Motorsåg och handhållet

Lite problem med en Stihl 250c

38 inlägg 31400 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#102307 Jag har precis rengjort och servat en MS250c. Den var rejält smutsig, men nu är den grundligt rengjord både utanpå och inuti.
Ett problem finns dock kvar på sågen och det är att den svarar dåligt vid acceleration och kan lägga av.
Om jag lutar sågen så ändrar den varvet, men det är knappt märkbart. Det är när jag har svärdsidan uppåt som sågen ändrar varvet, men ger inget ändrat varv åt något annat håll.
När den är kall så känns det inte som några problem alls utan svarar bra på gasen och går som den ska.
Sen när den blivit varm så ändras varvet när sågen lutar som jag nämnt. Om den står på tomgång och jag ger full gas så bluddrar den ordentligt och dör om jag inte släpper gasen. När man ska varva upp den så behöver man ge den lite gas och sakta öka varvet alternativt "pumpa" upp varvet.
Släpper man gasen efter fullvarv så dör den direkt de flesta gånger(när den är varm, inte annars).
Allt är rengjort inklusive förgasare. Det har provats med flera olika stift och filter är nya. Inställningen på förgasare är H-1(även testat med 3/4 som rekommenderas enligt skylt på sågen) L-1. Har provat justera men det ger inget bättre resultat.
Membranen i förgasare kändes mjuka och fina.
Sågen är ca 5 år gammal och har använts i runda slängar 80-100 timmar och alltid körts på alkylat.

Något tips på vad det kan vara som spökar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Nonkan  
#102313 Den kan vara otät i vevhuset...

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#102318 Tanken har slagit mig också...
Det ser ut som att det går att byta dessa tätningar utifrån, vet du om det är så Nonkan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Nonkan  
#102324 Vet inte faktiskt, skruvar inget själv direkt :)

Vi hade faktiskt en MS 250 inne där det var en spricka i botten på vevhuset. Själva "motorn" (cylinder och vevhus i lättmetall) sitter i ett kompositchassi. Vevhuset är som en platta och i det var en spricka mitt i den. Mycket märkligt och inte så lätt att hitta.

Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

totte  
#102325 Just att den ändrar varv när den lutas över indikerar dåliga vevaxeltätningar, det är ett typiskt symptom. Om du har uteslutit andra möjliga orsaker som dåliga slangar mm så är det nog att börja plocka isär och kolla. Nu vet jag inte hur den här är, om det sitter nån gummianslutning mellan förgasare och insug, såna kan spricka, men kolla först att du inte har några luftläckor i den regionen.

Det kan också vara sliten kolvring, risken är att det är flera fel, dåliga tätningar har gjort att sågen gått för varm och kolvringen slits då snabbt ned särskilt på avgassidan. Kolla genom avgasporten om kolven ser bränd och/eller repig ut.

Vad du gör, kör inte sågen i detta skick mer än fåsekunders provkörningar. Luftläcka till vevhuset ger mager blandning, och det är uppenbart av hur den beter sig att den går för magert. Det leder till överhettning och du kan mycket snabbt förstöra cylinder och kolv.

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#102336 Dåliga slangar är bytta, en luftning från tanken var dålig.
Gummianslutningen mellan förgasare och insug är mjukt och helt.
Kolvringarna ser bra ut när jag tittar genom avgasporten och inga repor på kolven. Dock finns en svag svag tendens till lite bränt längst upp på kolven ovanför ringarna.

Självklart kör jag inte sågen mer än, som du säger, några sekunders provkörning.

Felet har uppkommit på senare tid och den har inte varit riktigt rengjord den senaste tiden. Mycket smuts är borta som fanns överallt.
Jag får riva ner den igen och lyfter troligen av cylindern för att se ordentligt hur kolv och lopp ser ut. Sen får jag se vilka tätningar som sitter i den och byta båda dessa.

Nonkan - Bra tips om läcka i vevhuset...det blir att se över detta när jag ändå river sågen igen.

Finns det något som kan vara fel med tändspolen på dessa sågar när de blir varma?
Stiftet ser ut som det ska och är inte bränt eller blött.
Förgasaren är som sagt rengjord grundligt så där borde det inte vara några problem som är värmebaserat...eller kan jag ha fel?

Nu går jag ut och fortsätter gräva i detta och ser om det kommer fram något från de tips jag nu fått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

totte  
#102394 Lite "solbränd" brukar kolven bli vid utblåset, är helt OK. Men eftersom allt annat verkar helt så är det nog vevhustätningar det handlar om gissar jag. Tändningsfel tycker jag inte borde kunna åstadkomma såna här symptom, man vet i o f sog alfrig, men låter inte troligt.

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#102408 När jag skulle riva den igår igen så såg jag att pickupen hade hamnat i ett konstigt läge och misstänkte att det var orsaken till den knepiga gången. Så den lades tillrätta så att den enkelt kunde röra sig. Sen startade jag sågen och den gick oerhört bra. Rent och fint och svarade på gas precis som den ska, och inget ändrat varv hur jag än vred och vände på sågen. Så den fick stå en liten stund på tomgång och den var som den skulle. Den fick bli varm och den varvades och tvekade inget och gick rent och fint.
Sen skulle jag testa den i stock så jag spände kedjan eftersom den var lite lös och gick till stocken. När sågen hade börjat jobba kom problemet tillbaka. Den tvekar och bluddrar när den ska varvas upp och dör när gasen släpps efter varvning. Den ändrar även varv när sågen läggs på sidan som tidigare. Tändstiftet är dock lika fint som det alltid varit. Om/när sågen dör så är det inga problem att starta den igen, men den tvekar och bluddrar om gasen trycks i botten.

