Motorsåg och handhållet

Motorsåg

34 inlägg 19892 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg

Skog 2345  
#102129 Hej,
Vad är farligt med att köra motorsåg?Hur gammal måste man vara om man ska jobba med motorsåg tillsammans med sina föräldrar?Hur gammal ska man vara för att ta motorsåg körkort?Finns det någon ålders gräns?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102161 18 år är åldersgränsen, så vida du inte går på skogsbruksskola eller dylikt.

Det är mycket som kan vara farligt med motorsåg, inte minst i skogen vid fällning, kvistning och kapning. Särskilt vindfällor kan bokstavligt talat vara rena dödsfällan.

En vis motorsågsinstruktör började sin lektion med att säga: "Hade motorsågen uppfunnits idag, så hade den aldrig blivit godkänd. Nu finns motorsågen, varför det gäller att skydda och utbilda användaren så mycket som möjligt."
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Motorsåg

Nolltax AB  
#102167 Det farliga med en motorsåg torde vara att den brummar....

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

totte  
#102169 Om det formella vet jag inte mycket. Men om vad som är farligt:

Grunden är att du har ett flera dm lång skärande redskap fritt i luften utan några som helst skydd ikring. Och det är ett redskap som på nolltid kan kapa av dig en arm, ett ben eller såga ner sig i skallen och skvätta ut hjärnan i terrängen för att vara lite drastisk.

Specifika faror: Den mest omtalade är att sågen kastar. Om du råkar stöta svärdsspetsen i en stock eller grov kvist eller annat massivt så gör kedjehastigheten att svärdspetsen kastas uppåt med fruktansvärt stor kraft. Därför har alla sågar numer kastskydd, skyddsbåge där fram som slår mot handen om det kastar och utlöser kedjebromsen. Många bra moderna sågar har ytterligare mekanismer som utlöser bromsen.

Så är det allt som du kan göra fel, gå med sågen igång, ramla rakt på svärdet och gasa till samtidigt, hålla fel när du kvistar så du kör svärdet i benet eller foten, etc.

Vad gäller fällning så kan man bara säga att det finns ganska många sätt att ställa till det så man får ett träd över sig.

Så vad gör man: Man klär sig i skyddskläder som stoppar kedjan om den kommer åt, men framför allt, man utbildar sig på hur man hanterar en såg och hur man bedriver skogsarbete på säkrast möjliga sätt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102180 Jag jobbar med maskiner och automation inom tillverkningsindustrin (trä) och det finns inte en chans att maskiner eller arbetssituationer med samma risker som med motorsåg i skogen skulle godkännas i fabrikerna.
Man får sig verkligen en tankeställare när man stöter i sågen i en stockände med högt varvtal. Det är en otäck massa
energi i en sågkedja som snurrar!

Men med rätt utbildning, rätt skyddsutrustning och en inte allt för trött arbetare är det fantastiskt vad mycket man
åstakommer på en tank med motorsågen.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg

Robertberg  
#102222 Det är rätt enkelt att skära sig på en stillastående sågkedja, när kedjan sedan rör sig i lite mer än 20 meter per sekund så kan man skada sig rätt bra väldigt fort.
Har jag hört!

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102245
obantteg skrev:Det är rätt enkelt att skära sig på en stillastående sågkedja, när kedjan sedan rör sig i lite mer än 20 meter per sekund så kan man skada sig rätt bra väldigt fort.
Har jag hört!


Att en vass kedja i rörelse kan skära ruskigt snabbt, har jag t.o.m. sett på film vid något tillfälle. Motorsågsmassakern hette den visst....
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Motorsåg

Nolltax AB  
#102246 Fila ofta. En vass kedja sliter mindre i köttet....

Avatar Fallback

Re: Motorsåg

frassee  
#102285 En av riskerna är nog när man som jag går och köper sin första motorsåg utan att någonsin hållt i en tidigare (30+ dessutom). En granne övertalade mig att köpa skyddsutrustning också vilket jag också gjorde. Har sedan övat upp mig ganska bra, men en kurs vore nog inte fel. Hade sparat mig en hörna på garaget...

Avatar Fallback

Re: Motorsåg

Skog 2345  
#131296 Finns det någon lag om hur gammal man måste va för att köra motorsåg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131299 Det finns om det är yrkesmässigt.
Om det är lika för privatare för eget bruk vet jag inte...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131312 18 år! 16 år på skogsbruksskola, givet att övervakande lärare finns.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

totte  
#131316
Finns det någon åldersgräns för att köra motorsåg och röjsåg?
Ja, den normala åldersgränsen för riskfyllda arbeten, dit både motorsågsarbete och röjsågsarbete räknas är 18 år. Denna regel gäller såväl anställda som egenföretagare och medhjälpare (barn) i familjeföretag. Det finns dock vissa undantag i samband med lärarledd utbildning. Det rör sig huvudsakligen om elever på naturbruksgymnasium som genomgått utbildning i användande av motor- och röjmotorsåg motsvarande minst 4 veckor heltidsstudier. Dessa får såga från det år de fyller 16 år.
http://www.sakerskog.se/Default.asp?path=1902%2C1906&pageid=1762

Dvs, så fort det kan klassas som ett arbete så gäller åldersgränsen. Att däremot som privatperson köra motorsåg utanför all yrkesmässig verksamhet är alltså inte förbjudet. Det får såna där konstiga konsekvenser att om dina föräldrar har en gård som är ett företag och du hjälper till med veden är det olagligt. Om dom inte har det så är det lagligt, förutsatt att du inte får betalt.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg

Valmet 941  
#131442 kolla den filmen först

innan du börjar pilla på motorsågen :) Ta de lungt Hoj

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg

Kjell S  
#131447 Gött garv! Envis var han iaf...

En del generalfel - så om man inte har förmånen att gå med någon erfaren ett tag - så gå en kurs, absolut.
Har själv gjort både ock. ABC motorsågskörkort.
Mycket nyttigheter med Thyr!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).