Motorsåg och handhållet

Trimma en 346 xp?

26 inlägg 18822 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma en 346 xp?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104785
New holland patu skrev:
huggar*n skrev:
palbin skrev:Hallo!

Efter att ha kört med sunkiga hyrsågar och lånade hobbysågar
alternativt bra fogsvansar (ofta inte så väldigt mycket sämre)
har jag nu just köpt en Hqvarna 346 xp från USA för 4100 kr
(det brukar lösa sig med tull pga speciella adressförhållanden,
men annars i värsta fall typ 750 kr till i tull). 18"" svärd givetvis
- eftersom den kommer från USA - allt mindre är väl impotent
... ursäkta språket (men maskiner från USA vekar komma med
typ 2-3"" tum längre svärd regelmässigt ... .)

Nu undrar jag om man som mycket händig privatperson kan
trimma den på ett vettigt sätt - 3.7 hp ur en 50 cc tvåtaktare
verkar ganska sunkigt _ iofs vill man förstås undvika högtrim-
made tvåtaktares tendens att leverera allt vid ett enda optimalt
varvtal och nästan inget vid andra, men lite mer går det väl att
hämta ut ...?

Mvh

det går att hämta ut mera med enkla medel!börja med att ta bort cat-dämparen om det sitter det på? sätt dit en DF-dämpare som du öppnar upp lite.Du får nog skära bort stoppen på L+H skruvarna för att kunna justera den korrekt efter det.sen kan du gå vidare med att byta förgasarhals och luftfilter till 357:ans för att få in mera luft.PÅ min såg har jag även portat cylindern och gått upp en kugg på kedjedrevet!sen kör du utan cylinderfots packning för att höja kompressionen.sen kommer vi till bränslet som också har stor inverkan!jag kör med ASPEN RACING som ligger på 102 oktan och har hög brinnhastighet.blandar med castrol TTS.jag har även höjt tändningen lite grann genom att fila upp hålen i tändspolen så att den går att flytta lite! Vips så har du fått en såg som med lätthet kör ifrån en 357 på alla plan :grin: jag har också en tändspole UTAN varvstopp,så min såg ligger på ca 15700-15800 i toppvarv!




Det vevhuset lär inte bli långlivat, sen får du nog tanka ofta misstänker jag.

Varför blir inte vevhuset lång livat ???????

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma en 346 xp?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104892
huggar*n skrev:
palbin skrev:Mvh

det går att hämta ut mera med enkla medel!börja med att ta bort cat-dämparen om det sitter det på? sätt dit en DF-dämpare som du öppnar upp lite.Du får nog skära bort stoppen på L+H skruvarna för att kunna justera den korrekt efter det.sen kan du gå vidare med att byta förgasarhals och luftfilter till 357:ans för att få in mera luft.PÅ min såg har jag även portat cylindern och gått upp en kugg på kedjedrevet!sen kör du utan cylinderfots packning för att höja kompressionen.sen kommer vi till bränslet som också har stor inverkan!jag kör med ASPEN RACING som ligger på 102 oktan och har hög brinnhastighet.blandar med castrol TTS.jag har även höjt tändningen lite grann genom att fila upp hålen i tändspolen så att den går att flytta lite! Vips så har du fått en såg som med lätthet kör ifrån en 357 på alla plan :grin: jag har också en tändspole UTAN varvstopp,så min såg ligger på ca 15700-15800 i toppvarv!



En liten film hade muntrat upp i höst regnet :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Trimma en 346 xp?

New holland patu  
#104893 Det vevhuset lär inte bli långlivat, sen får du nog tanka ofta misstänker jag.[/quote]
Varför blir inte vevhuset lång livat ???????[/quote]

Det kommer att spricka.

Användarvisningsbild

Re: Trimma en 346 xp?

palbin  
#106211 Hej!

346xp-n (50 cc versionen - inget etech och handtagsvaerme och saadant (jag an-
vaender den i Skaane)) aer nu ihopskruvad och testad till full belaatenhet. Den aer
aningen tyngre aen jag foervaentat men det aer vael 18-tums svaerdet. (Man kan
tydligen skaffa titansvaerd om man inte orkar med staal ... .)

