Motorsåg och handhållet

Lite problem med en Stihl 250c

38 inlägg 31410 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#105220 Ihopmonteringen av sågen har påbörjats...tog lite tid att få hem alla delar jag beställt då en del var restat.
När jag plockade bort de gamla vevaxeltätningarna så var tätningen på kopplingssidan hård som sten och har inte kunnat täta som den ska...så troligen var där problemet. Tätningen bakom svänghjulet var i mycket bättre skick, men ändå lite för hård för min smak.
Båda tätningarna bytta och vevhuset har nu limmats som på bilderna. Sågen är grundligt rengjord för att kunna fungera ett bra tag till vid rätt skötsel.
20101031521.jpg
20101031522.jpg

Nu hoppas jag bara att det inte dyker upp flera oväntade problem när den ska provköras.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

totte  
#105231 Trevligt att se sågmekarbilder med en ren fin såg med nya tätningar på plats! Så noga som du gått igenom allt så är det väldigt bra odds för att den skall gå som ett spjut. Dom hårda tätningarna stämmer ju också precis med symptomen. Särskilt när du har en tätning som är sämre. När sågen lutar åt ena hållet så glider vevskivan mot lagret och tätar åtminstone delvis igen, sen när den lutar åt andra så åker den över det lilla axialspel som finns och det öppnar vid den dåliga tätningen.

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#117008 Uppdatering sen senast...det har dragit ut lite på tiden :grin:
Sågen skruvades ihop och allt gick bra. Sen monterade jag det gamla svärdet(då jag inte fhade fått det nya) och startade sågen, som startade hur lätt som helst...
Den fick stå och puttra på tomgång ett tag för att få upp värmen. Gasade lite och den svarade fint och utan problem. Ingen skillnad på varvtal hur jag än vände sågen, så tätningarna var behövliga som redan konstaterats.
Så då varvade jag lite och sågade i en liten stock jag hade liggandes, och sågen gick bra utan problem.
Sen ställdes den undan och har stått ett tag i väntan på nytt svärd.

Så när nytt svärd och ny kedja var monterat så tänkte jag göra ett lite grundligare test och finjustering av sågen.
Den startade fint som tidigare och fick bli uppvärmd innan den fick arbeta riktigt. Efter ett tag så svarar sågen dåligt på gas(liknande tidigare men beter sig lite annorlunda med varvet) och dör. Den startar igen utan problem men svår att gasa upp utan dör när den kommer till halvgas. Justerade lite, men den vill inte gå som den ska ändå :x (jag dömer inte alla sågar men det är ju en STIHL)
Rev ner och kollade om något var problem och plockade ner och rengjorde förgasaren GRUNDLIGT trots att den var riktigt fin...men ingen skillnad.
Så nu har jag uteslutit allt utom tändmodulen...det fanns alltså mer än ett fel på sågen verkar det som. För tidigare så startade den inte igen då den var varm och den ändrade även karaktär pga de dåliga tätningarna, men de problemen är borta.
Den går inte jämt på varvet utan det låter som något tändningsrelaterat... :roll:
Så nu ska det i en annan tändningsmodul för att se om det är felet...
Finns det kanske någon här som har en modul liggandes som man skulle kunna få låna och prova för att se om det är problemet? Som jag förstått av IPL så ska den ha nr 0000 400 1306, om någon har möjlighet att hjälpa till med det :?:
Jag hoppas på det bästa

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

viktor meck  
#117032 det var tråkigt att höra :(. hoppas du får ordning på sågen :P

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#117039 Såklart att det blir ordning på sågen :-bd
Det blir bara lite mer felsökning, tänkande, funderande och testande innan den går som den ska, och det är ju halva nöjet :smile: (Positivt tänkande)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Ile62  
#117241 Trots allt bemödande med förgasaren, skulle jag ännu tippa på bränsleproblemet. Är impulsslangen hel? Är luftintaget till bränsletanken öppet? Även om förgasarmembranerna verkar vara i ordning, är deras ersättande billigare än att förnya tändningssystemet. Och framför allt: hur ser tändstiften ut när maskinet har stoppat? Tändningsfel skulle uppenbara sig med blöt eller sotig tändstift. En blank tändstift skulle peka på bränsleproblem.

