Motorsåg och handhållet

Storlek på "kedjedrev"?

10 inlägg 5472 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek på "kedjedrev"?

mbss  
#103996 Morsning
En lite udda fråga kanske.. Någon som vet om storleken på drevet som driver kedjan (kan inte det riktiga namnet på den) varierar i storlek mellan olika sågar, eller är det någon standardstorlek på dem? D.v.s. drevets diameter..

Anledningen till min fråga är att jag bygger ett mobilt kedjesågverk och jag för att beräkna remskivornas storlek (kraftöverföring från elmotorn) så behöver jag veta vilka/vilken storlek på "kedjedrevet" som jag har att ta ställning till..



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Storlek på "kedjedrev"?

Robertberg  
#104013 7-kuggars kedjedrev är vanligast, åtta byter många till när de vill ha mer fart, även nio ska finnas.

Till skördaraggregat finns det ännu större.

Avatar Fallback

Re: Storlek på "kedjedrev"?

mbss  
#104016 Hejsan!
Tack för svaret! Jag fick en uppgift någonstans att ett 7-kuggars skulle vara 35 mm i diameter.. Du har ingen aning om diametern på ett 8:a kuggars?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på "kedjedrev"?

johan eriksson  
#104034 Blir inte det olika beroende på om man använder .325, 3/8 eller .404 delning?

Avatar Fallback

Re: Storlek på "kedjedrev"?

mbss  
#104041 Hejsan
Ja det kan det nog kanske bli.. Jag är urusel på detta. :)

Men nu har jag kunnat räkna ut det mesta på sågverkets delar, och med uteslutningsmetoden så har jag kommit fram till att kedjedrevet borde vara strax under 50 mm i diameter. Så nu har jag egentligen alla mått jag behöver.

Tack för svaren!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på "kedjedrev"?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104061 Vilken delning ska du ha?
Motorstorlek?

Avatar Fallback

Re: Storlek på "kedjedrev"?

mbss  
#104068 Siktar på att använda ung. samma delar som på Logosols elsågar, d.v.s. en motor med runt 2800-2900 varv/minut (antalet kW vet jag inte än, beror lite på vad jag hittar). Förhoppningen är att hitta någon på runt 4-5 kW, men det skulle nog funka med ned mot 2.5-3 kW också.

Logosol använder detta kedjedrev
http://www.logosol.se/store/sweden/inde ... 0-e18.html
Så ett sådant blir det nog att beställa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek på "kedjedrev"?

SawTroll  
#104488
obantteg skrev:7-kuggars kedjedrev är vanligast, åtta byter många till när de vill ha mer fart, även nio ska finnas.

Till skördaraggregat finns det ännu större.


Det finnes mye større enn ni-tannet, men det er til spesielt bruk. En annen sak er at antall tenner bare er en faktor mht størelsen på drevet, pitch (lengden på lenkene) påvirker den også!

Avatar Fallback

Re: Storlek på "kedjedrev"?

Robertberg  
#104505
obantteg skrev:Till skördaraggregat finns det ännu större.

SawTroll skrev:Det finnes mye større enn ni-tannet


Skönt att vi är överens :)

Med tanke på att mbss inte verkar ha lika stor kunskap om det här sågeriet som du har, så tänkte jag att om han vill ha större derv så bör han kolla efter skördardrev.
Fast när jag tänker efter lär han ju inte köra med .404-kedjor i sitt sågverk..

Avatar Fallback

Re: Storlek på "kedjedrev"?

SawTroll  
#104693 Det finnes en annen aktiv "tråd", hvor store drev er tema!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).