Koepte foeresten aeven senare 3 st Husky 18'' 0.325 72DL 0.05 pitch kedjor fraan
samme saeljare foer 440 kr in kl porto - kostar naestan det dubbla i Sverige verkar
det ... .

Eftersom jag saagat och huggit typ 5-15 (20?) kubik per aar mer eller mindre foer
hand hela mitt vuxna liv (nu aer jag 50 aar) saa aer det helt riktigt att vilken som
helst vael fungerande motorsaag (tex den Partner 4200 hobbysaag jag fritt dispone-
rar fraan min granne) som att byta fraan gengas till kaerkraft ... . Sedan jag dessutom
nyligen faatt naagorlunda koll paa kedjefilandet aer det saa saa mycket mera. Och en
346xp aer ju raett mycket mera saag aen en Partner 4200 (hopskruvad med plaatskruv
faest i plast verkar det - rena skiten rent strukturellt vad jag foerstaar - foerutom en
motor som verkar foervaanande vital).

Jag skall skaffa mig en 339xp ocksaa foer mindre jobb tror jag (verkar inte finnas
alls i USA - alldeles foer lite motor vael ...). Kanske en lite stoerre ocksaa ... . Eftersom
jag avser faa lite mera komfoer i vedanskaffandet.

VB trimmande aer det alltsaa daermed foerstaas helt riktigt inte naagot funktionsbehov
(kanske tvaertom), men mera foer lite kul ... man kan ju allt kosta paa sig blanda nytta
med kul emellanaat vid min aalder ...

Ljuddaemparen, och saa porta (hur goer man det? - handlar det alltsaa om att borra
upp kanalerna lite som vid gammeldags moppetrimning), och saa kanske en slatt nitro
kanske (?) skulle vael vara kul? (Eller moejligen dumt.)

Hur som helst - tack foer raaden - den staar nogrannt paa ljuddaemparen att den aer
katalytisk foer att reducera utslaepp - man kan tydligen koepa "trimmade" saadana
fraan US foer ca 500 kr om man inte vill borra i orginalet. Foergasartipset var ocksaa
vaerdefullt kan jag taenka.

Ursaekta bristen paa aa, ae och oeeee!

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma en 346 xp?

swe#kipp  
#106217 Palbin det finns en sida som heter www.racesaws.com där du kan läsa mycket om trimning :)

Avatar Fallback

Re: Trimma en 346 xp?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106467
swe#kipp skrev:Palbin det finns en sida som heter http://www.racesaws.com där du kan läsa mycket om trimning :)

Jo värre skit forum får man nog leta efter den som driver den sidan verkar skita fullständigt i den och det är nästan omöjligt att bli medlem där man måste vara det för att få ta del av bilder .
så racesaws är inget att rekommendera har försökt i 3 mån snart att bli medlem och ingen respons från den så kallade adminen där

Avatar Fallback

Re: Trimma en 346 xp?

Filip_björndahl  
#106561 Instämmer med föregående talare.

Användarvisningsbild

Re: Trimma en 346 xp?

swe#kipp  
#106562 Trist att det varit så för er ,,,,,, för dom har mycket att visa i form av bilder och även mycket med text och siffror på olika såg modeller !!!

Användarvisningsbild

Re: Trimma en 346 xp?

swe#kipp  
#106563 Gjorde ett inlägg nu på deras support forum om att regga sig som medlem så jag hoppas på ett svar om varför det inte gått att regga sig för er !

Användarvisningsbild

Re: Trimma en 346 xp?

swe#kipp  
#106615 Om jag får era användarnamn som ni tänkte använda så skall dom se till att ni som vill får bli medlemmar dom har haft stora problem med spam så ni har nog hamnat i den kategorin tyvärr :(

Men om ni fixar ett användar namn på sidan så fixar dom det //Kipp

Avatar Fallback

Re: Trimma en 346 xp?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106672 Har man gett dom 2 olika mail adresser som man har försökt att bli medlem med och ändå så svarar den jävla tjock skallen till admin inte.
jag hade en mail kontakt med arslet i augusti och då lovade arslet att han skulle fix det om han fick ett andvändarnamn och mail adress sen har jag inte ens hört ett jävla pip i från fett skallen .
Han borde tame fan köpa en flaska vig vatten och stänka över sin sida och jaga bort dom onda demonerna.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).