Problemet var alltså inte löst och så snart sågen började bete sig igen stängde jag av den. Så den får rivas ner som jag skulle gjort igår och ska kolla upp tätningarna och även lyfta av cylindern för en riktig kontroll. Jag börjar med att inrikta mig på tätningarna och ser om det kan bli ordning på den.

Från tanken är det fritt fram för bränsle till förgasaren med hela slangar.
Förgasaren är rengjord och det sitter mjuka, hela och fina membran i den.
Gummianslutningen till insuget är helt och fin.
Tändspolen har ett avstånd på 0,3 mm och med rengjorda anslutningar.
Tändstiftet har ett gap på 0,5 mm som det ska vara och är helt rent och fint.
Alla kontaktanslutningar är rengjorda och alla kablar är hela.

Så det är en del som är kontrollerat och rengjort, så det är väl till att undersöka tätningar och vevhuset så inget är fel där.

Det blir några trevliga timmar vid arbetsbänken :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

totte  
#102418 Du lär nog hitta problemet, låter ju som du vet vad du sysslar med. Får man bara isär skrället så brukar det visa sig vad det är.

Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102422 När du börgar riva i den så ta en titt på kolvringarna.

När det går varmt slits de ofta ner på utblås sodan ock spänningen blir onormal i ringen.
Då kan det nliu lite svart mellan o under ringarna eftersom 2-T oljan bränns där.

I övrigt håller jag nog med om att luft läckage är det bekymmer du troligtvis har.

Kolla allt nogrannt och systematiskt, ett system i taget, en komponent i taget i vart system, så hittar du det nog....

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#102452 Ska kolla upp det här med kolvringarna lite extra när den ändå är nerplockad igen.
Den ligger nu i delar igen men jag har inte hunnit börja undersöka ordentligt efter läckage.
Imorogn så tänkte jag dela vevhuset för att kolla upp cylinder och kolv.

När man sen återmonterar vevhuset så finns ju ingen packning utan det är klistrat, så vilket/-n klister/flytande packning är bäst?

Jag har tidigare använt en packning på tub som var orange till både moppe och cross men den är slut och jag kommer inte ihåg vad den hette...men bra var den iaf för de ändamålen.
Jag kan ju knacka ut en packning i tunt packningspapper, men misstänker att det blir för stort avstånd med det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Nonkan  
#102453 Vi använder nån flytande packning från Dirko. Vet inte vad den heter mer, men den har artikelnr 0783 830 2120 när vi beställer genom Stihl iaf :)

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#102618 Igår delade jag vevhuset för att leta luftläckage.
Till att börja med tycker jag som lekman att botten på vevhuset var lite dåligt limmat(flytande packning) på ett ställe, vilket kommer att åtgärdas vid ihopmontering igen. Packningsytorna är väl rengjorda så limningen ska bli perfekt.
Vevaxeltätningarna var inte helt dåliga men de kändes lite väl hårda för att kunna vara 100% täta. Samt vid tätningen på kopplingssidan så tyckte jag mig se en tendens till läckage i form av bränt/olja/ eller vad man ska säga, en färgskiftning på vavaxeln precis i samband med tätningen. Nu vet jag inte om det kommer från kopplingen men det såg inte så ut då det var just precis vid tätningen.
Så nya tätningar kommer att monteras när de är hämtade och en bättre limmad botten till vevhuset kommer det att bli.
Jag såg även en tendens till läckage vid avgasporten som jag missat tidigare. En liten strimma sot som trängt sig fram mellan värmeplåten där den ska täta, vilket även det kommer att åtgärdas.
Kolvringarna såg väldigt fina ut med bra spänst, ingen sot vare sig emellan eller bakom ringarna och de rör sig med lätthet i spåren. Inga andra repor eller skador vare sig i cylindern eller på kolven, så det var nog tur att sågen inte kördes mer än vad som skett sen problemet kom.
Så för tillfället känns det som att problemet var läckande vevaxeltätningar som blivit lite för hårda med tiden.
Så när de nya delarna är hämtade så ska ihopmonteringen börja, och sen hoppas vi att den går som den ska...uppdatering följer huruvida problemet blir avhjälpt med detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite problem med en Stihl 250c

totte  
#102635 Låter bra! Inga skador på dom dyra och svårskaffade grejorna. Ge axeln lite smörjfett så det finns nåt som smörjer tills oljdimman trängt fram ordentligt. Och, vis av erfarenhet, mycket noga och rakt när du knackar i dom. Ett rör/hylsa med lagom diameter är bäst om man inte har ett svindyrt specialverktyg förstås. En snedknackad packning är mycket svår att få ut oskadad.

Avatar Fallback

Re: Lite problem med en Stihl 250c

Phantom  
#102686 Ok, axeln kommer att få lite fett vid montering.
Jag har gjort samma miss vid montering tidigare att tätningen hamnat snett och det var bara att byta...

Någon som vet hur Loctite 574 är i jämförelse med Dirko flytande packning?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).