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#118295 Idag fick jag lite tid att titta på sågen igen.
Jag har tidigare varit tveksam till tändningssystemet, och är det fortfarande. Tror eg inte att det är problemet, för tändstiftet ser jättefint ut även när sågen inte går som den ska. Så förbränningen fungerar iaf.
Men testade iaf lite och kom fram till att jag får ta och renovera förgasaren med ett renoveringskit. Det sitter inte en förgasare i sågen som finns med på IPL:en. Den som sitter i denna såg är en ZAMA C1Q-S84, men tror iaf att jag hittat en renoveringssats.
Det som händer är ju att sågen tvekar vid gaspådrag från tomgång. Men testade lite med primern när sågen gick, och utan att röra primer vid gaspådrag dör sågen om jag hastigt gasar på. Om jag däremot innan jag gasar på trycker på primern tills att sågen ändrar varvet så accar den precis som den ska. Så visst är det bränslerelaterat.
Jag hittade även ett eventuellt mikroskopiskt hål på slangen till tankavluftningen så det måste såklart åtgärdas. Den slangen är ju bytt, men får fixa till det iaf.

När jag studerar IPLen över förgasare så ser jag en liten kula med nummer 4 på sid 16. Nr 1125 122 4200.
En fundering är var den sitter någonstans? Om den ska sitta där jag tror under pumpmembranet mot locket, så finns inte kulan där. Är det så att den saknas så är det kanske inte konstigt om sågen går som en påse nötter...beroende på vilken funktion den har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Ile62  
#118363 Alltså möjligheterna blir kvar: bränslefiltern sotig i tanken, bränsleslangen bruten, förgasarmembranen på pumpsidan förstyvat och impulsslangen bruten eller lossnat. Om kulan vet jag inte vad den skulle göra där. Pumpmembranens centrala stift skulle trycka på reglarhävarmen då membranen trycks ner från viloläget. Är kulan där i stället för stiftet i denna förgasarmodell?

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#118367 Kulan har jag ingen aning om vad den gör för nytta enligt skissen, men det ger sig väl hoppas jag. Tror inte kulan är istället för stiftet. Kulan sitter enligt sprängskissen på motsatt sida i förgasaren, så funktionen är svår att förstå...men det ger sig väl.
Ska ta fram en riktig sprängskiss för den här förgasaren så kanske det ger sig.
*Bränslefilter och bränsleslang bytt, samt rengjord tank.
*Impulsslangen bytt och sitter där den ska.
Det är väl membranen som verkar spöka, så de ska bytas. Sen hoppas jag den går som den ska igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

åberg  
#125374 Hur gick det?

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#125396 Jodå, det verkar ha gått bra.
Den har använts för lite fällning idag, och gick bra. Bättre än den någonsin gjort enligt ägaren :)
Men sen när den var varm sa han att den la av igen, men när jag kom dit och testade den varm så gick den bra.
Ska finjustera den lite och själv prova den ute i skogen för att se om den går som den ska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#125577 Det visade sig att sågen går hur bra som helst nu efter en hel del fällning när den är fulltankad. Men när bensinnivån sjunker i tanken så finns det en tendens för sågen att lägga av :(
Jag misstänker att bränsleslangen blivit skadad på något sätt eller var dålig när jag fick den, så jag åker och byter den mot en ny hos handlaren. Sen så ska nog denna såg gå några år till...
Att den gick bra när jag testade den enligt föregående inlägg berodde då på att han precis tankat den full fastän den inte var tom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

benhur  
#145035 Har med spänning läst dina inlägg om renoveringen :grin: då jag har liknande problem med en 260 som har problem med att stanna på tomgång - måste hålla uppe varvet för att inte detta ska ske.

Om du sumerar dina olika problemställningar och ev. lösningar vilken tror du var grundorsaken till felet?

Själv misstänker jag att packningarna i förgasaren och el. soppaslangen har tagit stryk då jag haft bensin kvar i sågen under sommaren - kör mest på hösten för att lägga upp ved.

Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

totte  
#145055 Just det ja Phantom, var ett tag sen, hur gick det sen du bytt bensinslangen?

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#145075 Jodå, det blev bättre. Men ägaren till sågen har inte sett det nödvändigt att göra den sista kontrollen/justeringen ännu.
Full tank i sågen så går den utan några problem, men när nivån blir riktigt låg i tanken så börjar den krångla. Dock tycker han det inte gör något för man ska ju ändå tanka då, och sen går sågen bra igen.
Jag skulle misstänka att slangen inte ligger på botten när nivån blir för låg, och en finjustering är vad som krävs för att få den 100%-ig.
Men efter förgasarrenovering och byte av bränsleslang så blev det en rejäl skillnad :)
Tror jag får in sågen på service snart så då ska det sista fixas till :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).