig själv så pass så har man nog problem med självförtroendet.... Dessutom kan det bli många goa och glada skratt, när sällskapet man är med, tinar upp och börjar återge sina klanterier... 8)

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med snabel

axwell  
#104393
axwell skrev:skulle berätta frivilligt.


"Frivilligt" får du tolka som, såvida inte situationen krävde det, eller kunna bidra med något positivt.

Det har inte hänt mig än men jag inser att det är en tidsfråga innan min såg kommer att bli fastklämd i ett stående träd. Har funderat på att fästa någon lämpligt långt spjut i selen och med det nå fram för att kunna putta undan det som klämmer.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med snabel

towes  
#105722 Apropå frågan om räckvidden uppåt så testade jag idag. Det högsta jag med mina 191 cm i strumplästen lyckades kapa var 3,30 m upp. Alltså något högre än jag först gissade här ovan.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).